Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
sea-ray_230

Vilken marina?

Rekommendera Poster

Har ni blivit trevligast bemött i. Vad har ni för erfarenheter av olika handlare? Finns det även rötägg som struntar i kunden och är otrevliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med Marina?

 

För mig är en Marina antingen en småbåtshamn eller en gästhamn eller en kombination därav.

 

Vad har det med handlare att göra?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du säljer ju själv båtar, börja med att berätta vad ditt företags affärsidé angående kundbemötande är?

Spännande tråd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att jag fick ett dåligt bemötande på Mälarbåtar i Strägnäs för några år sedan. Köpte en ny 510 o skulle få soldynan på köpet, blev lovad att få den efter en vecka men det tog 2 månader och 30 telefonsamtal innan den kom. Kan inte säga att han var speciellt trevlig efter att pengarna bytt ägare heller.

Har efter det köpt båt på både Båtsam samt Yamahacenter i Haninge och har inget att klaga på hos någondera!

OBS jag har ingen egen vinning i att hänga ut eller smutskasta någon!!!!!!!! Detta är bara MINA egna erfarenheter!!!

/Mathias

Snart båtmässaSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite annan erfarenhet av Mälarbåtar,fick hjälp av dom med ett garantiärende på min Mercury som dom inte hade sålt o med en Sekurmarkmärkning på garanti.Kanske inte att dom har gått charmkursen,men dom hjälpte mig mitt i vårstressen.

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bussigt av dom. Hoppas att de fortsätter i den stilen för det är ju så vi kunder vill ha detGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hos Team Skoter Anders i veckan och skulle kolla om han hade nån snöskoter att hyra ut samt kolla lite vad han hade att erbjuda i båtväg och fyrhjulingsväg mm. Där var det ingen som ville sälja nått på frågan om han hade nån skoter att hyra ut så svarade han att han trodde det men han viste inte. ok när vet du då? det vet jag inte svarade han. ock jag ringer sen ok kollar. frågade sen om han hade några båtar i hallen. han lät grinig och svarade att det vara fanns nya båtar där. ok får jag gå och kolla frågade jag. Ja gör det sa han men somsagt det finns bara några nya där. Dom som han hadde stod typ nedslängda på marken på en pressänning med grus under. hela gården var full med gammla trasiga utombordare samt  en massa skrot skotrar och en massa annat skrot som låg på marken huller om buller samt att det stod ett par ricktiga lik till båtar ute som var fulla av snö inuti. Frågade om jag fick kolla på en fyrhjuling och då sa han att det är endå inget att ha för det är arbetsmaskiner och dom är det inget drag i. Ok tängte jag och åkte därifrån förtare en blixten.

Vem fan vågar köpa en båt där? Stackars dom som köper via nätet billigt av honom och sen skall hämta den och får se detta!

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också på mälarbåtar en gång och handlade och aldrig mer. När jag köpte båten blev jag lovad endel tillbehör som tog flera månader att få och efter jag köpt båten och ville reklamera en snemonterad ruta så plastade dom igen hålen så det såg ut som tuggummi i hålen och sen satte dom rutramen snett åt andra hållet i stället. efter mkt om och men fick jag lite gelcoat av dom och löste det själv.

Jag var inne efter ett halvår och ville köpa en större motor av han och då skrattade han åt mig och sa att det inte behövdes. Köpte då en ny motor på ett annat ställe där jag blev bättre bemött.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte bara Klaga har även blivit bra bemött på ett par ställen där jag köppt båt/motorer.

Skene Järn, skittrevliga fixade med allt bara att komma och hämta samt skriva på. dock lite okompetenta när det gälde att montera motor på båt. fick den då gick den 35knop samt övervarvade. Motorn satt förlångt ner samt helt fel propp. efter jag fixat detta så gjorde båten 40knop.

Marin och fritid Laxå. Skittrevliga tills affären var klar därefter en helt annan ton men har inget att klaga på förövrigt.

Båtsamm Kviksund trevliga både före och efter affär. kanske inte det allra billigaste stället men ungefär samma pris som andra liknande ställen. men det märks efter man handlat att dom är kunniga samt att dom bryr sig.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att d ska vara så svårt att visa lite trevligt bemötande.. Om man hade drivigt sitt företag i samma regi som dessa så hade konkursen blivigt snabbare än ett blixtnedslag.. Jag hade varigt överlycklig om jag hade varigt båthandlare och d kom kunder som ville titta och handla båtar.. Så lätt är d inte att sälja något idag.. Förr sålde båtar och bilar sig själva, det gör dom inte idag..

