Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Boat4Fun

Glykol i kölsvinet.... hjälp!

Rekommendera Poster

Köpte en båt av årsmodell 2003 med en Mercruiser 4,3 Mpi på 220hk med sötvattenskylning i höstas. Körde båten en de innan upptagning och den gick bra utan problem. Tog sedan upp båten och körde igenom glykolblandning (blåaktig) på sjövattensidan i systemet. Gjorde som man ska enligt boken och allt verkade bra. MEN, redan efter någon vecka så såg jag en rödaktig sörja i det annars så vita och fina kölsvinet... Torkade upp det, men redan efter en vecka var det några deciliter rödaktig vätska där igen. Skit!

Då det slutna systemet innehåller en röd blandning (kan se det i expansionskärlet) så förstår jag att det är från det slutna systemet det läcker någonstans. Men var??? Kan inte se eller känna något ställe där det verkar rinna ut.

Nu var jag ute i båten idag igen, sedan den legat utan koll i ca. 4 månader. Det var såklart fullt med rödaktigt blask i kölsvinet igen. Säkert minst en halvliter. Fanken också.

Är det någon som har något tips? Vad kan det vara? Är det vanligt att det händer sådana här saker? Det konstiga är att det aldrig var något rött i det lilla blask som låg i kölsvinet när jag körde runt med båten innan upptagningen, utan det är nu när den legat stilla på land som detta fenomen uppstått. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar med maskiner dagligen och har vid vissa tillfällen stött på läckage på kalla maskiner det är precis som en gammal värmepanna i ett hus den kan också börja läcka om den blir kall och så fort det blir varmt så blir det tätt igen,så passa på o leta med lampa o spegel nu så garanterar jag att du finner något

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det otänkbart att kolla upp med säljaren?

Kanske han/hon vet om vad som är fel redan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren lär jag inte få något ur. Upptäckte ett läckage i överbyggnaden som han förnekade all kännedom om. Det rådde dock ingen tvivel om att det läckt där tidigare. Så om jag skulle fråga om detta så lär han nog sannolikt inte ha en aaaning...

Har haft många båtar med inombordare och slutet kylsystem, men aldrig varit med om att de börjat läcka när båten står på land. Det började redan innan det blev minusgrader också. Finns det ingen motorkunnig som kan ha en idé? Tanken att titta med hjälp av en spegel är inte så dum, men det är riktigt trångt undertill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland låter set på den sajten som om alla säljare ljuger och alla köpare är hederliga lurade båtköpare.

Visst ibland är det fel på grejorna och då ska ju säljaren upplysa om detta. Vi som köpare har dock en långtgående undersökningsplikt. Båtar som är ett antal år är inte nya. Man får faktiskt inte mer än man betalar det är ju därför begagnade grejer är billigare än nya. Ibland uppstår det fel på den som inte säljaren visste om.

I ditt fall Boat4fun så är det som det skrevs ovan en köpare som du inte får något ur och du har hittat fel som är dolda. Då skulle jag leta som f-n så det inte finns fler fel. Ju längre tiden gått sedan köpet desto svårare att få rättelse vid ev tvist.

Rådet att leta med ficklampa spegel och trasa är det enda du kan göra. Ett  ytterligare sak du kan göra är att lägga på något pulver ex:vis krita och se efter rinnspår!!!

 

Lycka till!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,glycolläckage på vintern är inte alls ovanligt när materialet drar ihop sig,inget att oroa sig för nu,vänta tills du kör igång ivår,då ser du

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är omöjligt att säga när man inte kan se själv, kan vara vad som helst.. Kan vara så enkelt att d är någon slangklämma som sjunger på sista värsen, eller någon liten packning som håller på att ta slut.. Man kan ju trycksätta systemet med ett ventillock och med hjälp av en liten pump hitta läckan.. Så har jag gjort flera gånger på allehanda fordon jag haft.. Dock har d varigt åt andra hållet att läckan bara visar sig när man varmkört några timmar.. Detta är ju tvärt om.. Jag har oxå en tryckklocka som jag fäster på ventilslangen med den kan jag se om trycket sjunker eller står stabilt.. Sjunker det så finns d en läcka, står d stabilt så är systemet helt..

Men som allt annat ska man vara försiktig, ingen kompressor ellr annat. utan bara en liten enkel fot eller handpump. Och ett lock med en fastlödad eller skruvad ventil.. Detta har funkat alla gånger för mig. På det viset kan man trycksätta systemet bakvägen och d ska inte mkt till för att man ska höra d pysa eller se någon stråle sticka iväg någonstans. Det underlättar om man är 2..

Men som jag sa var försiktig..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra åt samtliga slagklämmor, inte ovanligt att det kan börja läcka på vintern, som skrevs här ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara rester från konserveringen. Men även frysskada. Har du köpt båten på firma å har du 6 månaders reklamationsrätt. Privat så är det kört.  När köpte du båten? Är det en firma som konserveratt motorn så har dom enl konsumentköplagen ansvaret för en ev frysskada. Kontakta gärna mig om du behöver mer hjälp i frågan, juridiskt som yrkesmässigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för ert engagemang och tipsen. Skall ta med lite vita trasor, spegel och ficklampa och åla in för att se om något går att upptäcka.

Att det börjar läcka någonstans efter en tid är ju inget konstigt egentligen, men i det här fallet handlar det om en båt från -03 som är väldigt litet körd och där motorn och motorutrymmet i övrigt ser som nytt ut. Jag köpte den privat av förste ägaren. Reagerade på att det stod lite vatten i kölsvinet då, men tänkte att det väl kommit av kondens m.m. Vattnet var i alla fall rent, med endast lite lätt oljekladd i. Typ den oljedimma som ofta lägger sig under motorn. Glykolläckage fanns det absolut inget under höstens turer. Och det som nu är kommer från den slutna sidan då konserveringen gjordes på sjösidan med en avvikande färg på glykolen. Motorn har ett för mig lite märkligt system med ett inbyggt trycksystem. Det medföljer en cykelpump som skall användas för att pumpa upp tryck i systemet innan man tappar ur sjösidans vatten eventuell glykol. I detta syste förekommer en del slangdragningar och lite konstiga behållare m.m. Men, dessa är som sagt bara på sjösidan.

Båten inhandlades i höstas och jag har väl ingen förhoppning om att få säljaren att stå för detta. Men å andra sidan så kanske felet inte är av allvarligare art heller. Lite reparationer m.m. får man räkna med, men i det här fallet handlar det mest om att finna felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite sent ute men lyckades du reda ut vad läckaget beroende på? Jag tror jag har ett liknande problem och driver ett ärende mot en firma.

 

Mvh

Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite sent ute men lyckades du reda ut vad läckaget beroende på? Jag tror jag har ett liknande problem och driver ett ärende mot en firma.

 

Mvh

Hampus

 

 

Som sagt, vinterläckage vid riktigt låga temperaturer är vanligt. Ofta cirkulationspumpen som är boven. Sedan inga problem alls på sommaren, ofta irriterande men går att leva med (på en båtmotor). I en bil är det inte kul alls....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...