Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Paul67

Bavaria 40 Cruiser....erfarenheter ??

Rekommendera Poster

Jag har tittat på Bavaria 40 Cruiser...vilken båt. Vilka utrymmen. Det breda skrovet ger stora ytor att vistas på. Priset är ju jämfört med väldigt mycket annat bra. Hur är seglingsegenskaperna på denna båt. Någon som har en - seglat en och som kan lämna litet tips och erfarenheter. Jag tycker detta är en fantastiskt fin båt - i broschyren och när jag tittat på den - på land....men hur är den

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte ett väl stort hopp från de tankebanor du hade tidigare?

Hur den är? Som med de flesta båtar får du vad du betalar för.  Och billigare än så blir det inte. Därmed inte sagt att båten är dålig. Men typen är  mer lämpad för marinaliv än segling och dagsturer framför havssegling. Måttligt välseglande och med tveksamt andrahandsvärde. Med de förutsättningar du skrev i din förra tråd tycker jag nog att du griper efter väl mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavarian har som många andra nyare båtar ett väldigt högt fribord som vindfång. Vet inte hur mycket tokigheter jag sett bavariaägare (och dess omgivning) råka ut för vi till-läggningar och loss-kastningar. Lägger mig gärna långt ifrån en större Bavaria då många Bavariaseglare verkar vara för okunniga för att kunna hantera båten.

Detta beror säkert på två saker:

1. Det är en vanlig hyrbåt

2. Eftersom de är billiga har många råd att köpa en även om de inte har seglat förut.

Hyr en och kolla vad du tycker om den och om du klara av att hantera den. Gör det i år när jag inte har någon båt i sjönFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ni varför Bavaria har tjocka gummilister i aktern ?????.

För att uphinnande båtar inte ska skada dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bevara oss från Bavaria.......................

Vet ni varför de flesta Bavarior har rullmast ?

Jo för att de flesta Bavaria ägarna tror att det är en markis på tvären.............

 

Den alltid lika ödmjuka

TunganBB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om Bavaria egentligen, förutom att det är en båt som till utseendet verkar ganska lik Hanse, Beneteau, Jeanneau etc... Dvs en modern europeisk design av en cruisingbåt. Den seglar säkert helt ok och ser fantastiskt bekväm ut.

Undras varför man alltid kritiserar de som har råd att köpa en Bavaria? Är det lite avundsjuka månne? Ja, jag vet att det är en ganska billig ny båt men fräshare än underliga konstruktioner från 80-talet för samma peng. Själv har jag en Maxi77:a, och jag gissar att det sticker mindre i ögonen när man är nybörjare i en billig båt... Jag känner för övrigt Bavariaägare som seglat sedan barnsben.



Senast ändrad av mariatherese | 18 februari 2009 | 19:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också vänner med Bavarior.

En har seglat hela livet och sålde sin Omega 34 för att köpa en Bavaria 34 förra året. Trots att hon i alla år utan problem hanterade sin Omega 34 själv har hon nu installerat en bogpropeller på Bavarian. Detta för att Bavarian är mycket tyngre att hantera pg vindfånget, något som tom för henne kom som en överraskning.

Faktum kvarstår att seglingsegenskaperna under en period inte varit högprioriterade för Bavaria. De har nu börjat samarbeta med German Frers för att få dessa förbättrade.

Det sätt de bygger båtarna på har också gjort att det finns fula skavanker tom i deras utställningsbåtar vilket ju säger en del om kvalitetskontrollen. Men som sagts ovan man får vad man betalar för och kanske tom mer eftersom man har en så effektiv bygglinje.

Många av våra gamla fina båtar skälldes också en gång i tiden för att vara billiga massbyggen och för dåliga seglingsegenskaper. Då var det också vanligt att många av dom seglades av nybörjare på sjön.

Den här tråden började med att Paul ville veta om någon vet hur det är att segla en Bavaria 40. Den fortsatte med att vi var några som varnade för att börja seglarlivet i en så stor båt då det kan bli övermäktigt och till slut blev det en klaga-på-Bavaria-igen-tråd.

Men ännu har vi inte hört någon som verkligen har seglat en Bavaria 40. Måste finnas en hoper eftersom det är en av de vanligaste uthyrningsbåtarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - som också andra noterade så var det svårt att svara på min fråga. Däremot enkelt att fälla kommentarer på modellen som sådan. Inte då modellen med det antalet fot som jag frågade om utan modell/leverantör helt och hållet. Att jag tar klivet uppåt i storlek - enkelt - skulle vilja få tillbringa mer semestertid på sjön och bekväm är jag också och då bor jag helt enkelt mycket bättre i en större båt. Prismässigt - tänk om det faktiskt är så att priset i förhållande till produkten är avsevärt mycket bättre på en Bavaria än priset på andra leverantörer i förhållande till ja...vaddå. Utrymmet i ruffen, segelytan eller vaddå... Det kanske en gång i tiden är så att man kan konstatera att detta är en prisvärd båt...vem vet...det återstår att se.

Hade fortfarande varit kul att höra från någon som seglat en Bavaria 40 hur de upplevt båten. Om nu fribord är så höga på Bavaria - har säkert någon här koll på just skillnaden i höjd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du nog få synpunkter från dem som seglar Bav. Risken är att de naturligvis är färgade. Få kritiserar den båt de själva valt och betalat dyra pengar för.

www.bavariaklubben.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat Bavaria som är snäppet större än 40 fot. Håller med om att bo-utrymmena är imponerande, sittbrunnen är likaså stor. Detaljkvalitén är väl OK om man ser till priset, inget Orustbygge precis men fullt acceptabelt. Seglingsegenskaperna är lite tråkiga. Kanske genom att just friborden är så höga som kommer man längre från vattnet och får en känsla av att båten inte går så fort men tittar man på loggen så pinnar det på rätt bra. Det är just det där med känslan som saknas lite, styrningen känns oprecis. Jämför med bilar –det är roligare att köra en BMW 325 än en Opel diesel. Det ex som jag seglade gick inget vidare på kryssen men det kan delvis skyllas på rullstoren.

Men är man ute efter att segla halvvind eller undanvind med en båt som fungerar utmärkt som sommarstuga så är det säkert svårt att hitta något bättre för pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Båtnytt hade ett test av ett gäng 40-fotare, bla en Bavaria, för nåt år sen.
Jag har för mig att den fick ok recensioner.

/Biblotekarien

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en Bavaria 40 Vision som testades tillsammans med 5 andra 40-fotare.

Testet publicerades i Båtnytt nr 6, 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...hur står sig då en Bavaria jämfört med en Oceanis 36...är det med tanke på seglingsegenskaper en bättre båt i vattnet. Hur värderar man seglingsegenskaperna - vad är de värden som erfarna seglar sätter som parametrar för att konstatera om en båt seglar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS tabellen ger dej en indikation om seglingsegenskaperna http://www.ssf.se/tk/lys/SokaLys.asp.

Bavaria 40 är inte listad men borde troligtvis ligga mellan Bav-37CR och Bav-40CR, dvs runt 1.22-1.23. Där kan du jämföra med andra båtar.

En välseglande båt är oftast snabb med några få undantag som t.ex. långfärdsbåtar som är mycket tunga och därmed långsamma.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Bavaria 40 finns med men det finns en bok som heter 500 segelbåtar i test. Du kan ju alltid titta i den. Det kanske inte är helt objektiva åsikter alla gånger men det är åtminstonde lite åsikter.

Jag seglar inte ensam så jag bara undrar, är det ens möjligt att hantera en 40-fotare på egen hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte läsa en LYS-tabell för att se om en båt är välseglande. Man ser om den är snabb men om den är trevlig att segla syns inte. Att segla väl handlar också om hur båten tar sjö och hur väl den spårar, balans mm.

Det är inte heller så lätt att en långfärdsbåt är långsam - titta på de nya båtarna från HR och Najad - oerhört välseglande och dessutom snabba.

500 båtar i test är mycket trevlig lektyr som är väldigt rolig att ha ombord och titta i när man på sjön ser en båt man undrar om.

Jag har hört en del funderingar om hur ojävig den är men jag tror att det är det ojävigaste vi har i alla fall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se hur man kan jämföra segelbåtar helt rättvist utan att segla alla 500 på en gång med samma segel, samma sträcka och med samma förutsättningar och besättning. Vi som gillar segelbåtar får ju alltid en viss känsla när vi ser en viss båt, och det är klart att det till viss del skulle återspeglas vid ett test. Jag tror helt enkelt inte att helt objektiva bedömningar går att göra. Till bokens (500 segelbåtar i test) fördel kan dock tillskrivas att det ofta är mer än en testperson som får komma till tals. Man kan här se att alla inte har samma åsikt om båten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så vad man drar för slutsats är att det är litet av en chansning när man väljer båt. Självklart finns vissa delar som kan konstateras men i övrigt så är det mycket av en individuell känsla som också avgör. Inte lätt det här. Här vill man ha en rymlig båt som erbjuder bevkämlighet, stabil båt som gör att njutningen kan få finnas under seglingarna, prisvärdhet som gör att man både har råd och får allt detta man önskar. Inte enkelt...men spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns få dåliga båtar nuförtiden. Precis som bilar. Om man köpte en fransk bil för 25 år sedan tog men en stor risk men idag är dom i stort sett lika bra som en tysk eller svensk i samma prisklass. Samma sak med båtar. Köp en båt som passar vad du kommer att använda den till och risken är tämligen liten att det är en dålig båt. Det är därför enligt min mening det är helt OK och köpa en Bavaria även om den är tillverkad till låg kostnad genom först och främst genom effektivisering och hög volym.

