Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Logstream

Bästa larmet till båten

Rekommendera Poster

Har börjat leta larm till motorbåten (36 fot) och läste testet i senaste Vi Båtägare (2-2009). De rankar Minifinder och Proevo högst. Jag behöver spänningsbevakning, GPS larm, samt möjlighet att koppla in brytare och IR sensorer. Mitt försäkringsbolag (Atlantica) godkänner de flesta på marknaden för att få rabatt på premien.

Vilket är bäst och vad är era erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till Pantaenius, det gjorde jag idag!

Billigare utan att installera gps larm.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KAnske kan vara kul att få behålla båten också!

Vi har installerat NavEye Knows ITi vår båt och är nöjda. nackdelen är att larmet tydligen varnar för låg spänning lite för sent. detta går dock att justera med en extern spänningsvakt kopplat till en av ingångarna. Larmet visar status på batterierna i volt på sms förfrågan.
Priset tyckte jag var helt rätt. och inget abbonemang att betala på!
Lär fö. vara samma larm som redKnows men med annan programvara!

www.naveye.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har DEFA och larmet funkar bra. Enda nackdelen är väl att DEFA säger att man måste ha batteriet kvar i båten över vintern eftersom annars så låser sig larmet och man måste till återförsäljare för upplåsning. Det interna batteriet räcker bara typ 48 timmar.

Jag är lite skeptisk till deras uppgifter men har inte vågat prova....

Min Nautilock spärrar vid borttagning av batteri sen funkar det som vanligt när man sätter tillbaks batteriet igen. DEFAn borde funka på samma sätt.

Edit: skall tillägga att det är ett gps-söksystem från DEFA å inget larm. Men funktionen finns att koppla till siren etc.

Senast ändrad av Bella440R | 17 februari 2009 | 09:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt som du skriver, jag förespråkar att du satsar mer på startspärr och spårsökningssystem. Motorbåtar är ju populära objekt att stjäla och ett larm, larmar naturligtvis men du har ju ingen aning om var din båt tar vägen.

Där är spårsökningssystemen det absolut bästa, och gärna i kombination med startspärr.

Dom flesta försäkringsbolag ger rabatt för, startspärr spårsökningssystem minst förarbevis, det försäkringsbolag jag företräder ger dig dessutom rabatt för säker hamn, och samlar du två eller flera försäkringar får du ytterligare rabatter.

På båtar har vi som regel en självrisk på båtkaskon med 1% av båten värde.

Intresserad av vidare kontakt?

Seaflower08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nöjd med mitt Redknows SBX-3 det har alla funktioner du efterfrågar och mer tex. vattennivålarm och brandlarm dessutom en SOS knapp där valda nummer får ett sms med position när jag trycker vid en ev. olycka. Jag kan även ringa och lyssna på vad som händer i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra svar, tack!

Försäkringsbolag kan man byta, men jag vill ändå ha larm. Bevaka spänning per SMS är kanon och DEFA faller bort om det tappar minnet under vintern. Några fler bra tips och förslag på larm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får även högre rabatt om det är inbyggd startspärr. Strular de? Erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft två Nautilock som strulat. Vilket inneburit bogsering hem på sjön... Aldrig nått sånt mer!

Skulle det visa sig att mitt nya larm skulle göra något liknande så kan man ju ändå komma hem dock med en siren pipandes och lite uppmärksamhet riktad mot sig... Men man kommer hem iaf.

Senast ändrad av All_to_slow | 18 februari 2009 | 15:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktpriset på Nav eye Knows it är 5.000:- ink moms, men som alltid kan man hitta kampanjerbjudanden!
Atlantica har tidigare lämnat 1.000:- i installationsbidrag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alandia lämnar 1500 i bidrag och ger 10% rabatt på premien. Ett larm betalar sig för oss på 5 år.

Nu åker vi till mässan och tittar ut ett bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var runt hos de flesta larmleverantörer på mässan och jag kan direkt säga att jag dissar både C-Pod och Proevo för att de har abonnemang där man måste betala för varje larmning. De är inte ens billigare än de andra abonnemangsfria produkterna så deras affärsmodell är kass.

Naveye verkar lite åldersstiget och är rätt dyrt om man skall ha spårningnsfunktionen.

Tramigo verkade riktigt schysst till en början, men sedan visade det sig att det är ett tyst larm utan siren. Det är det som är hela poängen att skrämma skiten ur tjyvarna så att de sticker innan de tar något.

Det som jag tycker verkade bäst var Redknows, har alla väsentliga funktioner och är någorlunda vettigt prissatt. Men vid närmare efterforskningar visar det sig att de kommer ut med en uppdaterad variant om bara några veckor. Det larmet har allt jag behöver och dessutom är det mindre och trådlöst. Det skall jag ha!

PS dessutom vill jag gärna ha möjligheten att använda spårdosan att kanske spåra annat också som hunden, bilen eller vad jag nu kan komma på för kul. Även där funkar det nya Redknows perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon aning om vad beteckningen på den kommande versionen är? Att ha en sändare på jycken i svamptider verkar ju lysande.

Senast ändrad av Terrafobica | 08 mars 2009 | 11:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte beteckningen på det nya, men jag kan göra inlägg så snart jag vet den. De sa ca strax efter påsk, så det skall väl kunna monteras inför sjösättningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla noga! Vid närmare studier av brochyrer och instruktionsböcker visar det sig att den så kallade spänningsbevakningen på vissa larm (gamla Redknows) bara anger om spänning är på / av från båtens batterier. Inte som man vill ha, hur många volt batterierna ger.

Hoppas den nya har det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte ett Naveye Trackit på mässan. Väl hemkommen vägrar den gå igång. Var i kontakt med leverantören idag och de nämnde att det hade haft problem med simkort från Telia. Känns inte helt ok med tanke på att Telia enligt sägnen har bästa täckning. Inte nöjd, apparaten ska tillbaka till butiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför berättar man helt öppet, vilket/vilken typ av larm man har, på ett öppet forum som detta..? Kan ju bara ana hur många skumma typer som läser det och tänker: aha, den tar vi!
Om man vet vad det är för larmanordningar på båten så är det i stort sätt fritt fram för en erfaren båttjuv.. Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart så behövs inget larm!

Osynliga hangarfartyg

I oktober 1943 experimenterade den amerikanska försvarsmakten med att försöka göra ett av sina stolta hangarskepp, USS Eldrigde, osynligt. I konspirationskretsar, där historien är känd som Philadelphia-experimentet, är man rörande överens om att vetenskapsmän, influerade av Einsteins teorier, faktiskt lyckades göra fartyget osynligt, att något sedermera gick snett, men riktigt hur snett råder det delade meningar om. Vissa nöjer sig med att besättningen i efterhand drabbades av svårartade mentala sjukdomar, andra tar ut svängarna mer och påstår att en stackare i besättningen, en Jacob D. Murray, aldrig mer återfanns, att han blev fångad i ett slags prekärt tidsvakuum, och att flera andra i besättningen omkom under spektakulära omständigheter (de brann upp eller smälte ihop). De få överlevande hjärntvättades av en panikslagen amerikansk regering och sanningen undanröjdes. Projektet skall sedan ha återupptagits som Project Montauk under ledning av Nikola Tesla. En parentes är att Montauk sägs ha bedrivits under mitten av 1950-talet och långt framåt, Tesla dog 1943?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ta en båt så skiter man om det är larm eller liknande på båten. Larm å dylikt är ju bara till för att förhindra för impulstjuvarna.

Å många av oss har nog larm för att reducera premier å eliminera självrisker vid stöld.

Så länge motortillverkare inte har individuella nycklar för varje motor precis som hos bilar så kommer vi leva med stölderna. Sen snos ju vissa lyxbilar iaf men det drabbar ju inte medelsvenson så hårt.

Mercury har 3 nycklar till ALLA motorer i hela världen..... Honda har bara 1 har jag hört....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Meckade in ett RedKnows SBX-3 innan jul. Köpte även Trådlös IR sensor.Inbrott på vintern=SMS meddelande.Köpte det för 3690 :- ,larmet kostar nu 3290:- =surt. Funkar precis som det ska och hittills inga falsklarm.

Vid problem eller frågor så har supporten hos Axtech varit bra.

Senast ändrad av Ambon | 10 mars 2009 | 10:33

Senast ändrad av Ambon | 10 mars 2009 | 10:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns nu många larm/positioneringssystem på marknaden. Men jag söker efter ett larm som sparar positioner under sommaren så att man kan följa upp gärna ”live” eller på hösten. Självklart ska det vara ett larm med GPS om båten förflyttas. Men varför finns det så få som sparar positioner för uppföljning?

RedKnows har ”Mini Finder Live” som man ska kunna följa båten hela tiden, http://www.axtech.se/index.cfm?ID=93&vs=47&vss=93. Clasohlson har ”ET-10” som är en tracker/logger och sparar 50 000positioner som man sedan ska kunna föra över till tex. Google Earth, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88635554.

Är det någon som har några erfarenheter av detta? Hur fungerar Minifinder live? Kan man följa upp sina positioner med denna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kunde inte hålla mig så jag köpte en ET-10 på Clasohlson igår och testade:

• Enheten skickar SMS med länkar till Google Maps till telefonen, riktigt snyggt. De som är smart är att man kan ställa den att skicka position endast om det flyttas. Ex. skicka position för varje 1000m.
  • Enheten sparar positioner i minnet som man sedan kan föra över till Google Earth. Samma här, rör sig inte enheten så sparar den inte, rör den mer än angivet antal meter så sparar det. Räknar man på 2000nm/år så kan man spara positioner var 100meter.
  • Loggar realtid via GPRS över Internet positioner. Kräver att man öppnar port 49200 i sin FW och portforward. Känns som baksidan på en gratis realtidspositionering.

Nackdelar:

• Manualen är gjort av tekniker. Stavfel, hoppar mellan olika avsnitt och vissa knappar/funktioner är odokumenterade.
  • Struligt med programmet i Vista. Man måste ställa om till kompabilitetsläge samt köra programmet som administratör(Men det fungerar)
  • Ej godkänd av försäkringsbolag?

Summerat, fungerar prefekt som ett billigt(1 600kr)positioneringssystem med loggningsfunktion. Jag tänker inte använda det som larm men det ska blir riktigt kul att överföra varje sommarens positioner till Google Earth. Och om tjuven är framme så kan man följa båten via telefonen.

Senast ändrad av andreascarlsson | 11 oktober 2009 | 12:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är eLocator testad till sjös!. Placerad (gömd) under innertaket. Inställd på att logga var 500meter om båten flyttar sig. Då räcker minnen till drygt 50 000nm. Jag använder ett Halebop kontantkort (Telias nät) så mottagningen har inte varit några problem. Även om den tappar GSM-nät så fortsätter den att logga, man kan bara inte skicka SMS och få positionen till telefonen. Men så fort den får GSM-nät så skickar den sin position till telefonen. 

Rutten som ni säkert ser är Svinninge - Grinda - Sandhamn - Vaxholm - Svinninge

Senast ändrad av andreascarlsson | 25 oktober 2009 | 21:35

post-1155-1394236139,722_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat Redknows Mini Finder Sensor under sommaren, efterföljjaren till SBX-3. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med detta, fungerat till 100%. Mini Finder Sensor har möjlighet att koppla in flera oliga sensorer, jag valde en IR-sensor som känner ifall någon kommer in i båten. Med detta vidarekopplat till mobilen ger det självriskbefrielse i bla. Atlantica vid inbrott eller skadegörlese. Kolla http://axtech.se/index.cfm?ID=94&vs=47&vss=94 för med info.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde att det finns en ny produkt i Naveye-serien som heter BlackBox. Ett system som skall vara extremt enkelt att installera och med riktigt bra prestanda.

Någon som vet mer??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Naveye track it

Dn minsta varianten och jag är inte nöjd.

skulle vilja på stå att man måste vara en ren nybörjare för att tycka om den produktendet finns en hel del negativa sidor som inte nämns i brosyren.

* vänder man kontakten till larmet så går den sönder på engång och den passar i felvänt läge

*Den inbyggda gps antennen är super okänslig gämfört med andra gps:er eller en mobiltelefon med gps.

*Det betyder att den inte funkar inomhus eller i en bil eller om motorn ligger på sidan med gps:en under.

*det betyder också att positonen är väldigt osäker och man måste ha ett jätte långt av stånd som motorn/båten  ska förflytta sig innan man kan vara säker på att det är ett riktigt larm.  

*man ställer in larmet på hur ofta gps motagerna ska kolla positionen.Utan batteri räcker den i 2.5 dagar om man sätter 15min.

Problemt är att man kan inte lämna båten när man kommer i hamn innan den har fått position för då larmar det direkt efter man larmat på.

och ställer man in tiden på 5 minuter så betyder det att det interna batteriet räker inte ens i 24h.

så att montera den på en utombordare är ingen bra lösning.

jag har provat 2stycken exemplar som var exackt lika dåliga.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan,,

Jag kollade med en bekant som har en KnowsIT, men han var väldigt nöjd. Ringde och snackade med Naveye för att få lite klarhet i den där nya Blackbox. De verkade vara väldigt ärliga med de problem som har funnits med de gamla Trackitarna och det de beskrev om black box var ju väldigt övertygande! en viktig förbättring var gps-antennen som tydligen nu skall vara riktigt känslig! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...