Yamma 0 Postad 16 Februari , 2009 Vad är bäst i båtar 5 till 8m? Personligen så tycker jag att utombordarna känns vassare pga den högre toppfarten samt lägre förbrukningen ( undantaget dieslarna). Kom nu loss o ventilera era åsikter!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 16 Februari , 2009 Håller helt klart med. Inombordare byggger oftast på stenåldersteknik därav högre förbrukning och lägre toppfart, mer vikt mindre hk, går inte att hissa mm. När jag blir pensionär och har råd och tanka mer samt ro att åka saktare skall jag ha en inombordare fast då blir det nog en diesel. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2009 Tja det beror väl mycket på båtkonstruktionen. Men fakta är att bensin inombordarna är konverterade bilmotorer som är byggda för att slitas på 4 hjul. En utombordare är byggd för marin miljö. Ja, Yamaha i alla fall det finns andra märken på mark´ naden som expimenterar med div motorer i sina utombordare, gräsklippare, MC, bil, mm. Så köp en Yamaha den är byggd för endamålet och varje motor är unik för att endast finnas i marin miljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 16 Februari , 2009 Oj oj oj vilket löpspann 5-8 meter ska vi inte ta 500kg till 8 ton med.. Lätt uträknat så kan man göra så här. Lätt liten båt utombordare, stor tung båt inombordare.. Sedan så får man kompromissa med olika specifika båttyper.. Dock är merparten av större motorbåtar tunga och kräver inombordare.. Det är praktiskt möjligt att förse tex min Bayliner med dubbelmontage i utombordare, men d är inte ekonomiskt eller snyggt att se på.. Med utombordare ryker badbryggan allvärdens väg och man får en smal liten sidobrygga istället, fult är förnamnet opraktiskt är efternamnet. Jag har sett 33 fot långa bertram båtar med dubbla 300hk snurror, dock inte i detta land. Men d handlar om båtarnas specifika uppgift. Och dessa båtar gick charter på grunda vatten med sportfiskare. och då funkar inte raka axlar som båtarna normalt utrustas med.. Så visst går d att slänga på snurror på tunga stora båtar.. Men jag skulle vilja säga att när båtarna börjar växa o bli 7m eller mer ja då känns d trivsammare att ha en stark maskin under under huven än 2st hängandes utanför.. I båtvärlden är hoppet från 5meter upp till 8 många stora steg.. Man kan tyckas att 3m hit ellr dit är inte så mkt.. Men båtarna växer oxå på bredden, tyngden. och Stora båtar lastar mkt och blir således ännu tyngre.. Så Nej inte snurror på större båtar, finns ingen ekonomi i det vare sig bränslemässigt eller servicemässigt. Ska man åka stor båt med manliga snurror ska man självklart åka, Donzi eller wellcraft. Inte ekonomiskt men ack så roligt !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Februari , 2009 Är det inte så att Yammas 350 är v8:an från Volvo XC90 mfl... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2009 Nej. V8an är i princip 2st 150 hk på varandra. Alltså byggd helt unikt för denna konstruktion förutom att man använt sig av tekniken från F150 och lagt 2 på varandra grovt uttryckt. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 16 Februari , 2009 Visst föredrar jag utombordare. Mindre att sköta, mindre som kan gå sönder, inga genomföringar, bälgar, limpor, knän och annat jävelskap som springer läck. Fast förbrukningsmässigt vill jag INTE påstå att utombordare är en snålare drivlina. Många tyngre båtar med inombordare drar ju faktiskt mindre per M jämfört med lättare båtar med utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 16 Februari , 2009 När den 350 hästars motorn kom så stod det i nån båttidningen att det var precis tvärt om. V8 i XC90 är i grund och botten en yammha. Samma block som sitter på akterspegeln på några få (lyckliga) båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 16 Februari , 2009 jag vill påstå att jämför jag tex min båt med 250hk utombordare med en ny insprutad inombordar amerikan i samma storlek och ungefär samma hk så går utombordaren ca 10 knop fortare och tar en ca halv lite mindre/ distans i marchfart,. Den båten var till ock med något mindre en min. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 16 Februari , 2009 Det stämmer det ni båda säger. Yammaha 350 är samma block som sitter i volvon men är 2st ihopbyggda 150hk yamahamotorer som är utväklade för båtar från början om jag har förstått det hela rätt. Bra för volvon med tanke på att båtmotorer oftast får gå hårdare en en bilmotor. att åka inombordare är som att ta en bil och lägga i tvåans växel, slå gasen i botten i en upförsbake som är så brant så att den precis orkar varva sitt toppvarv och sen köra så i timme efter timme. undrar hur länge en bilmotor skulle palla det? en bil kanske toppar närmare 200km/h medans en båt med samma motor som gör 40knop toppar ca 74km/h. Det går liksom lite tyngre i vattnet. Jämför tex att springa eller simma tex. Utombordare håller längre eftersom dom är byggda för detta. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 16 Februari , 2009 Hej alla! vissa saker i denna tråd har jag svårt att förstå, två likadana båtar med samma effekt borde ha likvärdig toppfart. Om det inte är så att drevet på den ena eller andra är bättre konstruerat. Visst vikten kan skilja men att en motor är tyngre kan ha fördelar under gång om kilona ligger på rätt ställe i båten. Är det däremot så att utombordaren generellt förbrukar mindre bensin är det en stor fördel samt att man slipper göra hål i skrovet. Å andra sidan borde det vara mer vrid i en inombordare med samma maxeffekt. Det finns inget enkelt svar, men det handlar mycket om tycke och smak samt vilken typ av båt motorn ska jobba ihop med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utternd66 0 Postad 16 Februari , 2009 Det här är väl som med allting annat en fråga om vad man är van vid och naturligtvis som någon skrev tidigare storleken på båt. Nu utvecklas iofs fler o fler utombordare för stora båtar. Själv har jag haft bägge sorterna på båtar mellan 6-8 m och är helt inne på utombordarlinjen. De nya utombordarna går tystare och enligt min erfarenhet drar de också mindre soppa. Dessutom är det betydligt roligare att köra båt med utombordare. Skönt också att slippa att ha en motor inne i båten som durrar och vibrerar. Jag har haft två inombordare och ingen av dem gick felfri en hel säsong. Trots att de var sprillans bägge två när jag köpte båtarna. Utombordarna som jag haft mellan 1-3 år har samtliga tuffat på felfritt. 100 - 300 HK har utomboradran varit och inombordraan var 225 och 260. Förra säsongen körde jag SUZ 300 HK och det är det bästa jag hittills upplevt i motorväg, så det blir nog en säsong till med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 16 Februari , 2009 Men är kan inte de ombyggda inombordarna som från början är bilmotorer vara ganska kraftigt strypta. För att hålla. Kolla på utombordarna, de starkaste 2 litersmotorerna ligger väll på en ca 100-125hk? lite mer kanske, har inte kollat. Men en 2liters för bilar kommer lätt upp i 150-170hk. Och är de fd bilmotorena strypta till 80% så kommer dom ända att hålla. Visst dom går i konstant uppförsbacke men den backen finns ju bara där i några få korta sommarmånader. En bilmotor går hela året. Med många fler kallstarter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 17 Februari , 2009 Konstigt resonemang må jag säga. Varför skulle inombordaren vara som att åka i uppförsbacke? Vadå utombordare håller längre??? Men för att svara trådskaparen istället så är min åsikt att för ett lätt skrov typ HT-båt så är utombordaren svårslagen vad gälle prestanda, ekonomi, plats osv. För en tyngre båt så blir iaf jag lite mer tveksam. Det beror ju helt o hållet på konstruktion, användningsområde och sådana parametrar. För min egen del som förvisso åker 6 ton båt så finns det bara ett alternativ och det är INOMBORDS TURBODIESEL. De går o går o går o går........... En yrkesknalle i våra vatten bytte sina AQD dieslar i höstats och då stod timräknaren bara på 25 000 timmar. Gör det med en utombordare.. (Skulle va Yamaha då) Fast det var ju inte det som trådskaparen eftersökte i sin frågeställning. Sorry för utsvävandet. Senast ändrad av rotorp | 17 februari 2009 | 07:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 17 Februari , 2009 Det har med att bilarna går lättare ock därav kan man ta ut mer HK på högre varv men i båtarna krävs att man flyttar ner efektkurvan så man får mera vrid istället. På just tyngre båtar så finns det en vits att köra innombordare just för vridets skull. detta för att man har tex 5,7liter med relativt få hästar så får man bra vrid, Men också relativt hög förbrukning och låg toppfart. i det segmentet på båtar kan en V8 vara toppen men ser man ekonomiskt på det så är dieseln ett bättre alternativ anser jag. Men om man tar större fyrtackts utombordare tex yamma så blir dom mer och mer anpassade till större båtar. ta tex en 150hk har typ 2,7liter cyl vol. en 250hk typ 3,7l och en 350hk 5,7L om jag inte minns fel. så dessa blir mera anpassade till större båtar med och dom har betydligt modernare motorteknik en amerikansk V8 går därav billigare och fortare. sen får man mer plats i båten samt att man flyttar vikten bakåt vilket kan göra att båten går fortare och billigare ochså. Mvh/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 17 Februari , 2009 Håller med om de flesta åsikterna i denna tråd. Ett tillägg är att försäkringspremien på en båt med inombordare kostar ibland bara knapt 50% jämfört med samma båt med utombordare. Pratar vi sedan kostnader för service och reservdelar så vinner inombordarna med hästlängder. Skulle vilja se den som byter generator på sin 200hk med båten i vattnet. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 17 Februari , 2009 Min försäkring på min utombordare sänktes med ca 35% i år tackvare att man sett en trend att färre utombordare stals. Tror det har med startspärrar samt att folk är räddare om sina båtar nu. Sen tror jag att det har stulits mindre motorer en vad försäkringsbolagen vill få det att framså som och jag tror att de som stals oftast gjorde det i perioder när ligor var ute och härjade. mellan dessa tror jag inte att det stals så många större utombordare. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 17 Februari , 2009 Undrar vem som säljer Yamaha-motorer här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 17 Februari , 2009 Hehe..... No clue what so ever. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 17 Februari , 2009 Jag valde inombordare sist. Tyckte det kändes lyxigare och trevligare. Bättre eller inte? För mig kändes det bättre, så då är det rätt för mig. Vad som är bäst? Ja det lär bero på vad man själv har för krav på prylarna. Med utombordare så känns det lite som att man vet var i hierarkin man befinner sig. Snurror är ju vanligt från gummibåtar och en bit upp i storlek, men vill man ta steget upp så får man en båt med inombordare. Kanske är det därför man har lite mindervärdeskomplex med påhängs-snurra. Eller så är det en kvarleva från knallerten, den hade ju också påhängsmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 17 Februari , 2009 Kanske kombinerat med Yamarin som knappt har några inombordare undantaget någon enstaka diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Februari , 2009 Så sant. Men även Buster och Finnmaster samt allt i tillbehör. Har även tidigare haft de flesta märkena på marknaden men dom åkte ut eftersom vi inte har tid med reklamationer under högsäsong, vilket vi inte har med Yamaha. F4 undantaget (skitmotor) Men för övrigt så vidhåller jag att Yamaha är den bästa utombordaren. Vi är även auktoriserade på Yanmar samt VP men på inombordar sidan håller jag faktiskt Mercruiser främst, vi jobbar även med dom och VP börjar kännas stenålder samtidigt som dom har trasslat in sig i en organisation som dom knappt reder ut själva när det gäller delar, vilket drabbar kunden i slutänden. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 17 Februari , 2009 Undra om du hade svarat samma sak om du jobbat på marindepån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 17 Februari , 2009 Någon kom osökt in på hållbarhet och livfslängs i sammanhanget. Ja ställs en utombordare mot en Diesel så har snurran inte mkt att hämta, inte ens yamaha.. Nu börjar små lätta dieslar växa fram och några börjar att komma ner en bit i pris nu.. Man kan ju tänka sej en liten lätt båt med inombordare blir dieseldriven i en snar framtid.. Typ alla dom som idag utrustas med Vp/merc 3,0 och 4,3.. Lombardini är ett erkänt bra märke som tillverkar små lätta prisvärda dieslar.. Även Steyr tillverkar ju dessa dock mkt dyrare men så är å andra sidan tekniken i dom maskinerna ljusår före både dagens snurror och andra tillverkares dieselar.. Det expreimteras högt o lågt med morgondagens comonrail diesel snurror, hitills är dom ända exen som presenterats svindyra och helt omotiverbara.. Så hur kompakt som helst går d alltså inte att bygga med dagens teknik.. Iaf inte om man vill prestera något.. Yamarin hade förr en 7meters dc med diesel, nu har dom väl någon hytträser kvar med inombordare. Buster har bara gjort enstaka ex med inombordare. Silver har väl bara byggt en enda båtmodell med inombordare vad jag kan minnas. Och dessa tillverkare bygger ju förhållande små båtar i sammanhanget. Inte specielt snyggt att plocka på en fet 300hk snurra på en 8m båt som yamarin har gjort med sin senaste skapelse.. Hela badbryggan blir förstörd på d viset, kan inte tänka mig att detta blir någon ekonomisk skapelse att åka om kring med heller.. Med en diesel i den båten ja d hade blivigt både snyggare och ekonomiskare.. Men d e ju bara mina egna åsikter och värderingar.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 18 Februari , 2009 Summa sumarum så är vi alla överens om att utombordaren är överlägsen i alla moment ( bränsleförbrukning,livslängd,går tystare,snyggare,går fortare,billigare i inköp o sercice och framförallt är en bättre tjejmagnet). Undantaget de som kör runt i konservburkar på 5-10 ton, då gäller diesel. Snart vår!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 18 Februari , 2009 Tjejmagnet glömde jag... Det är ju som att jämföra en harley med en knallert. Fast monterad motor vs påhängsmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 18 Februari , 2009 Tjejer vill ju SE hur stort paketet är innan de bestämmer sig för om de vill åka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 18 Februari , 2009 inga problem för en kvalitets bil motor ex en bmw 6 a att ligga och varva 5000-5500rpm i många många många timmar dagar o.s.v skulle nog vara jämnt skägg med en kvalitets utombordare ex yamha. vet inte vad ni har för motorer under era huvar men ni underskattar dom är helt klart. många trimmar ju sina bil motorer och varvar ytterligare 1500rpm mer än orginal. och plockar ut mkt mer effekt. bil motorer lever oxå hårt liv men på ett annat sätt. dom körs dagligen. det är rätt ofta jag ger fullt på min bil. och räkar man hur många timmar per år med full gas så är det säkerligen lika mkt man ger fullt på en utombordare per år sen finns det självklart problem barn bland motorer ex konstruktions fel . men ta man en lyckad kosntruktion från bägge världar och jämnför så tror jag inte att skillanden finns nåt nämnvärt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 18 Februari , 2009 Jag har hört flera tjejer berätta om såna killar... De där killarna på nätdejtingsidorna som skickar bilder på paketet först och sen frågar om en dejt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 18 Februari , 2009 Brudmagnet är en 23fots bayliner med Manlig V8a och midcabin.. Man är inte en riktig raggare förens man spakar v8a.. Snurrebåtsåkarna brukar ju få ta fiskrenset som blir över när vi som har riktiga båtar med stora maskiner fiskat ut allt av värde i hamnen hehe.. !!!MVH REXCO!!! Hur vet jag d, jo jag har 2st båtar en liten utter med 40hk, och en stor Bayliner med V8a.. Kan inte säga att uttern raggar någo vidare precis, inte ett napp på flera sesånger.. Så någon utter tor jag inte man ska satsa på om man ska ragga brudar haha... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser