Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
coolbeyron

VAD HÄNDE SEN? Bärgad båt såldes till varv...

Rekommendera Poster

I juni 2008 sjönk en nyare Fairline 52 vid Ornö och Björkö. Båten hamnade på 35 meters djup och bärgades i augusti av försäkringsbolaget. Det konstateras att allt är skrot och ägaren får sin ersättning. Men båten säljes sedan till ett varv för restvärdet. Hur mycket kan det vara? Om motorer måste bytas och all inredning, hur mycket är då båten värd? Någon som vet vart just denna båt tagit vägen?

Nu var ju detta en ganska ny båt, men om den varit äldre och ingen velat köpa den, vad hade hänt då? Slänger man den på soptippen? Eldas den upp? Motorerna måste väl i vilket fall skrotas först antar jag för någon sorts miljötänk finns väl ändå? En sån här operation måste ju kosta en slant för försäkringsbolaget - utöver de pengarna som den stackars nyblivne båtänklingen fått.

Nyheten hos försäkringsbolaget:

http://www.pantaenius.se/docs/downloads/pages/Bedingungen Sweden/Nl_SWE_2009.pdf

Film från bärgningen:

Bilder från bärgningen:

http://www.rsmunso.se/#9.24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åfy vilken hemsk film på  en sån FIN båt!Gråter

Nu kommer jag inte kunna somna inatt iallafall!!!

//23an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OJ! Där snackar vi inte en liten bottenkänning, hon måste ha smällt på rejält innan hon sjönk med dom där bottenskadorna. Såå sorgligt!

Intressant frågeställning. Går det att göra båt av henne igen till en rimlig penning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snacka om smäll! En 52 fotare som bottnen har blivit avhyvlad på, från för till akter..
Inte lustigt att den sjönk i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så får du inte säga den dagen jag har min 55 fots Itama

(lär nog dröja med den här börsen iofs)

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom man inte kan identifiera sig med har man fördommar om...

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tyvärr inte insatt i varken värdet på båten eller kostnaderna för ny inredning, motorrenovering o.s.v. (jag är här på forumet för att jag är intresserad av komposit...) men jag skulle nog tro att det går göra båt av den igen utan att det blir dyrare än att köpa en lika gammal begagnad båt. Plastskadorna som syns är förvisso stora men ändå relativt enkla, frågan är hur mycket som inte syns som blivit mosat...

Hade varit intressant att jobba med glasfiberreparationer. Bör vara betydligt mer omväxlande än att tillverka 50 roddbåtar efter varann...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det går att göra båt av henne igen.

Lite epoxy bara så är saken biff. Klistra på en ny botten bara.

Sedan en saftig annons på blocket. Nästan ny Fairline säljes - i skick som ny, knappt använd Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Må så vara, men sjömanskapet i detta fall lär vara lika dåligt som prislappen på båten är stor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns en annons på båten:

Fairline Squadron 52Säljes Kategori: Motorbåtar2009-02-26 19:42 Pris: 1 000 000:- Sjunken Fairline squadron 52 säljes skrov klar,med eller utan motorer. 

Beskrivning:
Båten har varit grundkörd och legat på botten. Skrovet är reparerat och med nya axlar,inredningen är demonterad. Utvändigt är hela båten välbehållen. 

Fabrikat: Fairline 
Årsmodell: 2000 
Skick:  UV_3.gif

215d421f07c08d7ca5aaf982334fba48b8541372.jpg

3ca6a6ebc64ef488c067979e84c277ce916a3c55.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var finns annonsen?

Bra att veta i fall hästarna skulle springa rätt på v75 i morgon *ler*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns annonsen:

->www.batskroten.se <-

Lycka till med hästarna

Edit: Länken syns inte men finns mellan pilarna

Senast ändrad av ChristerN | 27 februari 2009 | 23:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trisst historia, nämner inga namn men tror den var såld och skulle fraktas för leverans och så går na på på vägen Obestämd

1 mille? Trodde den var värd mer än så... Och om det finns några som handlar med sådanna båtar, jovisst: www.yallotrade.com

Senast ändrad av TenZer | 01 mars 2009 | 05:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...