Beträffande kommentaren om LYS tabellen .... Om man jämför två båtar med liknande LWL/Deplacement/Barlast. Den båt som är snabbast är av 9 gånger av 10 den mest välseglande.

Lycka till, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte seglat en men vill bara komma men mina reflektioner. Man får nog välja båt efter vad man vill ha den till, familjesegling, boende med lite semestersegling, hårdare segling och tävlingssegla. Det brukar alltid vara svårt att få till en bra kompromiss även om det kanske finns båtar som är både rymliga och snabba. Vad gäller just Bavaria så tycker jag det verkar vara bra båtar med otroliga innervolymer med modern och trevlig inredning men så är det ju med det mesta, utvecklingen går framåt och man utnyttjar volymen på ett bättre och nytt sätt. De som kritiserar Bavaria verkar vara de som endast sett en på bild eller på mässa men som varken ägt eller seglat en själv. Gamla förutfattade åsikter om att massproduktion är lika med dålig kvaitet lyser igenom. Iofs hade de säkert kvalitetsproblem de första årgångarna men så brukar det ju vara även hos bilar. Sen har man ju läst om att både Hallberg-R och andra svenska båtbyggare har haft kvalitetsproblem trots att det är handbyggda. Sen är det ju inte så kul att ha köpt och betalat överpris för en gammal 70-80 tals svenskbyggd kvalitetsbåt med små och trånga utrymmen och se grannen lägga till med en ny modern Bavaria för nästan samma pris. Klart som tusan det värker i avundsjukan. 

post-10003914-1394235787,4941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte seglare själv, men blir ev i framtiden. Måste hålla med i det föregående skriver om de helt sjuka begagnatpriserna på de svenska kvalitetsbyggena Många gånger ser man 25 ibland 30 år båtar annonseras ut för priser som är så höga att man får en ny båt av annat märke. och då inte enbart Bavaria utan även övriga tyska och franska märken som jag personligen tycker är mer prisvära än Bavaria. Mest pga att jag gillar inredningarna bättre.

Köper jag sgelbåt om några år så blir det definitvt en ny Bavaria, Delphia, fransos eller liknande. Om jag hade massor av miljoner på banken och var helt prisokänslig kanske det skulle bli ett orustbygge.

Jag tycker den båt du tittar på verkar ge mycket för pengarna. att sedan utförande i inredning mm inte är på  topp är inget som behöver påpekas utan tillhör konceptet så att säga.

Helt OT. men har någon räknat på vad det skulle kosta att köpa en ny Bavaria, slita ut inredningen och låta en möbelsnickare bygga en inredning i klass med t ex Najad? Kanske skulle bli billigare än att köpa en Najad iaf? låter helt sjukt, jag vet. men iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tills i höstas en sådan där svensk 80-tals-båt som bara kostade några hundra tusen mindrre än en ny Bavaria. Det seglade jättebra och vi trivdes oerhört bra med den (Albin Nova)

Vi träffade sommaren -07 en familj med en ny Bavaria 30 Cruicer. De hade tidigare haft en Nova och tyckte det var underbart med en helt ny båt med dusch och varmvatten.

Det trivdes verkligen med sin nya båt men när vi frågade om hur den var att segla var det som att dra ner en rullgardin, där saknade de verkligen den gamla båten.

Men för dom var det bekvämare boendet som gjorde att hela familjen ville segla värd att de inte kunde kryssa så bra mm. medans vi inte för allt smör i småland skulle vilja byta ut vår Nova mot en Bavaria, för oss är seglingsegenskaperna alldeles för viktiga.

Där låg vi bredvid varandra en fin kväll på Träskö-Storö nöjda med våra båtar. Vi har olika krav och inga krav är finare än andra.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det här är ett bra forum att ställa frågor på. Nu tycker jag svaren är rätt välbalanserade också. Känslan jag får är att om nu boendet är viktigt - vilket det är för mig - så är en nyare båt av märket Bavaria eller som det senaste tipset Delphia Oceanis m fl bra alternativ. Prismässigt, utvecklingsmässigt och inredningsmässigt - så upplever jag att de ger väldigt mycket för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av dåliga båtar nuförtiden, kanske tom fler än förr i tiden.

