Flipp760 0 Postad 17 Februari , 2009 Hej, Har en ankarolina som jag funderar på att byta band i för att använda den som förtöjning i fören. Dessvärre har jag sett priserna på nya orginalband...så nu funderar jag på om ankarband från Jula passar. Brottstyrkan är 2500 kg vilket är helt OK. Är det någon som provat Julas band eller vet om det passar i Ankarolina kasetten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 17 Februari , 2009 Vet ej om den pasar men är den 25mm bred borde det inte vara några problem. Är Julas UV-beständig? Bra att kolla upp vid prisjämförelser. / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 17 Februari , 2009 Tror tyvärr du får vad du betalar för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 Februari , 2009 Ankarolina original är ju inte UV-beständig så ett billigare band som man byter oftare kan vara ett bättre val, kanske ?http://www.sxk.se/kretsar/ske/bristande_ankarband.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 18 Februari , 2009 Hej, tjockleken på bandet kan bli ett problem, om det är tjockare än orginalet får det ev inte plats. Jag har fullt upp att få in mitt band som det är, skulle helst se ett tunnare band. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 18 Februari , 2009 Har kollat in Julas band och det blir inte ett sådant. De är saknar öglan som finns på orginalbanden. Doch verkade bredden stämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Februari , 2009 Öglan kan du sy dit själv. Vik bandet dubbelt ca 30 cm och sy ihop dom över ca 10 cm. Det ger en ögla på 5 cm. Man måste dels sy runt i en rektangel i kanten på bandet och sedan kors i mitten. Sy med stark björntråd, vit. Det gjorde vi när vi vände ankarolinan så att den minst solutsatta delen kom ytterst. Vi klippte bort den del som utgjort yttersta varvet. Den del som vid ankring har legat ytligt hamnade då innert vilket innebär att den aldrig kommer att belastas. Ankar man vid land använder man helt enkelt inte så mycket lina och svajankrade vi hade vi ytterst sälla alla 56(54)metrarna ute men skulle det ske så skulle de tidigare mest solutsatta delen vara den som gick mellan ankarolinan och fören där ankarlinan fästes på knapen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser