Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
ChristerN

Märkning av kablar - Hur gör man bäst?

Rekommendera Poster

Jag köpte artikelnummer 31-1846. Extrapris 199:- (329:- ) fram till 19/3.

Varför kan jag inte klistra in länkar längre???

Inte heller går det att markera text och välja skapa länk i editorn. Då kommer jag inte ens ur redigeringsläget!!!

SBS? Förmodligen... sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN skrev: Skriva-på-tejp-lösningen gick också bort efter ett försök med permanent märkpenna (OH-typ) på vit eltejp. Försvann efter några månader med lite solljus på.

Min favo-metod fast jag använder vanlig kulspetspenna i stället för CDmärkpenna. Bleks också i solljus men det tar snarare åratal än månader inuti båten, så kanske är faktiskt CD-pennan sämre?

[Handskrivet går snabbt och elektronerna bryr sig inte om ifall det ser litet oproffsigt ut, huvudsaken är ju att elförbindningarna är sunda. Den vita plast-eltejpen är mjuk och kulspetsen rullar lätt och ger bra skrivkänsla, menar med kulspets alltså en sån där med utbytbar retractable mässingsrörs-behållare för typ 50 spänn i närmsta bokhandel. (Inte plaströrs-slängpennor á la fabi/bic, de funkar ju knappt ens på papper. ;) Skumt med länknings-problemet, vad har du för webbläsare? Aktiverar din senaste LÄNK med Firefox.]

Edit: läste Toaens inlägg mer noggrant och drar härmed tillbaka en tidigare invändning på denna plats angående topplanternan. (Att läsa mellan raderna kan nog vara bra ibland, men att faktiskt läsa raderna som de står är en förutsättning. Ursäkta slarvet.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas-1

Blir faktiskt nyfiken på vad du skrivit om min topplantern. Kan du inte göra en sumering.

Sitter här hemm nu och märker kabelstumpar med såna små gul med siffor och bokstäver på och kopplar in dem på min kopplingsplintspanel (fint ord) och fäster ihop med buntband - ett sånt pill. Och vad det frestar på ryggen. indecision

Vanlig blyertspenna är inte så dumt. Är faktiskt läsbart ganska länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen skrev: Blir faktiskt nyfiken på vad du skrivit om min topplantern. Kan du inte göra en sumering.

Ähum...lyckades helt missa detta att du dragit en ny parallell ledning till masttoppen och undrade då hur den kunde tändas/släckas med säkringen. Normalt ligger ju säkring plus brytare (inkl dess flatstift) i serie i kretsen så allt måste funka samtidigt. Slarvläsning som sagt, fy på mig. Jag borde veta bättre och läsa inläggen ordentligt.

Blyerts eller dess färgade varianter - akvarellpennor - är en annan favorit för elscheman, men knappast för den mjuksega vita plast-eltejpen? Har inte provat, men men.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas

Att märka med arkiv-märkt kulspetspenna på vit eltejp gick inte bra det heller för mig. Även i indirekt ljus försvann texten på mindre än ett år.

Och länkar funkar fint i Chrome, även för mig.

Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...