Vad menar du med välseglande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar man på vad en ny båt kostar ska man också se vad som ingår som standard. Man gjorde i en båttidning för några år sedan en jämförelse mellan ca 6 olika båttyper i 35-fots-klassen.

Kommer ihåg från den att Bavaria var billigast i grundutförandet men skulle man uppgradera den till semesterseglingsstandard var det inte lika fördelaktigt längre. Där blev Bavarian dyrast att uppgradera.

Dessutom kan det vara idé att tänka på andrahandsvärdet också. Vet att en Jeanneau 35 från 2005 har sjunkigt med ca 300.000 på dessa år.

Hittills har det varit så att man inte har förlorat pengar när man säljer en båt av ett känt kvalitetsvarv. Det är inte så kul att stå med en kvarvarande skuld på flera hundratusen om man av näågon anledning behövt sälja sin båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror också att en prisminskning är att vänta på nya båtar. Kanske volymbåtarna lider mer av det än de som säljs i något färre antal. Efterfrågan på de mindre produktionerna där det finns en köpkrets som faktiskt är beredd att betala mer pengar gör också att priset står mer stabilt. Med Bavaria m fl så blir det genom den stora produktionen som med bilar dvs de sjunker i början. Men en sådan båt med några år på nacken - inte alltför många där man köper med avsikten att behålla ett antal år tror jag faktiskt att man håller värdet rätt bra. Beror givetivs på vilken prisnivå men den som kanske passar de flesta seglare. En Bavaria 37 kan jag konstatera med tre kabiner lösning. Några år på nacken - färdigutrustad tror jag nu skulle passa mig alldeles utmärkt båd i prisnivå och komfort. Det verkar vara ett mycket bra alternativ...eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bra fråga eftersom det beror på hur båten ska användas och till viss mån smak.

En långseglare (oceangående) vill ha ett relativt tung båt för att uppnå en lugn och behaglig gång i sjön och kanske ännu viktigare, stilla för ankare. De som har ankrat i en bukt vid en ocean vet vad jag talar om. En sådan båt skulle vara alltför trög för skärgård eller kust segling. En lättdeplacement båt har helt andra egenskaper för att vara välseglande för sitt användande.

Om man tittar på volymbåtar med rymliga inredningar så blir de också lite tröga ofta beroende på stor våt yta. Jag hade en gång en sådan båt (Catalina 380, Amerikansk Benenteau liknande båt) men den hade en djup köl (2.20m) så den kryssade hyfsat samt det blåste mycket där jag hade den (San Francisco) så den stora våta ytan spelade mindre roll.

Sedan är det en smak fråga. Många föredrar kursstabila båtar. Själv har jag kappseglat jolle mycket och föredrar en ganska nervös båt för den talar mera. Jag skulle aldrig gilla en långsmal båt som t.ex Safir, en båt som många tycker är välseglande.

I slutändan tror jag som jag skrev i mitt tidigare inlägg, för liknande LWL/Depl/Barlast, den båt som seglar snabbast är också den mest välseglande i 9 ggr av 10.

Hanse tycker jag är ett bra alternativ till Bavaria om man vill ha en bättre seglare men som bara är ett litet snäpp dyrare.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till. Om du går i köptankar, jag tror att det är klart fördelaktigt att köpa begagnad båt i England (eller UK) nu. Pundet har fallit och det finns många båtar tillgängliga som dessutom inte är x-charter båtar. Du får heller inget problem med CE/moms/tull etc, och en kul seglats hem.

Titta på följande länkar och jämför med Sverige

www.boatshop24.com, www.yachtworld.com

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte också föreslå England! Vi var där (Skottland) i Januari och tittade på båtar och priserna ligger bättre där än här. Även nu när pundet är uppe på 12.50 igen eftersom kronan inte verkade så bra av reproräntesänkningen.

Tittar man i Skottland så har man dessutom mindre konkurrens av de nu köpstarka fransmännen - inbillar jag mig. Engelsmännen har ett rykte om sig att ta väl hand om sina båtar enligt en bekant till mig som seglat hem ett par. De vi var i kontakt med hade noga servat båtarna men det är inte alltid man tar upp dem varje år. Skicket var ok ändå tycker jag.

Bavarierna som har ett par år på nacken ligger ändå något lägre än i Sverige. Se länkarna ovan. Testa också boatshed sussex (googla jag har inte länken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...