Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
jontax

Skrov

Rekommendera Poster

Vad ska man tänka på när det gäller matrial på skrovet när man köper båt? Jag ska ha i den året om, finns det då något skrov som passar bättre än andra? Vet att alla matrial kan ligga i året om men kräver vissa mer underhåll än andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alumnium kräver minst underhåll men tunna alu båtar är inte lämpliga för isgång. Då gäller tjock aluminium eller stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ska du ha båten?
Alla båtar kräver underhåll, men plast kanske duger där du ska ha båten.

post-10006993-1394235785,1649_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ju dock inte köra nåt med båten när det är is. Jag ska bo i den så det är därför den ska få ligga i året om.

Edit: I Kalmars gästhamn. Vet att det finns andra båtar som ligger i året om där också. Krävs det nån speciell underhåll på plast?

Senast ändrad av jontax | 16 februari 2009 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plast duger bra. Ligger i och kör tills isen blir för tjock. Inga skador på skrovet hittills men proppen får stryk.

post-571-1394235785,194_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte mer än vanligt underhåll, ett par lager vax extra på sensommaren kanske. Men båten fixar sig i Kalmar. Se till att kolla genomföringarna bara. Toalett, avlopp osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla genomföringarna efter vad? Jag är nybörjare på sånt här :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ligger du still i en hamn, så ska du stänga avloppen med kran när du inte använder dem. Se till att de inte fryser sönder. Kontrollera dyvikan, så inte det föreligger risk för läckage den vägen. Har eller tar du kylvatten till motorn eller avgaserna utifrån, samma sak där. Har du sprickor eller något hål i plasten ovanifrån, täta dessa med tanke på frysrisken. Kommer det in vatten i en spricka kan det spränga sönder ännu mera. Ta bort snö och is så ofta du kan.

Allt detta, för du vet inte vad som händer med värmen de gånger du är därifrån.
Inte så mycket annat att tänka på tycker jag.
Ladda batterierna med jämna mellanrum är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag kan också hitta på ord... Nevars :P Tack för tipsen! Väldigt användbart när man är nybörjare som jag. Båten är ju inte inhandlad än men när jag köpt den blir det ju att kolla upp sånna här saker som du nämner. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...