Rammsee 11 Postad 16 Maj , 2012 När kommer dieselutombordaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
regn 0 Postad 17 Maj , 2012 En dieseldriven utombordare anpassad för att kunna köra ekonomisk marchfart med t.ex en 5-9 meter lång snipa eller motsvarande båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Maj , 2012 Har idag sjösatt min båt som har inombordare. Gör själv service vilket är busenkelt på en mercruiser (gjorde det mesta i höstas) Gick åt lite olja för motor och drev, oljefilter samt bränslefilter. Passade på att byta stiften nu före sjösättning. Tryckte i höstas in lite nytt fett i stödlager och i nippeln bakom motorn. Knappast svårt. Visst blir det bälgbyte vart 5 år som kostar en del men vissa gör det själv. En nackdel som jag upplever med inombordare är att de inte får upp propeller ovanför vattenytan och då blir beväxta under sommaren. Nu ligger båten vid bryggan med rimlig försäkringspremie och nästan obefintlig risk att motorn blir stulen. Dessutom finns med en inombordare möjlighet till en rejälv badbrygga vilket är mycket uppdskattat då man ligger vid öar på sommaren och badar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 Maj , 2012 Största skillnaden mellan inom- och utombordare är att inombordaren är byggd i gjutjärn och utombordaren i aluminium. Så en utombordare från 92 kan se ut som ny, medans en inombordare från 2004 kan se ut som den håller på att rosta sönder. Men inombordaren låter typsikt något mindre. Dock tappar den rejält i fart och bränsleekonomi mot utombordaren. Pga stenåldersteknik mot ultramodern design för utombordaren, framförallt 4-taktarna. Yamarin har en 8-meters daycruiser med utombordare. Men där går nog gränsen för när det inte är möjligt att ha en utombordare pga storleksbegränsningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Maj , 2012 Helt fel Största skillnaden mellan inombordare och utombordare är: Att inombordaren sitter innanför skrovets gränser och utombordaren hänger akter om båten. Vidare: en modern diesel som inombordare är knappast något som tappar kraft på många år. En sur utombordare av typ 2-taktare från -92 är inget som går ta miste på då man startar upp den och hela bryggan förpestas av 2-taktarens halvt oförbrända bränsle i ett rökmoln. Själv har jag en gammal gjutjärnsspis (mercruiser) från 2002 men konstigt nog ser den ut som ny. Sötvettenkyld och saltvattent komemr i framtiden ta livet av limporna men de går att byta. Försök gör motsvarande byte på en utomboradre och då måste du vara utbildad mekaniker på båtmotorer. Kan du berätta vad det är för ultramodern teknik som sitter i en utombordare av typ 4-takt? Det är väll för katten fortfarande en ottomotor i grund och botten. Eller? Överliggande kammar med 4 ventiler i per cylinder samt direktinsprutning är knappast ultramodernt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 Maj , 2012 Volvo Penta D3 220 drar som mest 46 l/h Yamaha F250 drar som mest 82,7 l/h Mercury Verado 250 drar som mest 110 l/h Ladda själva ner produktbullentinen för Volvo http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/Aquamatic/c_diesel_sterndrive/Pages/d3_220_DPS.aspx http://www.batvaruhuset.se/Documents/Batvaruhuset/Documents/Test_Data_Bulletin_F250_se_tcm36-132531.pdf Själv hade jag en snittförbrukning förra året på 3,6 l/mil (0,67 l/nm) efter 162 mils körning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 Maj , 2012 Inombordaren kanske inte ryker som en tvåtakts 90-tals utombordare. Men jag kan ge mig den på att du får pumpa igång din 2002 Mercruiser medelst 4 drag i gasreglaget innan den hoppar igång? Om inte så dras batteriet ur på en halv minut? Och skulle man kolla ned i dina knän från 2002, så tror jag inte att det är knän från 2002 utan bytta redan? Nejdå, mercruiser är fina motorer, liksom fina volvodieslar. Men ofrånkomligt faktum är att merparten av bensininombordarna bygger på amerikanska bilmotorblock från 80-talet. I gjutjärn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 18 Maj , 2012 Det är ont om utombordardieslar, en båt har mer att vinna på att ha diesel än en bil, tycker jag. därmed har jag svarat på ursprungsfrågan. Tidigare i tråden så diskuterades om en bilmotor klarar att gå för kontinuerlig last en längre tid. Det har körts bilmotorer på fullt effektuttag under 100000 kilometer utan problem, dock var det under ett ännu inte slaget världsrekord http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega men det visar att vissa bilmotorer är slitstarka. (detta var dock bensinare) Generellt så vill jag ha en diesel i båten, där den viktfördelningsmässigt gör sig bäst. en innombordardiesel alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Maj , 2012 Har en Mercruiser med förgasare och då gäller att man för reglaget mot max en gång för att aktivera chocken och därefter låter jag den vara strax över tomgång före jag vrider på startnyckeln. Går igång direkt. Dock inte efter vinteruppehållet, men beror nog mer på att bränslefiltret och förgasaren är rätt så tomma på soppa och då blir det lite malande först. Igår ca 20 sekunder innan det började tända. Ryker då en del efter oljan jag hällt ned via förgasaren i höstas för att smörja ventiler och cylindrar lite extra före vintern. Knän är orginal och inte kollade. Renkör ordentligt med färskvatten vid vinterservice och kör igenom väl med glykolblandning. Utvändigt ser limpor och knän ut som nya (nästan) men funderar på när det kan vara dags att plocka isär och kolla? Motorkonstruktionen i grund och botten från 50-talet även om den förfinats lite under åren. Lågt liggande kam med lyftare som via vippor öppnar ventilerna. Visst hade det varit kul om det varit modernare lättmetallskonstruktioner som inombordare men det finns gott om delar till dessa motorer till hyfsade pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser