Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
forgus31

Elektriska skotvinschar finns dom?

Rekommendera Poster

Jag har försökt hitta några modeller av elektriska skotvinschar men bara hittat att det kan man få på HR 62 i stort sett.

Alla verkar ha bra ork i armarna medan jag börjar bli svagare. Skulle tro att vi kan segla några år till med lite motorkraft som ersättning för muskler.

Såg att du Ciarud har elektrisk vinsch - var hittade du dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska ha Andersen-winchar och de kan man få med motor. Det är verkligen skillnad på att skota för hand hela vägen och att få hjälp den sista biten.

Är inte heller så stark och om jag slarvar i slagen och inte får skotat ordentligt medan båten är i vindögat har jag svårt att få det tillräckligt hårt skotat på dikt bidevind.

Nu trycker man bara på en knapp på slutet och det blir perfekt!

Andersen med el finns i storlek 28, 40 och större

Hemsida http://www.andersenwinches.com/Winches/Electric/Intro.aspx

Senast ändrad av ciaraud | 15 februari 2009 | 19:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Ciarud!

Vilken dragkraft behöver man? När man skotat hårt i bidevind känns linan som en järnstång. Förseglet är 33 kvm.

Vill också ha som lyft av man över bord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harken har från storlek 40 till 74. bara att välja Glad

Ett råd är att ta så stor som du får plats med och anser dig ha råd med. Det är bra med en två växlad det finns både hos Anderssen och hos Harken. Harken har treväxlade men det är helt onödigt.

Harken brukar ha specialpris på våren så kolla runt lite och förhör dig hos de olika handlarna för priset varierar mycket.

Per

http://www.harkenstore.com/uniface.urd/sccyspw1.eShowPage?CATALOG=409Z56LC7FV66&CATEGORY=409Z56LC4GRM6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storlek på winch är väl alltid en storlek större än den man har ;)

Sedan har de olika starka motorer. Bäst att prata med företagen om vad det tror du behöver.

Det är gräsligt dyrt med elmotorer till winchar. Tror vi betalar 20.000 extra/winch för att få dom motoriserade. Hade först en tnake på att bara ha motor på en sida men ångrade oss och valde båda. Vi tänkte kunna segla tills vi trillar av pinnSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen inte gratis.

Ser ut som jag får gå till båtskrotenTungan

Eller ta med en bodybildare. Jag hittade inte hur stor dragkraft vinscharna har. Tror jag behöver runt 1500N.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns det inget motorserat vinsh handtag. eller är jag ute o cyklar? har för mej jag har sett det.

annars får man väl använda sej av billiga ankarspel på  varje sida. 2st 5000kr.  eller bygga  nåt eget. har ifs sett på jobbet när vi  installerar el vinshar att det är rätt feta kontroll boxar till vincharna eller vad det är för nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns motoriserade winchandtag! vet dock inte vilka som säljer. Googla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man hitta vinschar så får man använda den engelska stavningen. Med winch har jag hittat mer.

Engelska språket vältrar över oss.

Jag har också sett motoriserade handtag nånstans och det skulle duga för mig. Jag tänker i första hand på när frugan ska hissa upp mig ur sjön och jag hänger avdomnad i säkerhetsselen. Hon klarar inte att vinscha upp mig med manuella kvarnen har jag en känsla. Jag hissade upp vår dotter i masten, visserligen med en liten enväxlad, men hon väger bara 50 kg och det var mäkta tungt. Själv väger jag 75 kg men blöt och med friktion i block behövs nog 200 kp drag (2000N).

Ska man ordna med en stånggång från för till akter och ha en motor med flera uttag. Ankarspel, manöverbordhiss, fallwinch, och skotwich.Skrattande

Kunde vara ett sätt att få utlopp för den lille uppfinnaren i mig. Sånt håller mig vaken på nätterna ibland. I natt gick tankarna till automatstyrning med lina mellan ratt och storbommen. Det fungerade rätt bra i teorin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte enklare och billigare att gå upp ett eller ett par snäpp i vinchstorlek istället för ha elektriska? Att byta till elvinchar är ju inte bara dyrt, det en ganska komplicerad affär med kabeldragning i grova dimensioner och eventuell komplettering av elsystemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mest för att frugan ska hissa upp mig när jag drattat i.

Tänkte kombinera lyft/skotning med en elektrisk skotwinch men nu väntar jag tills en lämplig vinsch  ramlar över mig. Till lämpligt pris. 20000 för en elmotor med snäckväxel passar reskassan dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att hon ens skulle försöka????

KAnske bättre (billigare) att hitta en starkare fruga??

((Hoppas ingen tar detta inlägg på alvar))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi funderade på elektrisk vinch-handtag också - det var inte billigt det heller men behövs bara ett.

Skippade det när vi insåg att vi säkert skulle slarva bort det /tappa det över bor el dyl.

Alternativ är att ha bara en elvinch som då alltid finns på plats och skota båda sidorna på denna vb.

Detta alternativ funderade vi också på först och hade då tänkt ha den på den sidan där vi hade fallet till storen.

Nu beställde vi rullmast i stället - och två elwinchar. Har nog blivit lite ekonomiskt fartblind!Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är unga och har troligen bra inkomster och bygger en båt ni kommer att bli pensionärer i. Då tycker jag att man kan kosta på sig och kan dela upp en investering på många år. T.ex om ni köper utrustning för 100.000 och har nytta av den i 10 år (minst) så är det bara 10.000 per år.

Jag tror inte man ångrar sig när investeringen väl är gjort och pengarna har räckt till amorteringarna och blodpuddingen. Restaurangbesöken kan man ta om det blir nåt över.

Rullstor är ingen höjdare bland kappseglare men ni kommer säkert att uppskatta den ute på havet. Härligt att ha full kontroll över segelytan och man uppskattar enkelheten och säkerheten att slippa gå upp på däck när nåt trasslar. Vi har rullstor på Forgusen och det är lätt att segla båten själv och få lagom segelyta.

Jag funderar på en elektrisk rulle nånstans, troligen en tredje kvarn nära sittbrunnen. Våra vanliga vischar har bra kapacitet så de räcker ännu för skotningsjobbet men då skulle man kunna lyxa med motordrift även för skotningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 år till pension, inte helt ung men med blodpuddingskost ska vi förhoppningvis ha det mesta avbetalt tills dess!

Kommer att tänka på Pelle Petterssons Maxi 1300 Humbug. Han har satt en stor el-kvarn på en pidestal mitt i båten för att kunna använda till alla fall och skot. Han har verkligen tänkt på att optimera de för ålderdomen. De har bland annat en förstoringsspegel  i toautrymmet så de ser skäggstrån och ögonfransar vid morgontoaletten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...