Hmm har väl mest varigt i tvist med serviceräkningar på icke utförda servicerar. Samt reparationer som ej har varigt utförda men likförbannat fakturerade. Finns för många av den sorten som bara visar intresse precis innan pengarna bytt ägare och sedan skiter totalt i kunden när han/hon får problem.. Därför undviker jag större filialer och gynnar hellre, den lokala bysmeden, raggarn runt hörnet osv.. Där behöver man aldrig vara orolig för att jobbet blir dåligt utfört eller att saltkar (oavsiktligt) råkar hällas över fakturan.. Synd att tekniken gör d allt svårare att vända sig till dessa.. Inte många som har d senaste inom felsökningsutrustning för modärna dieslar och hydraulsystem.. Tiden då man kunde fixa allt ute på fältet är nog snart helt förbi.. Iaf för oss som tvingas byta ut våra maskiner i förtid pga allt strängare miljökrav...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en Yamarin och en linder hos Wik marin i Uppsala, de har hållit vad de lovat , gett ett bra pris och haft ett trevligt bemötande, jag gör gärna affär med dem igen.

LennartSkrattande



Senast ändrad av bigl | 18 februari 2009 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min båt av Johan Buckard som agerade sjysst rakt igenom hela affären.

Har varit i kontakt med Båtköp i Uppsala (efter tips här på MG) och dom visade en servicegrad utöver det vanliga då jag funderade på ny båt. Heter nu Uppsala Marin (vet inte om det är samma far och son som på Båtköp nu dock).

En annan handlare som visar en mycket god vilja är Caparalls representant som jag träffat på ett par mässor. Har erbjöd sig t o m att frakta en båt till Gåshaga på Lidingö för att provköra för min skull. Då har man vilja och engagemang!

Bayliners representant på mässan, frukansvärt trött och omotiverad att sälja. Säkert den tråkigaste säljare jag träffat i båtbranchen.

Fredrik på Seacastle är supertrevlig, men så huserar vi på samma båtvarv också :-)

Bavarias representanter i Sthlm tycker jag känns oengagerade. Tog med en kompis som i somras som var på vippen att köpa en 42 fots Wellcraft. Jag rekommenderade honom att kika/provköra Bavaria 37 Sport, vi tog oss ut dit och fick en småtrött visning av båten, dock inget intresse att låta oss provköra. Det blev en Stor Regal för min kompis istället - med cash! Tycker dock att man har bra representanter på mässan samt ruskigt fina båtar.

Reservdelar/service: Lidingö Marin rekomenderar jag avseende deras servicegrad, trots att dom ständigt uppbokade tar man sig tid när man dyker in, man kan dock vara dåliga på att läsa mail :-)

Redigerad för ett par förtydliganden



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 18 februari 2009 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den goaste personal jag vet är de på Sea Sea i Björlanda kile. Alltid glada och hjälpsamma med hög kunskapsnivå samt bra priser.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtservice i Karlstad. Kenneth o grabbarna är suveräna. Tar sig tid med telefonsamtal när man har problem, fixade tillomed så jag fick låna en avgaslimpa i felsökningssyfte. Gammal båt, gammal motor som dom mkt väl vet att man inte lämnar in för service o rep. Guldfirma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett tycker jag att det saknas servicetänk i den branchen, med några få undantag som bekräftar regeln.

På Dogger i Norrtälje har jag bara blivit trevligt bemött, enda missen var när jag ringde och bad dem lägga undan två mässingslampor och när jag kom hem med paketet var den ena i kromat utförande....

Jag har blivit bra bemött på Marinshopen (tror jag den heter) i Älvsjö när jag hade fel på motorn, killen var kompetent och kunde hjälpa mig att hitta det troliga felet (vilket det var) utifrån min beskrivning.
När jag senare skulle köpa bottenfärg till en segelbåt i samma butik var det inte alls samma hjälpsamma inställning, Jaha, det var ju synd att du har en sån, den där burken kan väl duga varvid personen lite nonchalant pekade mot färghyllan...

När jag skulle köpa en impeller i en butik i Danderyd, kommer ej ihåg namnet men den ligger precis bredvid E18, fick jag vänta i 15 min vid kassan innan någon orkade slita sig från kaffekoppen för att jag och ytterligare en kund skulle kunna få hjälp.
Under tiden vi väntade så gick en person från personalen förbi två gånger, stannade till kort, tittade på oss och vred sen bort blicken och gick vidare utan att säga ett ord.

De två värsta ställena jag har handlat hos är dock Gräddo marina och Spillersboda varv.
Från Spillersboda åkte jag med oförättat ärende pga av extremt oseriöst bemötande, så det kanske inte räknas.

På Gräddö marina har jag varit ett antal gånger då det ligger perfekt till för mig men där ska man vara jävligt tacksam för att de tar sig tid.
Det känns som att det är alldeles för lönsamt att byta proppellrar på båtar som haft bottenkänning för att behöva bry sig om tramskunder som kommer in och ska köpa några småsaker för ett par hundringar eller som en vän som bara skulle köpa en ny 40 hk utombordare... Han köpte sin utombordare någon annastans..
Jag åker inte dit om jag inte måste, jag försöker göra mina inköp på Dogger i Norrtälje istället om jag kan.
Det har hänt flera gånger att jag har åkt knappt två mil till Norrtälje istället för två kilometer till Gräddö...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja

Anledningen till att jag tog upp detta är att vi (talar inte om vilket företag) gärna vill bli bättre och se om vi dyker upp i några kommentarer av er som är vårt levebröd (kunderna) Vidare så har nog andra intresse av detta om det är mycket negativt som dom kanske inte ser själva. Allt för att alla skall bli bättre för kunden.

Vi har dykt upp i ett par kommentarer och det var positivt vilket värmer.

Jag tycker även att dom seriösa som sköter sig bra skall uppmärksammas via era erfarenheter och dom som luras likaså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle faktiskt kännas mer seriöst om du var inloggad som företagsmedlem i de diskusioner som handlar om just företag, speciellt i de trådar du själv skapar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtservice i Västerås. Jag har blivit riktigt bra bemött och tycker de har en otrolig servicekänsla.

Haft drevet inne på rep. där.

Felsökningen skulle gå på 800kr, sen skulle materialet och rep. tillkomma. En dålig o-ring som byttes inom felsökningskostnaden, plus att han hade kollat över knutkors och fettat in sånt som inte berördes av reparationen.

832kr

Meken ringde sen och kollade om jag ville fylla på drevolja själv eller om de skulle göra det. Eftersom jag redan hade köpt olja så valde jag att göra det själv.

När jag hämtade drevet så tog han sig tid att förklara vad han gjort och svarade utförligt på alla övriga frågor jag hade, så där som det blir när man ändå pratar med ett proffs....haha.

Kändes verkligen som att deras mål var att jag som kund skulle spara pengar och bli nöjd.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker att Björnhammarvarvet i Svinninge är bra. har handlat en hel del motorprylar där förra året efter ett turbohaveri. Fick jäkligt bra service och mycket goda råd. Dit återvänder jag gärna igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag passar på att dela ut lite ris och ros. Inga handlare i detta fall, utan två företag som bl.a. arbetar med att laga skador på båtar.

Min förra båt hade problem med plasten. Båten var torrgjuten, vilket bl.a. gav upphov till böldpestliknande symptom under vattenlinjen. Det var alltså fullt med små vattenfyllda blåsor. Tillverkaren åtog sig att åtgärda detta produktionsfel och båten togs först till Hallstens Marinservice i Saltsjö-Duvnäs.

Den s.k. plastexperten på Hallstens Marinservice i Saltsjö-Duvnäs menade att detta var enkelt att åtgärda. Det var bara att slipa ner blåsorna och lägga på ny gelcoat och sedan måla över med bottenfärg. Mina krav på blästring, ordentlig torkning, epoxibehandling tyckte plastexperten var helt onödiga. Man blästrar inte en 4 år gammal båt, sa han.

Efter lite förhandlande med tillverkaren gick de till slut med på epoxibehandling i alla fall. Båten togs in i en varmhall och de blåsor som syntes slipades bort på fredagen. Sedan fick den torka inne i varmhallen över helgen och på måndagen var det dags för epoxibehandling, spackling samt bottenmålning.

Självklart kom samma symptom i form av bl.a. vattenfyllda blåsor tillbaka efter nästa säsong. Efter ytterligare ett varv med tillverkaren togs båten än en gång tillbaka till Hallstens Marinservice i Saltsjö-Duvnäs. Deras plastexpert var mycket konfunderad. Epoxin är ju tät, hur kan blåsorna kommit tillbaka? Nu kom ham med en genialisk idé. Vi slipar bara upp de ställen där blåsorna kommit tillbaka och så lappar och lagar vi.

