Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Monica

Lämplig båt för Medelhavet?

Rekommendera Poster

Gäst Monica

Hej, jag heter Monica och sitter och skriver på ett manus som handlar om att sex personer ska sälja allt och ge sig iväg för att segla (?) på Medelhavet ett år eller två. Vad jag undrar är vilken slags båt som skulle lämpa sig för en sån resa om man tänker sig att ingen av dem KAN segla, dvs en segelbåt kanske inte är det bästa alternativet. Har fått för mig att det kräver rätt stor kunskap. Det måste dessutom vara en stor båt, sex vuxna och tre barn ska få plats att bo där. En gammal fiskeskuta? Skulle det funka? Eller har du/ni nåt annat bra förslag? Jag vet ingenting om båtar. Så jag undrar också vilka kunskaper man MÅSTE ha för att ge sig iväg på en sådan resa. Bör man till exempel ta skepparexamen innan? Läsa sjökort tar jag för givet att man måste kunna. Något annat som är helt nödvändigt? Tacksam för svar! Monica Rolfner Manusförfattare http://hem.passagen.se/monrol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara elak, men för mig verkar det vara mycket svårt, för att inte säga omöjligt att skriva ett trovärdigt manus på detta ämne om man, som du säger, helt saknar kunskap om båtar och sjön. Litet goda råd hjälper väl kanske litet, men det vill nog till om det skall bli nåt bra av det hela i sista ändan... Men jag kanske har missförstått vad det är du avser att göra. Annars tror jag att du bör ha ett nära och personligt skrivsamarbete med en båtmänniska. Välmenande råd bara... hoppas du inte tar illa upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar ju också om budget. Det finns ju flytetyg i alla prisklasser som kan härbägera nio personer. En båt som är så stor så att alla nio kan bo bekvämt blir för stor för att gå kanalvägen. Det kommer att krävas mer kunskaper för att segla yttervägen. Och handlar det om ett fartyg över 12x4 meter så krävs det formell kompetens i form av skepparexamen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte helt enkelt att svara på. Vad man kan säga är att allt i den här vägen går att tänka sig och det mesta har förmodligen gjorts, hur märkligt det än verkar. Det finns otaliga exempel på människor som har skaffat båt utan tidigare kunskaper och gett sig iväg på långsegling. Oftast går det bra och man lär sig efter hand. Ibland går det åt skogen. För 9 personer krävs det en rejäl segelbåt på åtminstone 50 fot. Det känns kanske mer realistiskt med en gammal fiskebåt eller mindre skuta. Om båten är större än 12 m lång och 4 m bred måste man i Sverige ha minst Kustskepparintyg. Liknande bestämmelser finns förmodligen i andra europeiska länder. Kustskepparintyg är inte särskilt svårt att ta, det klarar även nybörjare på några månaders kvällskurs. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Monica

Tack för svar. Vill bara klargöra att det inte alls handlar om själva resan, bara om förberedelserna. Jag skulle aldrig ge mig på att skriva ett manus utan att ha kunskaper om det jag ska berätta, men här vill jag bara att de ska köpa en båt och gå kurser osv, för de TROR ju att de ska göra resan... Fiskebåt tycker jag låter som ett bra alternativ! Ska kolla det lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ville definitivt gått för en segelbåt. Den är billigare i drift. Storlek >40 fot skulle funka. När det gäller sertifikat så måste man jo ha lite kunskap om segling och navigering. Går man kanalerna till medelhavet så måste man ha kanaintyg. Finansieringen är också något att tänka på. Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle kanske inte skada med en liten segel tur Minica? Då få du ställa alla de frågorna du ville och få lite erfarenhet på köpet. Det fiins säkert någon här som kan hjälpa dig med det. Själv kan jag inte bjuda på mer en högst en vecka denna sommar men nästa år - men det är förmodigen för sent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...