Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
ChristerN

Märkning av kablar - Hur gör man bäst?

Rekommendera Poster

Hej

Hur märker man upp sina kablar på bästa sätt?

Jag har sett små gula ringar med siffror som har kombinerats till ett nummer som sedan man kan återfinna på el-ritningen. Nackdel som jag ser det att man måste ha elritningen till hands för att veta och att dessa siffer-ringar brukar torka och gå sönder efter ett tag - och då blir man förvirrad!

Andra har löst det med klisterlappar som de har skrivit Till kylskåp eller liknande på. Nackdel är att det ofta bleknar och kan vara svårt att märke tunnare kablar.

Hur har ni?

Vad är bästa sättet tycker du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Förutsätter att d rör sig om nyinstalation. Orginal finns ju oftast kopplingshema till befinterliga instalationer från fabrik.. Men jag gör så här till all ny el jag drar. Jag använder samma 2 håliga plastremsor med siffror som jag använder när jag skarvar optokabel. Finns att köpa i bla välsorterade elbutiker och där fiberkabel säljs..

Sedan så ritar jag ett eget kopplingsshema i datorn med all instalation. Skriver ut och plastar in så d alltid finns med i båten.. Kablarna blir således märkta 1,2,3 osv.. Sedan får man läsa sig till i shemat vart dom går.. Jag har använt denna tekniken så länge jag kan minnas och jag har aldrig varigt med om att dom bleknat eller försvunnit.. Dock har jag ju inte haft prylarna jag märkt upp så länge heller kanske max 10 år.. Så jag vet inte om märkningen håller för evigt om man säger som såCoolSkrattandeFlört...

Och jo jag glömde nästan. Ibland har jag dragigt kabel i flexslang eller liknande, då har jag märkt hela slangen med en fastnajad plast eller stålbricka med instansade siffror och bokstäver. Finns att köpa på bla Jula eller biltema. Den märkninge håller nog i evigheterCool

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man inte så mkt kablage kanske man kan nyttja buntband i olika färger för att få den absolut enklaste och billigaste märkningen.. Så såg d ut i min styrpulpetare när jag köpte den. Gjort av förra ägaren och med shema o alltSkrattande..

Föresten Tack Christer för tippset om Segmo 23an, nu fungerar min Mail igen. Men anatar att du skicka detta för flera månaders sedan??? Är inget datasnille och fick sluterligen ge upp o köpa mig en ny burk..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en nyinstallation så löser det sig väl lättast och per automatik iom att man väl väljer en färg för varje grej/kabel. Annars är märk-ringar o inplastat schema en bra väg att gå

Senast ändrad av KillerBoo | 15 februari 2009 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips.

De du länkar till är nog avsedda för 4-6 mm kablar och det är ju inte alla i båten som är det! Dessa brukar dessutom spricka efter några år i båt (nåja, kanske 10 men ändå).

Sen skulle jag helst vilja kunna läsa på kabeln vad den avser utan att behöva använda koder och scheman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki Heavyduty prylar då alltsåSkrattande.. Dessa har jag positiva erfarenheter av i hemmet. Har dock aldrig tagit plats i något fordon eller farkost så jag vet inte hur dessa reagerar på kyla, vibrationer och olika vätskor men man får väl prova när tillfälle gesCool..

Nåja här e länken iafOskyldig..  www.seton-sakerhet.se

!!!MVH REXCO!!!    Kan behöva klippa ut o klistra in länken i www fältet för o få den till o funka.. Klicka sedan på fliken industriell märkning elektrisk säkerhet och sedan kabelmärkning..

Senast ändrad av Rexco | 15 februari 2009 | 21:12

Senast ändrad av Rexco | 15 februari 2009 | 21:13

Senast ändrad av Rexco | 15 februari 2009 | 21:15

Senast ändrad av Rexco | 15 februari 2009 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en adress till ett företag som tillverkar kabelmärkning på jobbet.
Beställde själv när jag började installera i vår nya båt.
Du registrerar själv vad det ska stå på märkettiketterna i datorn och skickar sedan formuläret! blir kanon snyggt och hur tydligt som helst. inte bratis, men några hundralappar tror jag att jag klarade alla större installationer på!

Återkommer med adressen under morgondagen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde vit eltejp som jag först skrivit på med en spritpenna innan ja tejpade fast den på kabeln..

Får se hur länge det sitter. Kostade på mig att mäta upp och märka alla kablare i båda ändarna. Då ska det gå snabbt att lösa ev. fel som uppstår hoppas jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tejpen är svårslagen när d handlar om enkelhet och ekonomi. Brukar själv använda detta för att märka upp slangar och kabelhärvor tillfälligt.. Men jag har fortfarande prylar ståendes i Verkstan som märktes för över 5 år sedan och där kan man fortfarande läsa d mesta.. 

Och när vi ändå är inne på tejpspåret, så finns d ju sånna där fina märkningsapparater som printar ut små tejpremsor med text.. Finns på bla klas i sjön och kostar väl några hundringar.. Óch då kan man få både röd, blå, svart o grön textCoolSkrattandeFlört... Nåja alla sätt är ju bättre än inget alls, eller hur var d nuOskyldig

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gjorde som Jimsan i vår förra båt.

Man skulle pcls kunna tänka sig att trycka ut märkremsor och sätta dom runt små elbuntband som man sen sätter runt kabeln.

Borde också bli bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va! är inte Ms Paint tillräckligt sofistikerat heheFlört.. Detta program använder jag till mina skarvplaner, och d är ju uppdragsgivaren som betalar så jag vet inte riktigt om d finns som gratis program.. Därav har jag heller ingen cd utan måste ut på nätverket och sedan klinka in lösenordet på jobbdatorn.. Jag kan alltså inte komma åt ritprogramet från min burk hemma utan får föra över dom färdiga ritningarna via usb och skriva ut dom hemma..

Jobbigt men gratis, och så värst mkt elscheman ritar man ju inte..

http://dw.com.com/redir?pid=10319018&merid=6197205&mfgid=6197205&ltype=dl_dlnow&lop=link&edId=3&siteId=4&oId=3040-6677_4-10319018&ontId=6677_4&destUrl=http://www.download.com/3001-6677_4-10319018.html

!!!MWH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte gamla vanliga hederliga Paint?

Har påbörjat mitt motorschema enl bild gjord i paint

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obs länken är ett demo, finns väl bättre o sämre cadprogram. Detta är lite besvärligt och tar en stund att sätta sig in i, och hade jag fått välja så hade jag nog inte köpt detta.. Men när man väl kan så flyter d mesta på.. Någon som Googlat på cadprogram och hittat något bättre??? Någon som provat att rita scheman med något av Ms programen???

!!!MVH REXCO!!! Och ja penna linjal och vanligt hederligt papper funkar givetvis lika braOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt Killerboo, jag har försökt att rita i paint jag med men d blir bara kladd. Darrhänt vettuCool.. Haha. paint är dock mkt bra till att rita kylsystem för bla sjövattenkylningar och värmeväxlare en kompis sysslar lite med sånt och han avänder nästan bara paint..  Någon som provat ms vison eller vad d heter, ska tyderligen funka hyffsat d med.. Paint behöver man ju inte heller någon fet instruktionsbok till, d är ju ett vad man kan säga ett användarvänligt programFlört...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, precis. Paint behöver man inte tillbringa veckor med att lära sig hehe.

Sitter o ritar kylsystem i Paint också för närvarande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett etikettmaskin med krympslang någonstans, minns tyvärr inte var...

Blir som länken ia fyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en enkel Dymo-etikettmaskin. Jag bara viker etiketterna runt kabeln som en liten flagga. För att det inte skall bli för rörigt låter jag texten vara rätt liten. Det är slutligen ganska sällan man rotar i systemet sedan man fått det att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog väldigt lyckligt lottad i det här fallet för på jobbet har vi en märkmaskin som skriver på krympslang.

Svart valfri text på gul krympslang.

Ska försöka komma ihåg att leta upp den och återkomma med mer info på måndag. Antar att det är något sånt du är ute efter?

Fast jag har inte sett den på något år eller två så turen kanske sviker mig...

Annars skulle jag satsa på en sådan där märkmaskin Faderullan tipsar om. Har en sådan med och den är skit bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen jättepanik, har han inte lyckats märka kablarna på 5 år så gör nog inte en vecka nån större skillnad :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Jasså det var en så gammal tråd. Nåväl, vi vet ju inte hur senfärdig TS är. Själv har jag nog något projekt som är lika gammalt :-)

Å andra sidan är det väl ekologiskt att återanvända gamla trådar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, dessutom finns det säkert mer än en som har samma frågeställning som nu sett ljuset :-)

Recycling är ju modernt dessutom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha. Det missade jag med. Men tackar ändå för att tråden blev aktuell igen för jag håller på och fixar med elen och hade ingen tanke på den märkmaskin vi har på jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog Kjell o Co brickorna pga billiga. Märkt alla kabeländar med ex: 1-1 -> 2-1

I Visio skriver jag sen boxens siffra (kopplingsplint, batteri eller vad det nu är) och motsv. siffra vid kabeländar i diagrammet. Om boxen heter 1 så står det 1-1 för en viss anslutning till boxen följt av pilen och sen vilken Box den går till och vilken anslutning på den boxen tex 2-1. Tycker det funkar bra - på så vis vet jag var varje enskild kabel tar vägen, gör det enkelt att felsöka.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd blir som ny igen då andra får samma fråga några år senare.

En del länkar ovan har därför fallit, men denna består:

http://www.collinder.se/markmaskiner-skrivare/markmaskiner-brother/brother-markmaskiner.html

Mycket att välja på och massor med olka sorters krympslang.

Dock finns 3 snygga metoder att märka på:

1. Märkning med text-siffror på krympslang, som märks med maskin

2. Märkning med märktejp som skrivs med märkmaskin

3. Klips med siffror (dock problem med smala kablar)

Frågan är vilken metod man skall välja, har hittils använt vit el-tape och permanent tuchpenna, funkar gör det men snyggt blir det inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likt fågel Fenix vaknar vissa trådar efter åratal i sömnens makt smiley.

Hade glömt denna tråd själv men som av en tillfällighet köpte jag för någon månad sen en märkmaskin, rejält nedsatt, hos Clas i sjön.

Har börjat märkningen men det är ett litet he_ _te att krypa och komma åt alla gamla installationer man gjort. Och då är båten ändå bara 4 år gammal!

Så här tänkte jag:

Trä-på-lösningar gick bort för de krävde att kabeln skulle lossas och medgav bara montering i ändarna.

Nummer-märkning gick också bort då jag sällan har med mig kopplingsschemat när jag kryper in i skrymslen och vrår vilket skulle krävas för att veta villken kabel som är vilken.

Skriva-på-tejp-lösningen gick också bort efter ett försök med permanent märkpenna (OH-typ) på vit eltejp. Försvann efter några månader med lite solljus på.

Så nu kör jag ett litet småskaligt försök med band från märkmaskinen klistrade som en flagga på synliga ställen. Får se hur dessa överlever efter en tid i skarp miljö.

Lite OT:

Det som förut kallades OH-pennor kallas nu CD-pennor för att de mest används för märkning av dessa. Ingen använder OH-film längre men snart använder väl ingen CD-skivor heller och vad ska de då kallas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade faktiskt en typ av tuschpenna på jobbet (elverk) som vi använde för att märka kablar i kabelsåp mm. Skrev på en liten plastmärklapp med ett snöre i som bands fast i respektive kabel. Se var väldigt permanenta. 

I går skulle jag bara montera en omkopplare för vartal på en fläkt i strömbrytarpanelen på min båt och koppla in en cirkulationspump på en befintlig strömbrytare.

Nu har naturligtvi ingen här på MG lagt märke till att det kan va en förfärlig röra på elledningar i en gammal båt. surprise Det var det i alla fall på min. sad Kablarna var dessutom så korta att det inte gick att få fram panelen så mycket att det gick att få en rimlig arbetsställning.

Insåg att det behövdes ett radikalt grepp. Byggde en liten kopplingspanel som kan skruvas fast i utrymmet bakom strömbrytarpanelen. Nu på förmiddagen har jag monterat ledningarna som skall gå till säkringarna. Bara att pilla på siffermärkningarna på enledarna är ett förfärligt jobb. Det blir ju många. 

Till ett sånt här spontant uppkommet och oplanerat jobb har man ju dessutom inga grejer - fast man har mycket saker liggandes. Alltid fattas det något och halva tiden går bort i åkande.

Det som jag skulle fixat på ett par timmar i går förmiddag blir säkert inte färdigt före båtmäsan i Stockholm. Men det kommer att bli bra.

Den märkmaskin som du köpte hos Claes Olsson - vad hade den för beställningsnummer eller namn!? Det finns en stor risk att mitt arbete med nya ledningar runt strömbrytar- och säkringspanelerna kan sprida sig längre ut o båten och om arbetslusten infinner sig gäller det att passa på att göra färdigt så mycket som möjligt.

Man hittar en del trevliga saker när man går i närkamp. Jag har aldrig kunnat tända topplanternan på den strömbtrytare som jag trodde gick dit. Det är ju inte så ofta man använder topplanternan - när man har segelbåt. Vid nåt tillfälle drog jag helt enkelt ledningen till topplanterna till en säkring som sitter före huvudströmbytren, Har under ett par år tänt och släckt topplanternan genom att sätta i och ta bort säkringen.

När jag skulle lossa flatsiftskontakterna på strömbrytaren hade ledningen lossnat. Det var ytterligare ett par ledningar som var dåligt pressade och lossade när jag tog tag i dem.

På ett antal flatstiftskontakter var isoleringen skadad. Undrar vad de pressat med!?

Pollygrip!?

Viktigt att pressa med en riktig tång som ger rätt presstryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...