kad300 0 Postad 17 Februari , 2009 Hej, har en kad 300 (285 hk) årsmod 2006. Båten är 30 fot och väger ca 3 ton med motor. Vill ha lite mer krut i den och funderar på att chiptrimma den, då skall jag få ut ca 50 hk till. Maskinen varvar ca 3700m/min så propellerbyte behövs nog inte? Får man ut 50 hk extra i praktiken? Hur påverkas toppfart / marsfart / förbrukning?? Driftslängd på motor? Tacksam för alla svar /Mvh Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 17 Februari , 2009 Det går rejält mycket bättre framförallt vridet förbättras (upp i planing). Välj stor seriös leverantör. Dreven håller inte alltid för det kraftiga vridet, så där finns en risk för lite extra utgifter. Förbrukningen går ner och det gör även andrahandsvärdet. Men what the hell - man lever bara en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 17 Februari , 2009 Hmmmm ...... intressant, jag har en 2005'a i en Bella 850 (typ 3,3 ton) och den varvar ut 3800-3900 vid fullt pådrag och då har jag DPG med C4 proppar. Så frågan är vad du har för porppar till din båt och om du inte skulle kunna pressa ut 200 varv till (om det nu gör någon skillnad). Jag har orginal och inte chippat och med finsk disel toppar jag 39 knop. Med svensk sunkdisel (förlåt ... miljödisel) tappar jag 2-3 knop till 36-37 knop. Intressant att höra att DPG kanske inte pallar för 50 hk till, det låter ju lite skakigt om marginalen är så liten ... stämmer verkligen det? Skulle vilja veta mer så berätta hur det går så kanske jag hänger på ..... om din motor/drev håller så borde ju min göra det åxå ... men du får vara försökskanin ..... Logstream, du verkar veta en del om detta har du chippan din motor? ... Med hur mycket går bränsleförbrukningen ner? Min motor drar idag 1,57 l/d (snitt över en sommar) ... Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser