Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Snoilsky

Skippa bottenfärg mm

Rekommendera Poster

Jag har skrapat bort det mesta av bottenfärgen för att undersöka undervattenkroppen inför epoxibehandling nästa år. Nu känns det lite trist att bottenmåla då jag vet att jag måste skrapa bort all färg nästa höst igen. Båten ligger i mälaren men kommer användas både i mälaren och i havet. Tror ni att jag kommer klara mig hyffsat ang. beväxning?

Finns det något medel/ vax som skyddar mot vatteninträngning under vattenlinjen tills kommande epoxibehandling?

Senast ändrad av Snoilsky | 18 februari 2009 | 12:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i bottenfärgen. Särskilt i Mälaren är det ju egentligen bara en kosmetisk fråga. Slem och grönslick går lika lätt att spola av till hösten ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör inte det! Många andra färger och fr.a. lösningsmedelsfri epoxi fäster dåligt på VC17. Vet inte så mycket om förhållandena i Mälaren, men om du skall ha någon färg ö.h.t. så borde väl en porös självpolerande färg vara bäst. Ett par skikt av t.ex. Hempels Mille Light kan man till största delen spola bort med högtrycksspruta om det görs omedelbart efter upptagning.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix !   

-Du struntar i att måla :-)

( jag har ingen båttenfärg alls på min gamla ChrisCraft , blir lite brunslem som man mycke lätt får av , spraya med oxialsyra typ Biltemas fälgrent 40kr så får du lätt bort det )

post-11345-1394235786,0209_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacktack!

Jag skippar färgen så får vi se hur det går. Sparar förmodligen 2-3 dagars jobb nästa år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men spola för guds skull av den grönbruna sörjan (låter som MP och SD ju) direkt efter upptaget.  Redan dagen därpå så har den torkat fast rätt skapligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga vilken teknik du skrapade bort färgen med? Har precis köpt en färgskrapa och testade lite grann igår. Gick inte alls bra då, kom knappt ner till gelcoat och då tog jag i. Är det någon speciell vinkel man ska tänka på? Använde du interstrip eller paintstripper innan? Slipmaskin känns kanske för läskigt om man inte är väldigt duktig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag slipade ner botten för några år sedan för tidigare ägare använde självpolerande färg, när jag föredrar hårda färger. Övervägde mellan olika epoxibehandlingar. Det fick bli VC-Tar. La på 6 lager med någon dag emellan. Visst är nog t.ex West System bättre, men då skall man lägga på inom snävare intervaller och det skall vara över 15 grader. En annan orsak är att jag har båten i Mälaren och har använt VC 17 under 20år. Har inga problem med Insjökvaliten som fanns tidigare eller Eco som den heter numera.

Det bli lite slem trots att jag bara målar med ett lager. Dock vet jag att de som har sina båtar på Saltsjösidan har haft problem med den giftfria varianten, om det beror på att de inte  styrker två lager som det rekommenderas låter jag vara osagt.

I ditt fall skulle jag strunta i bottenfärgen, med samtidigt är VC-Tar behandligen väldigt snabb och enkel så varför vänta?  Har läst att nackdelen VC-Tar är att det bildas små luftkanaler i skikten men i och med att man strycker så många lager överlappas dessa.

Senast ändrad av Vilse | 21 februari 2009 | 16:08

post-4350-1394235794,375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående skrapning:

först använde jag en billig skrapa där jag kunde vända bladet efter att det blivit slitet. Mest effektiva vinklingen av skrapan var när skaftet nästan tog i skrovet. Bladet slets så snabbt att jag hade varit tvungen att byta kanske 10 blad innan jag skulle ha blivit klar med skrapningen. Sen fick jag låna en sandvikskrapa med trekantigt blad (dvs. 3 skäreggar). Den var av hårdmetall och hade relativt korta skär (ca 15mm).

Angående epoxibehandlingen:

Jag vill vara säker på att skrovet är tillräckligt torrt. Ska hyra en fuktmätare om några veckor men i.o.m att jag inte skrapade bort bottenfärgen och att jag inte slipade i höstas, så misstänker jag att skrovet är för fuktigt för att epoxibehandlas.

Senast ändrad av Snoilsky | 21 februari 2009 | 16:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skit i att bottenmåla.

Åk till en båt tvätt eller ta upp båten en gång och spruta av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt hård giftfri färg de senaste tre säsongerna, båten ligger huvudsakligen i mälaren med ett par veckor ute i Stockholms skärgård. Det blir lite slem och alger. Hur mycket varierar en hel del ifrån säsong till säsong även om båten ligger på samma ställe, i somras var det väldigt lite. Det mesta kommer på slutet av säsongen när båten huvudsakligen ligger still i september i väntan på upptagning. Det som växer tidigare spolas bort om man seglar lite, och man kan passa på att ta några tag med borsten då man badar.

Men det är viktigt att spola av båten direkt då den kommer upp, då går det väldigt lätt. I höstas drog upptagningen ut på tiden och det var strul med högtryckstvätten i min båtklubb, de dryga lirare som hade fått upp båtarna tidigare hade lite svårt att släppa ifrån sig tvätten i tid om man säger så, så jag var tvungen att gå och det som satt fick torka in. Det är iofs inte så svårt att skrubba bort det senare heller iofs om man kommer åt att blöta ordentligt, men det är lite struligt undertill.

Så jag skulle också strunta i att måla och istället ta några tag med borsten ett par gånger under säsongen, det lär räcka gott och väl. Att måla på ett par lager med en bottenfärg hjälper föga mot vatteninträngning ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På lidingö körde de något projekt med båtbottentvättar i vattnet.

De rekomenderade att man besökte dem en 2-3 gånger på en säsong för att få skiten bortspolad, ändamålen var just för att slippa båtbottenfärg. Varje tvätt kostade ca 150-200kr. Ska även finnas en liknande i närheten av vaxholm? .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en i Trosa

Finns en i Nynäshamn.

Senast ändrad av sunerotting | 18 april 2009 | 08:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar starkt på att skita i bottenfärgen, jag har möjligheten att mot betalning (500kr) få botten rengjord med hjälp av marinan där jag har båten. Känns rätt okej med tanke på hyr mycket slit och besvär man slipper.

Min tanke är dock att testa att köra utan bottenfärg i år och se hur det går. På min gamla Buster XL som icke var bottenmålad blev det sjukt mycket snäckor och var ett h-vete att ta bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår tog jag upp båten efter några veckor i östersjön samt ca 5 månader i mälaren. Skrovet var lite slemmigt men det togs lätt bort. En sida tog ca 5 minuter med en fönsterskrapa. Den andra sidan tog också ca 5 minuter med en högtryckstvätt.

Hittade en sms-tjänst där jag fick meddelande om när havstulpanerna var i farten. Såg till att inte åka ut till skärgården under den perioden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, lyckades få ett SMS som talade om när havstulpanerna var på g  och splade av båten, inga snäckor den säsongen :) 

Jag passade även på att tvätta av botten med borste när jag var ute på sjön då vattnet var varmt o skönt.  Inga problem det heller :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...