Sagt och gjort. De blåsor som syntes slipades upp en fredag och båten fick torka inomhus över helgen. På måndagen la han epoxi och målade över de skadade områdena. Tyvärr använde han en helt annan färg den här gången. Den första var en fast färg, den andra en blödande. Dessutom i två olika blå kulörer. Skitsnyggt :-( Och vad tror ni hände efter nästa sommar? Jo, samma problem dök upp en tredje gång. Och hela botten såg ut som ett lapptäcke i olika kulörer.

När jag tog kontakt med Hallstens Marinservice i Saltsjö-Duvnäs för tredje gången fick jag höra att det inte var deras fel. Det var ju inte dom som hade sålt en produktionsskadad båt. Förvisso sant, men de hade ju åtagit sig att laga båten åt mig. Första fakturan från dem till tillverkaren var dessutom på ca 60.000 kronor, så lite ansvar för sitt arbete borde de väl ta?

Mina krav på blästring, torkning, samt epoxibehandling avfärdades av deras plastexpert. Man blästrar inte så nya båtar, vidhöll han. Förutom att de inte visste ett jota om hur man lagar sådana plastskador kan jag tillägga att min båt vid två tillfällen fick stå utomhus i flera veckor av ihållande höstregn innan den kom in i värmen. Detta ledde till fuktskador på en del av träinredningen. Dessutom lyckades de paja stödhjulet på båvagnen, trots att jag bad dem palla upp båten och inte låta ekipaget bli stående på stödhjulet någon längre tid.

Vid detta laget bestämde jag mig för att min båt aldrig mer skulle sätta sin köl på Hallstens Marinservice i Saltsjö-Duvnäs. Efter ytterligare kontakter med tillverkaren fick jag själv föreslå en behandling. Jag föreslog att båten skulle tas till Plastskador och Montage i Åkersberga. Jösses, nu kan vi snacka om en kille som verkligen förtjänar att kallas plastexpert. Han var den första som lyckades ställa en korrekt diagnos, torrgjutning. Han fuktmätte och konstaterade att det inte var någon fukt i själva laminatet. Han blästrade, spacklade, torkade, epoxibehandlade, samt bottenmålade. (Jag som trodde att man inte blästrade så nya båtar...)

Så, min slutsats är att om man har problem med plasten på sin båt bör man undvika Hallstens Marinservice i Saltsjö-Duvnäs. De vet antagligen inte mer än du själv om vad som hänt. Dessutom gör de antagligen mer skada än nytta för din båt. Vill man veta och dessutom få ett trevligt och bra bemötande så går man direkt till Plastskador och Montage i Åkersberga. Det som Peter på Plastskador och Montage inte vet om plast är antagligen inte värt att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat företag jag aldrig skulle köpa båt av är Eriksson Marine i Pampas. Strulet med min båt ledde till att tillverkaren till slut köpte tillbaka båten. Jag lämnade in den på Eriksson Marine i Pampas, som satte ut den till försäljning. I annonsen stod att de sålde en båt i toppskick, trots att jag hade berättat för dem vad båten varit med om.

En potentiell köpare ställde en direkt fråga till Eriksson Marine. Har den här båten varit med om något som jag borde veta om? Eriksson Marine svarade att Nej, för f-n, den här båten har inte varit med om något. Det är verkligen en båt i toppskick. Tur att den potentiella köparen hade pratat med mig...

Man brukar säga att bilhandlare inte har rent mjöl i påsen. I så fall skulle jag rekommendera Eriksson Marine att sadla om och bli bilhandlare nu när båtbranschen har problem. För rent mjöl i påsen har de garanterat inte och jag kommer aldrig köpa en båt från dem. Ingen bil heller om de skulle sadla om...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några andra perspektiv:

Tänk på att vi i denna tråd bara hör den ens sidan. Ingen gör ett dåligt jobb med flit. I båtbranschen, som i alla branscher, finns det förstås dem som är mindre seriösa. Samtidigt lider den av sina speciella problem. Framför allt är det svårt att hitta kompetent personal. Till detta kommer att sommaren är den absolut viktigaste perioden, och den är så jäkla kort. Alla vet dessutom att det bästa sättet att värva nya vinterförvaringar (enkla pengar) är att ge dem god hjälp på sommaren. I och med det så vet man också att de befintliga kunderna måste prioriteras, annars är de lätt förlorade.

Det värsta är att sommartid kan man inte hitta extrapersonal. Dvs. man kan i princip inte köpa sig loss från sina problem, hur många kunder man än har. Dessutom: om båten havererar, vilket den gör förr eller senare, så riktas förstås alltid blickarna mot det ställe som haft hand om båten. Näringsidkaren å sin sida, kan aldrig vara helt säker på att han inte glömt något, eller att någon av hans gubbar inte haft en dålig dag. Det borgar i sin tur för att många varvsgubbar än människor som är mer eller mindre gravt stresskadade. Men samtigt som noggrannheten därmed är a och o, vill de kunder som havererat ha sin båt per omgående. De har en personlig relation till sin båt, och familjen och frugan tjatar. Hela sommaren hänger på båten, och därmed på den som skall fixa det aktuella problemet. Vore det en bil, kunde man bara hyrt en annan.

Dessutom har många båtägare gravt bristande insikter i hur deras båtar egentligen fungerar(många kan inte ens manövrera den). Båten är trasig; meken reparerar båtar; då kan han väl fixa den? Om det sedan är solenoiden som är kass eller en kolv som är bränd är för många okända gradskillnader i helvetet.

Lägg till detta ett synnerligen starkt konsumentskydd, vilkens omfattning de flesta båtägare inte är medvetna om (som tur är för näringsidkarna). Meken har ju(oftast) ingen annan målsättning än att vara så duktig som möjligt på det han gör, att snabbt åtgärda problemet, och kunna fakturera.

Lösningen för näringsidkaren? Ta jäkligt bra betalt. Skriv ordentliga avtal. Om du tror att det skall ta två veckor att fixa, säg att det kommer att ta fyra veckor. Och låt dem inte sätta sig på dig bara för att de är akademiker med högre lön än du, och svänger sig med ord som kontraheringsplikt eller resolutiva villkor, eller vad det nu är de kan. De försöker bara få dig att förstå att du är en mycket viktig och potentiellt farlig kund. Din utbildning är mycket längre, och ditt jobb är faktiskt många gånger mycket mer intressant och givande än arbetet som chefsjurist, professor eller vad det nu kan vara.

Ett annat problem för båtmeken är att när han tar betalt ordentligt, för att kunna upprätthålla kvaliteten, och lämna utrymme för att leva upp till KKL:s villkor, så går en del båtäagare gärna till sme´ n istället, som fixar de enkla problemen, för någon hundralapp under bordet. Sedan kommer han tillbaka då svårighetsgraden ökat, och sme´ n tackat nej (han har ju en annan kundkrets att falla tillbaka på). För att få kvalitet måste kunden vara beredd att betala.

Ett effektivt sätt att förvärra sina problem som kund är att skälla på sin båtmek. Han kommer då att prioritera dem som har större förståelse för den aktuella situationen. Dig ser han redan som en förlorad kund. Och då du som kund ber om hjälp: var konkret. Berätta inte om den kommande semestern, det är att ge båtmeken fripass till att sänka kvaliteten (du hade ju så bråttom). Var beredd på att det blir dyrt, och betala då du hämtar din båt.

Avslutningsvis en spec på en bra båtmek:

Breda kunskaper inom elektronik, motorer, plast och trä. En god uppfattning om hur WC och andra installatoner fungerar i båtar. God kunskap om åtminstone något hundratal båtar på marknaden, jämte om motorer han/hon ej själv är auktoriserad för. Hög stresstålighet, jämte god social kompetens. Bred kunskap om båttillbehör i allmänhet. Goda kunskaper om riggar. Stark. Smal. Insikt om att arbetsmiljöverkets regler slutar där båtbranschen börjar. Skall kunna köra mobilkran och truck. Skall ha nautisk behörighet. Skall ha god pedagogisk förmåga för att kunna förklara olika fenomen och problem för kunden (vad händer med dieseln på vinter? Vad är det för legering i Yamaha-motorerna som är så speciell? Hur mycket mindre töjer sig vanten på en rodrigg?).

/mina tio ören



Senast ändrad av GalenTunna | 19 februari 2009 | 13:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt-sam i kvicksund Eskilstuna är kanon. trevlig personal och har alltid fått bra bemötande och service!

Johan Buckard i stockholm kanon att köpa båt av.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag titta på båt hos Buckard för något år sen. Köpte inte men grymt proffsig och trevligt bemötande. Jag fick ett stort förtroende och köper gärna av Johan nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo han är trevlig men oxå en duktig försäljare Skrattande

har själv köpt två båtar av honom. Kanon att ha och göra med!

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även jag rekomendera Johan buckard. Mkt seriöst bemötande, och givetvis köpte jag min båt där. Ett seriöst bemötande kan faktiskt spela en större roll än priset på båten.. Vet man att man köper av någon med gott rykte i branschen så är d ju värt några kronor det med.. Då har man ju iaf större chanser att bli nöjd med sitt båtköp..

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...