Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Smicker

Trim & Tilt

Rekommendera Poster

Hej,
Är helt nybörjare med att mecka med båtmotorer själv men nu har trim/tilten pajjat så jag måste fixa den. Har ett par frågor dock.
Har en Mercury 60hp utombordsmotor.

1. Varför skriver man trim & tilt, alltså vad är skillnaden mellan trim & tilt eller är det samma sak? Såg någon bild på en sida där det såg ut som att trim var att man kunde vinkla propellern, kan detta stämma? Min motor går endast att fälla (vinkla) upp och ner ur vattnet med en knapp. Innebär det att jag bara har tilt och inte trim i så fall?

2. Jag måste beställa nya delar (antar att det måste bli från USA) för jag hittar inget ställe i Sverige. Någon som vet något ställe i USA att beställa ifrån?

Tack
Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trim är intrimmning av motorn under gång. dvs du ändrar propellerns (i praktiken hela motorns) vinkel sett mot vattenytan. Tilt är att du hissar upp motorn. De alra flesta motorena har båda desa.

http://www.marinshopen.se/ har en del reservdelar.

Senast ändrad av -Danne- | 17 februari 2009 | 15:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prexis!

Ofta så sitter det två hydraul-kolvar varav den ena tar längst ner (=trim) och är lite starkare. När den har lyft en del av motorn träder den andra (=tilt) sas in och lyfter (=vinklar) upp motorn resten av vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt bra svar, tackar.

Får jag ställa två följdfrågor...
Problemet jag har är att jag inte längre kan hissa upp motorn (ner funkar dock). Hade motorn inne på service och dom sa att jag måste byta ut motorn till trimmen eller tilten. Är det samma motor för trim som för tilt eller är det separata?
Tidigare när jag kunde få upp motorn så höll den sig inte uppe utan åkte sakta tillbaka ner i vattnet igen. Jag antar att det är hydrauliken (kolvarna) som behöver bytas åxå. Om jag beställer trim/tilt, får jag då allt jag behöver, dvs både motor och hydraulik?

Min motormodell: 60ELPTO (2-takts)

mvh
//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställer du en trim o tilt så är den komplett med motor o hudralik,men den du har måste gå o ficksa,skulle tro att du har ett läkage i någon huvudventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...