Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
KillerBoo

Bo i mindre båt ett tag

Rekommendera Poster

Har närt en önskan/idé ett flertal år nu, om att övervintra i båt. Att seglingsbar säsong kunna få somna och vakna med den utsikt jag valde kvällen före, samt att under istiden bara njuta av att säsongen blir längre. Kort sagt bo i en båt. Åtminstone något år, fast på hemmaplan. Nu har jag tiden (arbetslös), möjligheten (nyskild med barn tillr stora för att hälsa på på eget bevåg) samt lusten att förverkliga detta. Hamn med övervintringsmöjligheter har jag hittat. Båt däremot. Jag har alltid (och kommer alltid att ha) motorbåt. Nuförtiden pga av mitt idiotintresse för fiske i alla former. Tidigare pga av att jag inte gillade det där långsamma maket utan möjlighet att påverka hastigheten nåt nämnvärt. I och med planeringen detta lilla projekt har jag dock både insett tjusningen i seglandet samt nödvändigheten rent ekonomiskt av att välja en seglare. Jag har nämligen iom arbetslösheten inte några väldiga berg av pengar att gräva ur, icke desto mindre vill jag göra detta nu, innan man blir för gammal o kroppen kräver större båtar. Har sneglat lite på foljande båtar, och skulle vilja ha er hjälp med erfarenhet och åsikter.

Alltså, klarar man att leva ett år utan att bli vansinnig i den här typen av båt. Vad är minsta tänkbara båt rent praktiskt sett att fixa det? Är båtarna jag funderat på olämpliga/för små eller vad?

Jag har kollat runt lite på dessa båtar: IW23, IF, Viggen, Vega o liknande båtar. Vad tror ni. Hjälp en villrådig sate nu tack :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt perfekt ju, om man har fotboja Skrattande

Vi bodde i en vega ett år tidigare ( 2 pers) och det fungerade bra.
Man kan ju gå ut ändå och folk är så villiga att bjuda på middag, iaf där vi hade båten då.
Man sover bättre och vaknar med tuppen, eller strax före.
Sedan beror det på vad för övriga möjligheter man har såsom tvättning, vatten, el, toalett eller badrum. Kyl och frys osv. Allt går, skaffa en mjärde att ha bredvid båten. Flört Det ger både spänning och godis. Billigt blir det också, matkontot alltså.
En elvärmare på 1000 watt som går hela tiden kostar ca 30 kronor / dygn.
En jättefördel är att man slipper allt skit dom visar på tv, man blir snart en radioguru istället.

Glad Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha ja, vad beträffar maten så är jag billig i drift. Nån lax här, en gös där osv :)

Hemmahamnen har alla faciliteter inkl landström. Dessutom har jag en mängd kamrater som bor på orten...  så nog ska tvätt o sånt lösa sig. Frågan är mest utrymmesmässigt, om man får klaustrofobi efter 2 månader i ruffen framåt vintern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det går bra och det kluckar gott hela tiden.
Man läser en hel del, men du har väl en laptop med dig Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig bott i båt längre tider men har alltid drömt om det. Men med familj, sambo och jobb så blir det nog svårt för min del.

Nåväl jag hade satsat på en motorseglare, isolerad från början, hytt inga kapell samt en ordentlig värmare. Inte under 28 fot, tror risken är att man tröttnar om man ständigt måste sitta i samma ruff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorseglare går bort pga pengaskäl. Har inte tänkt göra mig av med vare sig motorbåt, bil eller andra grejer ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kluckar det även när isen ligger? Isf är det ju greit. Kan inte bli bättre Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Go for it Killer!  Det lilla utrymmet är inga problem, se det som en vuxenkoja.  Själv bor jag på båten april - oktober, men det blir nog ändring på det nu när båten ska ligga i året runt från och med i år.  Även den förra båten som var en 25 fots Sea Ray beboddes halva året.  Ibland har jag värmt upp båten och sovit kvar på landbacken också, senast igår efter styrelsemötet i klubben.  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kluckar hela tiden Glad
Se till att ha en tjockare matta i, det gör gott Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, då vet jag att idén som sådan funkar. Då är frågan båtvalet. Någon mer som har erfarenhet av detta, med liknande båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en ny båt i höstas. .En Perfekt bobåt En motorseglare med däcksalong. Fjord 28 cs. Egentligen en ganska ovanlig och orginell båt. Avantgardistisk motorseiler med harmonisk seilbåtskrog enligt Udkik.dk www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id...

Det är en ganska liten båt (28 fot) där man utnyttjat utrymmet innombords till max vad det gäller boyta (på bekostnad av utrymme för tågvirke, fendrar, ankarutrustningar mm). Däcksalong med dinett, stort pentry och invändig styrplat. Förpik med 2/3 kojer. Toalett med möjlighet till duchplats. Akterruff med två kojer och stor sittbrun som blir ett 4;e rum med ett kapell. Jag är ganska storväxt och kräver relativt mycket utrymme men det finns det i alla utrymmen i min båt.

Vi hade en L32;a på En Marina i Stockholmsområdet några år i början av 2000-talet, spm sommarstuga när vi hälsade på våra barn som bodde där. Nu har den ena dottern flyttat tillbaka. Har funderat på att segla upp båten igen (vi talade om det för en stund sen), men det kan inte bli förrän nästa vår. Vill fixa lite i mitt permanenta båthus nästa vinter. Ta loss och täta alla rutorna ordentligt. Bygga två små plattformar i aktern i däcksnivå för att lättare komma upp från badstegen, eller ombord om man ligger med aktern mot bryggan(som jag gör idag och har ett proviorisk täckning över sittbrunnen)

Sen funderar jag på att bygga ett fast dooghaus (sprayhood) i glasfiberlaminat. Kan va skäl att få gjort sådana arbete när man kan stå under tak utan att det kostar skjortan.

post-945-1394235786,1518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om jag var Du skulle jag titta på en båt med ståhöjd och ett bra pentry, en toa kan vara bra så man slipper springa ut på bryggan om man behöver på natten. Skaffa ett rejält kapell till sittbrunnen så får du extra boutrymme. Som värmekälla skulle jag rekommendera elektriska element utan fläkt, jag tror man skulle bli tokig på surrandet i längden. Mobilt internet, en billig surfdator och en bra radio samt böcker och tidningar från biblioteket kan vara bra sällskap.

När jag skriver detta känner jag att det lockar lite att testa din idé till boende. Jag vågar dock inte ta upp idén med min fru, hon kanske tycker det är en bra idé (att jag ska bo i båten) Flört

Följ gärna upp med att berätta hur det går med dina planer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Vigg har jag bott i i tre månader. Trivdes utmärkt men det var på sommaren.

Skulle absolut köpa en större båt för åretrunt-boende. En Vega kan vara tillräckligt för provboende men vänta dig inte att undgomarna vill bo med dig i den, dom vill oftast ha mer privatliv.

Lägg liggunderlag under mattor på durken och liggunderlag under kojdynorna. Köp inte en båt som har rå plast i taket uten en med isoleringsmatta - annars bor du i ett konstant regn. Blir det mycket kondens kan man spänna en press över. Elelement och en toahink som bara använd i nödfall.Vid riktigt kallt väder så kan en kupevärmare göra susen.

Säg inte upp din lägenhet, om du har någon, utan hyr ut den i andra hand ett år. Du är inte ensam utan har barn att ta hänsyn till även om dom är stora nog att springa över själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår hamn är vi just nu 4 som bor permanent på våra båtar. Det är 1 motorbåt 38 fot, en fransman i en aluminiumbåt ca 35 fot, en L32 (2 pers) också vi i en 53 fotare (2 pers hund och ibland en son)

Vår erfarenhet så här långt är bara positiv. Man kommer nära naturen på ett helt annat sätt än när man bodde i villan. All stress och irritation från jobbet rinner bara bort när man kommer ombord.
Värme på båten är inga problem. Vi har en 5 kW dieseldriven ebersprächer som sprutar varmluft. Den går på lite mer än kvartsfart trots att vi de senaste nätterna haft ner till -10 grader.
L32an och fransmannen har vattenburen värme kamin och även de har det varmt och skönt ombord. Motorbåten använder oljefyllda el-element och någon värmefläkt. Inte heller han har några värmeproblem.

TV behöver du inte vara utan. Det finns bra TV-prorgram Flört att installera i datorn, vips så har du tillgång till de fria kanalerna.

Vi har inte någon tvätt/tork möjlighet i vår hamn, tyvärr, så det kan bli lite struligt. Vi har visserligen tvättmaskin men att torka tvätten är struligt.

Att somna till kluck och ett litet lätt gungande är helt underbart. Vad som är lite jobbigare är när det blåser 15 m/s eller mer. Ett himla oväsen från riggen, både den egna och omgivande, men väldigt spännande. Än så har vi inte upplevt någon storm ombord men nästan. De häftigaste vindarna denna vintern har legat runt 22 m/s.

Nu när isen ligger i hamnen, ca 5 cm, så upptäckte vi att det inte är någon is närmast båtarna. Kan bero på att skroven är varma (relativt begrepp). Vi har monterat en termomenter på insidan av skrovet under vattenlinjen idag var vattentempen 1,7 grader. Temp i luften -4.

Nä, flytta du ombord på båten och njut av livet!

Senast ändrad av LadyAnnila | 19 februari 2009 | 11:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i Oslo nu i helgen och promenerade runt på bryggorna vid Aker brygge. Snön låg decimeterdjup bland det kanske hundratalet båtar som låg i vattnet. Jag skulle tippa på att det bor människor i 75% av båtarna, alltifrån gamla fula rosamålade fiskebåtar till helt nya Hanse 530, stora Fairlines och annat. Måste säga att det såg väldigt trevligt ut, även om det inte är något för mig med fru och två små barn. Sedan vet jag inte om jag hade klarat det i en IF eller liknande storlek, oftast svårt med matlagning och kylmöjligheter i så små båtar. Även toaletten lämnar ibland en del övrigt att önska. Men det är ju ett val man själv får göra. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var absolut inte svårt med matlagningen eller kylmöjligheterna i vår lilla båt.
Varför skulle det vara svårare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med statistik kan man bevisa allting.

Om jag räknar alla de båtar jag äger eller har ägt så är det 10. Dessutom har jag, i min ungdom, haft ansvar för min sccoutkårs två båtar. Dessutom hade jag under några år ansvar (självpåtaget) för scouternas kanadensare mellan 20 och 30 stycken.

Vill jag att det framstår som om jag har många båtar just nu så kan jag säga 5.

Då är dock den ena en gammal optimistjolle som mina döttra köpte för en spottsyver. Vid ett tillfälle när min äldsta dotter var hemma fick hon se den liggandes på baksidan så ville hon  slänga den. Då tyckte jag att jag kunde få hennes del - och det fick jag. När jag talade med hennes syster berättade jag att jag vi ägde en optimistjolle ihop för att jag fått Malins del, varpå Åsa svarade;då kan du få min del också- Så jag har en optimistjolle i plast som liggat oanvänd i 20 år. En vaker dag kanske barnbarnen vill segla den.

Sen har jag en gummibåt på 2,1 meter som jag har som släpdinge.

Egentligen har jag bara två båtar.

En bohusjulle i plast med sprisegel (lilla bilden till höger) som vi köpte för att ha en båt här hemma under de år som vi hade vår stora båt i Stockholm. En trevlig båt som man kan segla, köra med aktersnurra eller i värsta fall ro. Annvänds mest av barna när de är hemma på sommaren, men även av mig ibland för segling i närområdet och fiske. Den kommer jag att behålla oavsett hur det blir med den stora båten.

Sen har jag edn övernattningsbar segelbåt. Den jag köpte i höstas är en motorseglare med kosterskrov med trasigt underliv och däcksalong med invändig styrplats. För hoppningsvis/troligtvis blir det min sista stora segelbåt.

Jag har ännu inte sållt min storfidra då det var några påbörjade arbeten jag vill avsluta innan jag lämnar ut den till försäljning. Men för min del är den seglingsmässigt ett avslutat kapitel.

Övriga båtar som jag ibland reffererar till är sålda sen länge.

Barn har jag två och fyra barnbarn äldsta 8 år och yngsta fyra månader.

Hoppas svaret var uttömmande

tommy

post-945-1394235786,5369_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns det inte lite vemodigt att sälja henne Tommy, du har ju lagt ner så många timmar och det har ju varit en riktig vän i många år.
Jag blir sentimental varje gång jag gör mig av med en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har jag aldrig känt.

Alla mina båtar har jag antingen byggt från sbörjan (de två första) eller gjort omfattande reparationer, ombyggnader och förändringar på.

Den båten jag jag köpte i höstas skulle jag inte göra något större jobb på.

Jag har bara gjort en förändring i riggen och sytt om ett par segel.

Skall montera en plattform i fören, likt ett peke fast innan för stävlinjen, för att det skall bli lättare att komma ombord/hoppa iland, samt en liten fast stege kombinerat som genakerpeke.

Håller på att montera en autopilot, som jag inte kan tänka mig segla utan.

Samtidigt som jag monterar en värmare.

Under detta arbete fick jag se att regeln som håller upp durken i akterruffen var rutten. Inredningen var byggd ovanpå durken, så jag har fått montera ner det lilla av inredning som fanns i akterruffen, för att få bort durken.

Skall gå ner till båten nu och skruva fast en ny regel lägga tillbaka durken och montera tillbaka infredningen.

När jag var nere och jobbade i Lördags fick jag se att en av ekrarna på ratten hade släppt i svetsfogen. Det visade sig vid kontroll att det var 5 av 6. Har lämnat ratten till en mekanisk verkstad tillsamman med en gammal stävstege (från nån gammal båt jag byggt om) för modifiering samt beställning på ett beslag för det indragna peket.

Sen måste jag fixa nån form av ankarhållare i aktern så det inte blir så bökigt om jag måste ankra med akterankare. Fast bara provisoriskt. Jag har en annan tanke på en permanet lösning . men den får jag skjuta på framtiden

Det är tyvärr roligare att jobba med den nya än med den gamla trots att jag egentligen skulle behöva få sålt storfidran. När jag fått gjort det får jag loss lite pengar som jag kan köpa båtprylar till den nya och på så sätt generera ännu mer båtjobb.

Som sagt - jag hade inte tänkt att göra så mycket på Fjorden denna våren utan satsa min tid och kraft på storfidran.

Sen kommer den eländiga sommaren och man måste ut och segla, bara för att man har ett par båtar. Obestämd

Senast ändrad av toaen | 19 februari 2009 | 14:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, nu glömde du en. L32an som agerar sommarstuga ;)

Tackar för alla synpunkter. Maxi 77an tål att tänka på, även om det pengamässigt blir lite dyrare än ursprungstanken.

Det jag är mest oroad över är naturligtvs värmen/fukten ombord, men eftersom jag kommer att köpa båten i vår och bo i henne redan från början så ges det ju gott om tid att ombesörja isolering av skrov, durkar o rufftak m.m. Blir det för mycket rotande i början kan man ju alltid sova hemma i sängen när det är som värst rörigt.

Kyl/frys räknar jag inte med ska bli något större problem. På sommaren använder jag kylskåp och på vintern.. ja, jag bor ju i Värmland, frysmöjligheter brukar inte innebära några större problem. Värre då kanske med toamöjligheterna mitt i natten, men en portapotti i en garderob löser nog det med. Som sagt, värme/fukt under den kyliga/kalla delen av året är väl min största undran. Att inte sängkläder och kläder i förråd o skåp är konstant fuktigt osv Ska man ha skåpen öppna, eller löser man det med placeringen av element? Eller är det inget problem mer än i mitt huvud?

TV blir som sagts genom laptopen och mobilt bredband använder jag redan med gott resultat i princip överallt på Vänern. Finns ju dessutom en hel del film att ladda ner om det blir för tråkigt.

Tackar för feedback. Keep it coming

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, nu glömde du en. L32an som agerar sommarstuga ;)

Nej.

Den hör till gruppen redan sålda båtar. Den sålde jag sommaren 2003 innan jag köpte storfidran.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fläkt löser det problemet, det finns billiga på biltema. Det räcker med att få luften att cirkulera lite bara Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry My Bad. Jag läste inte inlägget helt korrekt tror jag. Eftersom du i samma stycke som L32an skrev om att segla upp båten igen, tog jag det som du avsåg just L32an. Bortsåg helt från att du ju sa segla UPP båten, vilket du inte lär ska ha gjort om du skulle ta hem den ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipset mottaget och inskrivet i minneslista.doc ;)

Senast ändrad av KillerBoo | 19 februari 2009 | 15:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även ovanstående åkte in i word.

Grejen är ju den att det just är ett.. provboende. Vill se om jag pallar med det hela innan jag investerar större pengar i idén. Att ungdomarna vill/inte vill bo med mig i den kan jag överleva. Dom har sin skola osv på dagarna så dom kommer att bo med mamma i villan. HElger osv vet jag att det löser sig då jag som sagt är fiskenörd, och har otaliga nätter med mina barn i tält på meritlistan. Och dom vill fortfarande med ut och tälta i ur o skur, så just den biten är jag inte nämnvärt oroad över. Du som provbott en Vigg i lite längre tid avråder alltså från denna? Vad är det som gör att du gör det? För liten i allmänhet, eller ståhöjder? Eller är det bara allmänt omöjligt (läs obekvämt) i just den båten?

Lägenhet behöver jag inte säga upp, eftersom jag fortfarande delar tak med mitt ex ch så kommer att göra ytterligare en tid framöver. Så visst, det kan bli ett problem senare, men räknar med att när hösten faller kommer jag att ha en lite bättre uppfattning om vad det innebär och alltså kunna förbereda med ev anskaffande av lägenhet att ha som backup om jag inte klarar av båtboendet på vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...