maka00 0 Postad 16 Februari , 2009 HEJ undrar om någon vet om det kan bli vatten imellan bottnarna på en selco 18 cabin och hur man får bort det isåfall.Tacksam för svar snarast.Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 16 Februari , 2009 Det första är väl att ta bort dyvekan och se om det rinner ut något. Finns det inte en dylikt, montera en så kommer det garanterat ut en massa vatten... Sen kan du kolla akterspegeln, ta en 2-3 mm borr, borra ett litet hål i aktern på insidan, gärna i närheten av bultarna som är genomgående, eller bredvid drevet om det nu är en inombordare. Du ska inte borra helt igenom, bara genom plasten in till träet. Kommer det inte ut vatten, försegla hålet med epoxi, och var glad I min lilla Selco kom det ut enorma mängder vatten , det var bara att ta bort akterspegel golvet, låta torka och sedan plasta ihop rubbet. Gissningvis är det skum i mellanrummet, och då tvivlar jag på att det överhuvud torkar, utan att man först tar bort skummet och sedan låter det torka, innan man plastar ihop allt. Lycka till //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
selco18ht 0 Postad 18 Februari , 2009 Tjena håller med peter.Men du kan ju börja med att borra ett hål från kölsvinet och in mot mellanskrovet i den lägsta punkten för att se om där är något,sedan sätter du en dyvika där så blir det finemang. Jag köpte en selco som var sjunken och jag sågade upp ett stort hål i mitten av båten för grejen är ju som sagt att skummet suger åt sig vattnet.Sätt in en avfuktare och vänta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 18 Februari , 2009 vet av erfarenhet att det kan komma in vatten mellan bottnarna. Jag hade ett hål för genomskrovsgivare och det var nog också därför att jag hade fukt mellan bottnarna. Vill man gå in för det får man såga upp golvet för att slippa murket golv .Kanske borra några dränerings hål för att se hur stort problemet är. -Alltså mkt jobb.... Torrboll tipset tror jag tyvärr inte på. Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 19 Februari , 2009 Min Selco som jag renoverade hade massor med vatten mellan skrovet. Sågade först upp ett hörn, stod och sipprade i flera veckor, fick spel, sågade upp 1/3 av golvet, sipprade fortfarande efter ett antal veckor. Sen sågade jag up i stort hela golvet, slet ut skummet Å SEN BLEV DET TORRT Tror alltså inte att någon torkning inom hjälplig tid gör någon större skillnad. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 22 Februari , 2009 http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm Lite bilder från renoveringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
selco18ht 0 Postad 22 Februari , 2009 Nejnej du kan ju inte få bort allt vatten med hjälp av en avfuktare ,men om du sågar upp hål och grejer i golvet och ställer in en avfuktare så påskyndar den något avsevärt. HADE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 22 Februari , 2009 Har rivit ut allt golv och skum på min Selco 18. Får blött så man kunde vrida ur det. I med nytt och nu håller det sig förhoppningsvis så länge iaf jag har båten! Båten väger säkerligen ett antal kilo mindre nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nydolf 0 Postad 23 Februari , 2009 Hur mycket rev du upp av golvet? Sitter det skum hela vägen mellan skroven från aktern till fören? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser