Snoilsky 3 Postad 19 Februari , 2009 En begagnad rasslig Ansö 31 kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2009 Går bort av pengaskäl. Såg ett renoveringsobjekt för ett tag sen, som krävde mycket pengar f att bli nåt av. De begärde 70 eller om det var 75K för den. Krävdes säkert lika mycket till för att få fason på den. Letar vidare i klassen jag nämnde i inlägg #1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Februari , 2009 Det är främst ståhöjden, annars är Viggen en jättefin båt. Men tom jag som är 1.64 hade ont i ryggen innan jag kom på att placera en pall på durken och sätta mig på den direkt när jag kom ner. Från den nådde jag sedan allt jag behövde. Större är inte en vigg. Det var helt OK efterom jag hade hela sittbrunnen att stå i då det var sommar. Tänk på att många mindre båtar inte har en fast vattentank - det bör du ha! En bra sak med långkölade båtar är att det ofta finns ett finfint kallt skafferi i kölsvinet. Sämre med det i en Maxi 77. För att inte få kondens i garderober och skåp behöver man ha luftväxling i dessa. Det är alltså bra att ha ventilhål i botten och i toppen på dessa så varmluften cirkulerar. Vet båtboende som upptäckt att kläderna möglat i garderoberna - inte kul. Tycker absolut att du ska prova att bo ombord. Skulle gärna göra det själv i framtiden - när båten är fardig. Vi gör tom plats för tvättmaskin om vi skulle flytta i senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 19 Februari , 2009 Jag har haft både viggen och vega och precis som tidigare nämnt så är ståhöjden ett gissel i viggen. Vi hade också ont i ryggen jämt. I vegan kan vi stå och jag är 175 men det är precis så att det tar i. Kolla på suparstugor till båten, det kan vara en fröjd att ha ett rum till. Perfekt på hösten och våren. Senast ändrad av Sobril | 19 februari 2009 | 16:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Februari , 2009 Då tar jag till mig av ciaraud o Morfin, förlåt Sobril menade jag. Viggen går bort eftersom jag är 181 ö.h. Maxi och liknande ratar jag omgående med hjälp av ciarauds kommentar ang skafferi/kylutrymme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2009 En storfidra är inte så dum. För att va en sån liten båt är det bra ståhöjd. Exakt vad den är kommer jag inte ihåg, men den är ett par cm högre än i min gamla L32;a med kort ruff. Men en person som inte är längre än du ståt ju absolut rak i den. Det finns en kammarmusiker - violenist - från Halmstad som bor i en storfidra sen i början av 1990-talet. Innan bodde han i en havsfidra. Han tar båten dit han jobbar. En vinter mötte jag honom i Jönköping där han spelade på stadsteatern. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 19 Februari , 2009 Tänk på att det är bra att ha ståhöjd i båten. Jag har en maxi 77:a och har jävligt ont i ryggen efter 3 veckor ombord när det regnar ute och man måste vara inombords hela tiden. Min är till salu by the way. En pärla med allt från autopilot till kyl. Dock ingen rullgenua. Men det funkar bra ändå. Seglar oftast själv. Senast ändrad av Crona | 19 februari 2009 | 22:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 20 Februari , 2009 Små båtar har oftast ingen ugn, vilket jag skulle sakna om jag bestämde mig för att bo i båten under såpass lång tid. Även storleken på kylen brukar vara mer begränsad i små båtar, även om trådskaparen menar att det troligen inte blir ett bekymmer för honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 20 Februari , 2009 Burkugnen finns ju. Den är väl tillräcklig. Vill man grilla så har man Cobben. Senast ändrad av Crona | 20 februari 2009 | 16:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Februari , 2009 Ugn är väl möjligen något jag skulle kunna tänkas sakna. Betr kyl så vet jag m säkerhet att modell mindre i kombination med k(ö/y)lsvin Å andra sidan finns ju kök o diskutrymme tillgängligt den tiden jag ligger i hemmahamn så det lär nog lösa sig även om laganåtextra-andan faller på. Bra synpunkter dock, fortsätt gärna fylla på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 April , 2009 Nu har jag dammsugit Blocket sedan i februari, tittat på ett otal olika modeller och ratat de flesta. Det har till slut stått mellan TUR80, Albin Vega och Maxi 77. TUR känns lite sisådär då de jag sett varit ganska sunkiga. Vegorna har haft motorer som sjungit på sista versen och på söndag bär det iväg för att titta på en Maxi77a med inombordare, som verkar lovande. Med lite flyt, om ordvitsen ursäktas, så ska jag segla hem henne på måndag. Hur svårt kan det vara liksom Får väl rulla ut lite segel o rycka i ett snöre oxh se vad som händer Har ju aldrig kört pinnbåt förut. Järngenuan finns väl om allt annat fallerar och jag inte får med mig någon segelkunnig polare. Det är ju bara fr Vänersborg till Karlstad, så det blir nog bra. Det kommer nog en ny tråd med Projekt Bo i liten båt så småningom. Men faaaaaeeeen va sugen jag är!!! Senast ändrad av KillerBoo | 23 april 2009 | 01:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 April , 2009 Jag har inte läst hela tråden, så jag kanske sparkar in en öppen dörr här! Och jag vet jag inte var du bor, det har en viss betydelse. Men om jag skall ta på mig rollen som surgubbe undrar jag litet bekymrat hur det kommer att bli med kondensen på alla dessa ytor av enkellaminat endast beklädda med några mm matta om du skall bo ombord vintertid. På båtar jag har haft har sådana skrovytor blivit kondensfuktiga redan under sena höstnätter och rent blöta vintertid. Sök en båt (ja nu blir det ännu svårare) som antingen har sandwich i både skrov och däck, eller som har en heltäckande garnering på skrovet i alla boutrymmen. Då har du förhoppningsvis bara fönstren och däcksluckorna kvar att bekymra dig över. Vanlig bubbelplast tejpad på utsidan är rätt effektivt om än fult. Pannan kräver eftertanke - inga öppna lågor, billigt bränsle och helst vattenburet och en typ som tål kontinuerlig drift och kan lämnas obevakad under ett dygn eller så. Dessa krav utesluter de flesta s.k. båtvärmare. Bäst är vattenburet där slangarna går igenom skåp och garderober, under kojer och andra skrymslen som annars blir fuktsura och kalla, otrevliga grottor. Undvik matlagning med gas i ett kondenskänsligt utrymme vintertid, fundera på en lös elplatta om det går. Se till att ha ett ordentligt sittbrunnstält med väggar - du behöver detta extrarum som kallförråd och avställningsutrymme samt att du inte drar in snö och blöta i båten när du kommer och går. Senast ändrad av Eilean | 23 april 2009 | 09:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 23 April , 2009 Du är väldigt välkommen att sparka in alla dörrar jag har, öppna, stängda och tom låsta haha. Börjar med att säga att jag ligger i norra Vänern. Jo, efter att ha läst ett antaldiskussioner i ämnet, både här och där, samt pratat med ett par galningar som redan bor i småbåtar har jag kommit fram till att problemen vintertid till största delen gäller värme och kondens. Eftersom jag ju ska ligga i en hamn med möjlighet till el året om löser jag detta genom att isolera skrovet ordentligt för att sedan värma upp båten med en oljefylld radiator understött med någon tystgående fläkt vid behov. På samma sätt löser jag matlagning osv, alltså med en en spishäll på 230V. Grovingången är löst, såtillvida att båten redan har ett sittbrunnskapell. Panga på med fler synpunkter, positivt o negativt. Allt är välkommet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser