jj64 0 Postad 17 Februari , 2009 Hej Jag undrar om man har en M6A med på tok för lite kompression. Vad kan man göra åt det? Är säkert flera olika fel. Måste man lyfta ur motorn ur båten, kan man göra det på plats, och vad kan det kosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvor230 0 Postad 18 Februari , 2009 Hej, Om man måste lyfta ur motorn beror lite på vad som orsakar den låga kompressionen jag skulle gissa på att det i ditt fall kan bero på slitna kolvringar och då är det ett motor ur jobb. Skulle det vara något annat som är orsaken t.ex. ventiltätningar eller topplockspackning så kan det göras med motorn i båten. Här är en länk Här är en länk som kan vara nyttig med både sprängskisser och priser på reservdelar till din motor. Mvh Andreas Senast ändrad av arvor230 | 18 februari 2009 | 08:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2009 Det handlar mest om hur motorn sitter monterad i båten. Är det det under en fällbar motorkåpa kan det vara lika bra att ha motorn kvar och mycket tidsbesparande då ur och iplockning är en stor del av arbetet. Frugan och jag skruvade ur och i cylindrar, toppar och kolvar med motorn kvar i Forgusen. Bekväma stoppade dynor att sitta på var sin sida av motorn och bra när vi tog i för att lätta på bultarna till topparna som sitter rätt hårt. Forgusen har motorkåpa som på en del motorbåtar och är mycket enkel att serva då allt är lätt åtkomligt. Har du möjlighet att skruva isär cylindern och toppen så kan en motortekniker avgöra vad som behöver bytas. Var noga med att kontrollera topplockspackningen där det kan finnas sprickor som släpper ut kompression och vatten. Glöm inte att lämna in toppen för planing. Det behövs oftast och risken är att det inte tätar när du skruvat ihop det. Ventilstyrningar och fräsa sätena en annan detalj. Ny kolv med foder kanske finns att köpa fortfarande. Kolla med en VP-verkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 18 Februari , 2009 Det är nog en MD11 du har. MD 6 har inga lösa cylindrar eller foder. Om man tar bort luftfiltret och avgasslangen, eller kröken, om det är svårt att få loss slangen, och vrider runt vevaxeln med veven, eller för hand, kan man höra om det är ventilerna som läcker. Då pyser kompressionen ut antingen i insuget eller i avgasröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2009 Aj då. Jag trodde MD6 var en encylindrig variant av MD11/MD17. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 19 Februari , 2009 Kanske lite oviktigt vetande, men MD1 var en 1 cyl variant av MD2-3 som sedan utv. till MD11-17. MD6-7 var en grundkonstruktion gjord av Albin motor (deras X-serie )som VP tog över vid köpet av albin på slutet 60-början 70-talet. Den lutande 1 cyl. MD 5:an var tänkt att bli en 2 cyl motor men är en helt egen kinstrukton. Rätta mig gärna, men detta är tagit ur en bok om svenska båtmotorer, och även en bok om Albin Motors historia, och lite egen info pga. mitt intresse av tändkulemotorer tillv. av Archmedes och Albin bl.a Senast ändrad av wetallt | 19 februari 2009 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser