kaarina 0 Postad 16 Februari , 2009 Hej alla kunniga jag har en yamarin 5220 med yamahas orginal instrument i men jag tycker inte bränsle mätaren riktigt är att lita på När man tankar fult så visar den fult sedan kan man köra flera timmar innan den börjar dala så sakterliga för att sdan fastna på ca halv tank till den tillslut ramlar ner till nästan tom på en gång Vad jag förstår så är Yamarin byggda för Yamahas maskiner så då kan man ju tycka att dom ska fungera ihop Har hört av andra Yamarin ägare att dom har liknanda problem.... Så är det någon som har något tipps vad man kan göra åt saken när det blir sådant väder att man kan ta sig ner i båten? /Börje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2009 Det har inte med Yamaha instrumentet att göra problemet sitter i givare. Inte allt för ovanligt. Du behöver ta bort givaren ur tanken och se över den eller vilket är troligast byta ut den. Jag säljer Yamarin och vet att detta inträffar tyvärr ibland. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 16 Februari , 2009 Råkade ut för soppatorsk 2 ggr med min 5220! Tankmätaren visade ett block kvar å då var det tomt. Ingen större betydelse om jag var ensam eller det var flera i båten - eller var vi satt i båten. Är tydligen så på de flesta - bara å gilla läget. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2009 Hej, Om du anser det är värt pengarna så köp en bränsleflödesmätare t ex Navman Fuel 2100 el motsvrande Northstar. Då får du visat både liter/timme och ganska exakt bränslemängd du förbrukat/som återstår. Har du nyare Garmin GPS-navigator finns flödesmätare till dessa också. Har själv en Navman Fuel 3100 i min Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115. Vet på litern när hur mycket soppa jag har kvar. Tankmätaren i min båt går liksom i din inte att lita på för fem öre. Väldigt konstig inställning av båttillverkare att en sån sak är så pass dåligt. Nu har visserligen en båttank ofta lite knepig form (v-form) på undersidan så kanske det är det som ställer till mätnigen för givarna? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser