Lasse_W 0 Postad 15 Februari , 2009 Hej alla glada som längtar till sommaren. Jag håller nu på att fräscha upp båten för sommaren. Tänkte gå över inredningen med möbelpolish. Är det någon som provat på detta, isåfall blev det bra eller blev det dåligt. Händer det något med lacken, går det eventuellt att lacka över om det inte blir bra. Vore hemskt tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Februari , 2009 ..på bilden ser det ut som du behöver göra mer än bara kladda runt lite möbelpolisch ! Slipa och olja , det är nog nummer 1 . Så gör jag med min badbrygga och den för stå ut med ett och annat ...... ''kallpressad linolja'' av hög kvalitet ! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 15 februari 2009 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 15 Februari , 2009 Okey då. Vissa träbitar kanske måste bytas eller rättare sagt har bytts. Jag hade linolja och terpentin i min gamla båt, luktade gott men torkade aldrig samt att det möglade. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Februari , 2009 ..hmm trist . !?!?!?!?! - jag köpte Lefant´ s teakolja , kallpressad. och har jobbar med badryggan i flera veckor inomhus nu . Slipat som attans och sedan gnidigt in massor med olja in i trät , hoppas för guds skull att det kommer att hålla ......... Tidigare så använde jag farsans gamla olja med massor av gifter i .heheh har hållit superbra . men även solen i sthlm rår på den mest väloljade badbrygga !! Såg inte helt nytt ut i höstas ... :-0 fast ordet möbelpolisch blir nog inte helt rätt , inte i sån tuff miljö som båten är i , JAG skulle inte ens våga prova . Satsa på en bra marinprodukt ,avsedd för ändamålet , så har du gjort det du kan ..... så får du leva med resultatet . Lycka till //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 Februari , 2009 möbelpolish är kanon. Det funkar lika bra på gitarrer (gick över dem i går kväll - en tuff miljö det med med fett salt och ärg) som på båtinredning. Kör med en svamp och lågvarv på slipmaskinen så blir det extra blankt och fint. Funkar både på trä, som målade och lackade ytor. eller tom melamin. Mina utslitna perstorpsplattor som jag tänkt byta ut blev som nya. Fördelen med möbelpolish jämfört med olja är att olja funkar inte på lackade ytor då blir det kladd. Senast ändrad av Marrexxx | 16 februari 2009 | 22:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 17 Februari , 2009 Köpte ny teak till min badbrygga förra sommaren, oljade nog säkert ett 50 tal gånger med Owatrol som många säger är bra, en månad senare så börjar bryggan bli lite ful, ska prova det du rek Jocke Sea-ray om det kan ge bättre hållbart resultat. Gillar inte när det börjar bli fult! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser