Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
BoBest

B5 eller B6 propeller?

Rekommendera Poster

Jag har en Nimbus Epoca med KAD42 motor och DP290 drev.

Enligt Nimbus rekomentation skall det sitta B5 propellrar på denna båt. Nu när jag demonterade propellrarna såg jag att den istället var bestyckad med B6or.

Eftersom jag har ett par B5or i garaget är jag lite sugen på att återgå till originalet. Det jag behöver hjälp med från expertpanelen är att få reda på hur detta kommer att påverka båten. Får jag högre toppfart, eller får jag bättre acceleration?

Jag är tacksam fär alla synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du själv att frågeställningen är så enkelOskyldig?

För att man skall kunna svara måste du åtminstonde skriva hur motorn varvar idag. Skulle det vara så att motorn idag inte varvar ut. Så kan det vara på sin plats att sätta i den mindre propparna. Rent generellt skrivs att din motor med B6 ligger i spannet 29 till 32 knop. Medan B5 ligger mellan 26 till 29 knop. Detta är alltså vid full speed, dvs motorn varvar ur (3900varv/min har jag för mig att det är på din motor, men orkar inte titta efter).

Av ovan kan du räkna ut att en motor som varvar ut med befintliga proppar också är de mest ekonomiska. Ifall man byter till mindre proppar så kommer motorns övervarvbegränsare troligen att slå till vid maxvarv med påföljd att det går långsammare. Givetvis svarar också de mindre propparna bättre på gaspådraget dvs du får bättre ax. mvh/Nitro

Senast ändrad av Nitro | 16 februari 2009 | 18:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får definitivt bättre acc. Om toppfarten ökar är tveksamt, beror på om motorn varvar ut med B 6 eller inte.

Om den varvar ut med B6 så lär du inte få någon ökning av toppfarten. Det du ev. kan tjäna på att byta till B5 är att båten blir okänsligare för tung last.

Det bästa är att prova och se.....

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 16 februari 2009 | 18:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att du fått ungefär samma svar av Nitro innan, men kom just på en sak- ska det inte vara

A-proppar på din motor ( 4-bladig främre och 3-bladig bakre), B-propparna är väl för bensinare.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det skall vara B till Kad 42:r utväxlingen är troligen 1,17:1 mvh/Nitro

ps, en kad 32 har A proppar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra synpunkter på min fråga.

Dessa har lett fram till ett beslut om att jag ska i år skall köra på mina B5or istället för B6orna. Jag har ibland haft lite problem med att komma upp i planing med last, och det känns som detta kan vara en vettig lösning.

//Bosse

Senast ändrad av BoBest | 17 februari 2009 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var roligt att vår diskussion ledde någonvart!Glad /Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...