Dallass 0 Postad 16 Februari , 2009 tja. Vad är en selco rivial ungefär värd om den e i bruksskick, ny inredning, 50 hk gammal mercury, ej kapell? Ökar värdet mycke med kapell? MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 16 Februari , 2009 Om motorn är ok och fungerar, och båten inte är vattensjuk (inte så troligt) så skulle inte jag ge mer än 7-10 tkr, annars tror jag värdet mer eller mindre är samma som värdet på motorn. Tittar du på blocket så finns det ett antal runt 12000, dvs pok 10 papp. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 16 Februari , 2009 Jag skulle säga att kapellet ökar värdet ganska mycket, eller rättare sagt brist på kapell drar ned priset ordentligt. Hur mycket beror på hur svårt det är att få tag på ett begagnat till modellen. Jag skulle vara villig att ge mer för ett hyggligt kapell än för en 70-tals motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Februari , 2009 6-10.000:- om allt fungerar. Ett kapell kostar ca 7.000:- till den och det är inget som du får igen mer än kanske 4.000 till på vid försäljning. Hur gammal är motorn? Beräknd livslängd på en utombordare i sötvatten är 20-30 år i saltvatten 10-15 år. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geaddmannen 0 Postad 19 Mars , 2010 Hej... Jag köpte en Selco Selfleet Rivierra -65 med den motorn som satt på när båten såldes ny en Mercury 50hk -65 jag gav 12000:- för den och blev tredje ägaren sedan 1965 (och kapell fanns med) I sverige till dags dato har gamla plastbåtar inte haft något större värde Men det/de senaste åren märker jag en trend till att priserna ökar så sakteliga och särskilt på fina ex med tidstypiska motorer Min 50hk mercury från 1965 går som en dröm , just mercury:s 4cyl 50hk anser jag vara en av de bästa (2T) motorer som finns och reservdelar är inget problem så länge vi inte talar om tändningsdelar till dom tidigaste motorerna impellern är samma från 1956-1978 tex om priset blir lägre utan kapell tja när vi talar om så lite pengar som upp till 15-20000:- så anser jag skicket på båt och motor är mer avgörande än om det finns ett kapell med eller inte det man ska tänka på är att på 50,60,70talsbåtar så byggde man en dubbelbotten med ett skummatriel mellan inner och ytter skrov och det är garanterat vattenfyllt på samtliga båtar från den tiden min hade så mycket som nästan 100 liter vatten i sig och då talar vi om en båt som ny vägde utan motor 230kg håller för närvarande på med en totalrenovering av en merc1000 -65 som ska sitta på Selcon när den blir klar dvs en 100hk raksexa kortriggad se för övrigt våran klubbhemsida på www.glasfiberklassiker.se jag är medlem nr:59 mvh gäddmannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 Mars , 2010 En begagnad båt med ett bra kapell är ju mer attraktiv än en utan, då det är dyrt att skaffa ett nytt. Men värdet i sig stiger väl inte så fasligt mycket. När det handlar om en sådan gammal båt är det i första hand motor och trailer/båtvagn som kostar. Skrovet i sig hänger oftast med på köpet.. Ska man bara köpa skrovet brukar priserna hålla sig runt 5-6000 kr... oprutat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser