Killroy 0 Postad 18 Februari , 2009 Jag står inför ett efterlängtat båtbyte, nya skutan har 5,7 GXI VP. låter ju bra tänker jag.. kollar sen lite reservdelsskisser mest på skoj, och får mig en hygglig dängare.. priserna på div. reservdelar är HELT sjuka!!! såg bara ett exempel på en liten plåtbit som håller cdi boxen, en liten sketen plåtbit... över 1000 spänn.... en cdibox 25 papp... VA FAN????? hur i helvete kan en databox kosta 25 papp??? o en liten plåtbit 1000 spänn??? vafan e detta???? inte äns mercedes har dessa priser... vad göra??? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 18 Februari , 2009 Var det inte ramaskri inom bilbranschen för några år sedan då det uppdagades ena hiskeliga priser och prisskillnader?!? 25 k är ju snudd på illaluktande eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 18 Februari , 2009 Jo för att det står MADE IN SWEDEN på motorn..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 18 Februari , 2009 Är inte V8:orna made in USA for Volvo Penta, kanske Mercruisers delar går att ha istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 18 Februari , 2009 Välkommen in i 2000en talets Volvo penta. Maskiner för Bankchefer, Stadstjänstemän, Byrokrater, och alla andra med en månadslön på 120 000 papp eller mer.. Förr var Vp folkets motor nu är d väl snarare folkets ruin.. Konstigt att d är billigare att köpa en maskin som varit i usa och vänt, än att köpa den här.. Kollar man marknaden på nya maskiner där så är dom ju avsevärt mkt billigare där på både maskiner och delar.. D kan alltså vara en lönsam affär att köpa en Svenskbyggs motor utomlands.. Låter helt sjukt men något jag har reagerat över dom senaste åren.. D finns väl anledningar till att volvo inte säljer några bilar, Du får ju en motsvarnande mercedes, eller bmw billigare. Och så är d ju nästan halva priset på servicen.. Vp gxi är dessutom insprutning i den högre skolan. Ja d kan hålla i evigheter eller rasa ihop på fläcken med allehanda mer eller mindre billiga reparationer som följd.. Mercrusier mpi har oxå denna svagheten.. Dom vill gärna som allt annat avancerat strula i styrboxarna.. Dessa är skitdyra att både felsöka och åtgärda.. Man kan alltså oftast inte på mekansik väg lösa ett fel, just därför aktar jag mig för dessa masikiner med denna typen av ömtålig elektronik.. Just därför att jag har egna erfarenheter om hur dyrt det är att åtgärda dessa problem.. Men som vanligt så kan man ju inte veta sånt i förtid, givetvis finns d många maskiner som går hur länge som helst. Och dom är ju klart många fler än dom som strular. Mercruiser är väl aningen billigare än Vp men när d handlar om Mpin så är det rättså dyrköpta prylar till den med.. Och allt tack vare den avancerade tekniken,, Efin är bättre på dom punkterna. Inte någon större avancerad insprutning där inte. men så är d väl mer eller mindre teknik från 80 talets dieselmaskiner oxå.. Får väl se om d blir någon Efi för mig kanske väljer att köra en sesång till med orginalstånkan. även om den nu skulle rasa ihop så är d ju inga större pengar jag går miste om.. Eller undra hur mkt deg man kan få för en 96as Förgasar 8 som säkerligen gått långt över 1000 timmar blandad körning.. Den har inte kostat mig många kronor i reparation och motorns ända svaghet är ju även där thundetbolt tändboxen. Brukar enligt säkra källor paja efter sisådär 10 år min är 13 nu och är alltså inne på övertid.. Det ända rådet jag kan ge är att prova allt så långt d bara går, och pruta så oförskämt mkt att du kan tåla ett eller flera bakslag som kan dyka upp.. Men du vet väl att d går fint att lyfta ur gxin och stoppa ner en finfin förgasar 454 och åka säkert utan oro över trasslande databoxar.. Vid en eventuellt rasad datbox för 25-30 000 loppor så skuille iaf jag kunna fundera i dom banorna !!!MVH REXCO!!! Som inte är så mkt för den modärna tekniken, tycker inte den presterar lika bra som den gamla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Infamous 0 Postad 18 Februari , 2009 pga felkonstruktion så rasade pumparna på min motor, de kostade 15 000 kr styck på det billigaste stället i europa. på det billigaste stället i usa kostade de 9000 kr styck. eftersom det var bilgrejer köpte jag dem hos leverantören för 2200 kr styck. bränslesystemet är nu omkonstruerat så det ska förmodligen inte hända igen... ngn som vill köpa ett par bränslepumpar som är slut...? motor; VP DPX 500. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgensen 0 Postad 21 Februari , 2009 www.marinepartsexpress.com här är ett bra ställe att shpa billiga delar . Själv köpte jag en ny tomgångs ventil , i sverige 4450 kr frakt. I usa med frakt o tull 1930 kr . Det gäller att utnyja internet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 21 Februari , 2009 Jo jag hajar att det är internet och framför allt USA som gäller, som båtägare så har man ju hunnit skaffa konto på ups... men det är så jävla upprörande. varför väljer handlare/grosister i sverige att blunda för det faktum att det är helt skruvade priser här? politikerna säger att man ska stödja den inhemska marknaden i dessa tider osv. men vafan.. nackdelen med usa är just att det tar ca 2-3 veckor innan man får prylarna. vilket ju kan vara avgörande i vår korta säsong. Ta ett exempel. behövde handla strömbrytare till min bayliner, var tvungen att ha just Carling, då kopiorna INTE passade i hålen, trotts vad alla handlare sa att dom skulle göra, en Carling knapp som säljs som tillbehör kostar 140:- sen så måste man köpa själva vippan med ikonen på. den kostar, har för mig 75:- det blir 215:- för en knapp... får till svar att det är så här dyrt.. inte ok säger jag, kolla vad en bayliner ORIGINAL knapp (Carling) kostar. dom svarar, det är mycket dyrare.. jag står på mig, -men kolla!! och inte helt förvånande gick den på 135:- komplett.. 90:- spänn billigare.. och ska man ha 15 knappar så.. då är detta ändå i sverige.. undrar vad knappen kostar i USA??? Nånting är fel!!! Ta Saab, är förvånad att dom har hållt liv i det så länge, för vem vill ha en saab utomlands? ärlig talat... o JAS... men jag lämnar det till en annan upprörd dag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 21 Februari , 2009 Sen har vi dreven också. Mercruisers Bravo och Alpha är löjligt enkla att ta av och på. Enkla att meka med också. Enklare att få tag i begagnade reservdelar överlag till Mercruiser. Centrallager finns i Nederländerna så längre levernastid än några dagar har jag aldrig upplevt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 21 Februari , 2009 Jo dreven, har jag åxå bävat lite för... men volvos ser mer välbyggda ut, och dom värkar ha bättre motstånd mot corrision än mercruiser. jaja,,, vi får väl se. i mars.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser