wce55 0 Postad 23 Juni , 2004 Jag har i våras köpt en Fjord 21 DC med VP 170C och 270 drev. Båten har en tendens att luta åt höger när jag kör och kommer upp i ca 20 knop och högre, någon ojämn lastning i båten är det inte. Kan någon hjälpa mig med en förklaring till vad detta kan bero på vore jag väldigt tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 23 Juni , 2004 Dom tre vanligaste orsakerna er: 1.viktfördelningen i båten med/utan passagerare, batteriernas placering osv.den som kör tynger ju ner på styrbordsida. 2. Vind och eller strömmar i vattnet. 3. Båten är i obalans dvs. vid gjutning så har man laggt på felaktigta mängder duk/plyester på styrbord respektive babord sida i båten. Hadde en båt en gång(norskbyggd) som vägde 200Kg mera på ena sidan pga sistnämda problem. när den planade ut la den sej på sidan. Köp trimmpålan så er problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wce55 0 Postad 25 Juni , 2004 Tack för ditt svar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 11 December , 2010 Att en båt lutar åt en sida vi högre hastighet kan ofta bero på att propeller har ett motstånd i vattnet och då vrids båten på grund av detta. Båten får mindre vatten kontakt i högre hastighet och märks detta mer än i lägra hastighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 11 December , 2010 Då fick trådskaparen svar på sin fråga 6,5 år senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 December , 2010 Senast ändrad av Funkis | 11 december 2010 | 14:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 18 December , 2010 Ja bättre sent än aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser