Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Ballad_kopian

När bör man ha ankarspel som hjälp?

Rekommendera Poster

Tjena. håller på att renovera min möre 30. och den kommer långfärdsutrustas. och båten förstärks med en del extra balkar och tyngre inrede m.m. så kontentan av det hela är  att hon kommer gå upp endel  i vikt.  hon vägde 3.2ton med halva inredet inga tankar och utrustning m.m. så båten tror jag kunna väga 4.5-5 ton i komplett färdigt skick och fulltankad samt helt färdig för avsegling inför lång segling,

 

räknar med att höja vattenlinjen med 80mm kanske mer.

 

iaf så fundrerar jag mer o mer på hur tungt det kommer att bli. i dags läget hade eller har min möre 30 ett ankare på 7.5kg bruce. med en tunn kätting på några meter. inga problem att ta upp.

men den ankar vikten är nästan för liten för en 3.5tons segelbåt.  så med  5ton så börj jag ha åtminståne 10kg bruce kanske helst 15 kg  för en  säker långfärds ankare?  och sen en grov kätting på ett par meter. men detta  paket kommer väga en hel del mer.  så var går gränsen? när brukar man gå över till ankarspel?

 

om jag skall ha ankar spel. så är jag tvungen att leda kättingen i ett långt rör in i förpiken i en ankarbox under kojen. för jag har ingen förpiks stuv eller ankar box inbyggt i fören.

sen vill jag inte ha den tyngden  längst fram i nosen på båten. antar att med hennes ökade vikt och med  tyngd där så kommer hon gå väldigt blött.  men ingenting är omöjligt. jag skulle kunna göra en liten ankar box stuv längst fram . men den blir inte stor.

 

vad tror ni. ? är det några problem att ta upp 15kg bruce ankare med tillhörande kätting?

 

är 27år 1.86lång 82kg normal byggd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur mycket man orkar dra. Jag har 15 kg Bruce med 20 m kätting och 30 m blyad lina utan ankarspel och det går aldeles utmärkt att dra för hand men då akrar jag i Svenska vatten i relativt lungt väder och har någon som kör båten sakta frammåt tills jag bryter loss ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du är ung, stark och entusiastisk så börjar nog gränsen att gå vid 15 kg. Ska du långsegla så bör du ha en rejal bit kätting också. Även om det precis som PrimeX säger, går att få upp så är det tungt och om det har satt sig så blir det omöjligt utan att man kör/knäcker upp det.  Även om du får upp det så är det skittungt att hantera över mantåg och längs bordläggning med raka armar om man nu vill undvika att slå ankaret i sidan på båten. Och efter ditt stora jobb med skrovet så är det inte roligt att skrapa sidan med kätting och ankare.

Jag som inte är lika ung och stark tycker inte det är roligt att hantera ett 15 kgs ankare med kätting hangande utanför båten med muskelkraft.

Sen kan du tex välja ett Delta ankare, då kan du normalt välja ett lite lättare ankare med bibehållen ankar styrka jämfört med ett Bruce.

Kolla lite på Lewmars hemsida dom har rekomendationstabeller för CQR, Bruce och Delta.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 10kg och några meter kätting på peke. Går bra, men när man hamkat hem 40-50m ankarlina och ska ha upp kättingen i båten är man inte så stöddig (särskilt i lite sjö när man får jobba med knäna! Håller man sig i trimm och lyfter rätt så går det säkert bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm okej.  så  det är ändå gränsfall iaf.  misstänkte  nog det. det är nämmligen lättare att fixa  sånt nu än senare. så frågan är om man skall göra det. grejen är att då kanske jag bör ha sånt där litet bog sprö som man kan ha ankaret parkerat i en slags bog rulle.  eller enbart nåt fult bog rulle?

 

kan man ha huvud ankaret i aktern istället? vad ställer ni er om det? då är det grymt mkt lättare att fixa. har ju gratis ankar kätting box och parkering till ankaret då jag ändå skall ha bad brygga  grejan är att man har häcken mot vind och sjö när man skall ha upp det.  inte kul med mörens lilla söta negtiva akter.

man får puttra på tomgång och släppa ankaret sen vända 180grader och  ha ankaret bakom  sej. och få det att fastna . sen får man gå fram med ankarlinan och knyta fast den i fören för att det skall bli helt rätt.

 

kan man ha det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade huvudankaret i aktern på förra båten och tyckte inte att det var något konstigt. Man slängde i, gick med linan till fören och  knopade fast när ankaret greppat bra. Båten vänder sig av sig själv rätt med nosen i vinden efter ett tag så man behöver inte göra något konstigt. Backa ara ett tag så du ser att det verkligen sitter.

När man tog upp det stod man i fören tills det var precis under vattenlinjen och gick sedan till aktern där man tog upp sista biten.

När de ändå fixar med båten så dra el till ett spel så det blir enkelt att sätta dit ett om du under resans gång kommer på att du vill ha ett. Går säkert att köpa längs vägen också.

Vi kommer att göra så på Adastra som inte kommer att få ett ankarspel i början och som har

2 ankare i 15-16 kilos-klassen (medföljer stark gubbe  Flört) Vi har i värsta fall elwinchar som vi kan ta till om det blir för tungt att dra upp ankaret.

 



Senast ändrad av ciaraud | 15 februari 2009 | 16:56



Senast ändrad av ciaraud | 15 februari 2009 | 16:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige ligger vi ju oftast med fören mot bryggan/klippan så här är det bättre att ha ankarspelet i aktern. Eftersom vi gillar att ligga vid naturhamnar och har inte samma tradition med breda, gå-ombord-vänliga aktrar. I nästintill resten av världen föredras att ligga med aktern in mot bryggan eller att ligga på svaj, då är det bra att ha ankaret i fören.

Om du väljer att installera ankarspel i fören så måste du tänka på att ha tillräckligt med utrymme för att kedjan ska kunna falla fritt. Du måste även ha kedja hela vägen (ankarspel vad jag vet klarar endast kedja eller rep) vilket kommer att bli en ökad vikt då de flesta har 40-60m om man långseglar.

Själv har jag endast ankare i aktern. Om jag lägger mig på svaj kastar jag i ankaret i aktern och fäster ankarlinan i fören. Båten vänder sig relativt snabbt och problemfritt längs med vinden. När jag tar upp ankaret så tar jag upp det antingen i fören eller aktern beroende på hur det blåser. Om man har tur så slipper man sätta segel :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är snart 29, 1.80 och väger 73. Skostorlek 42, 43-44 om jag köper italienska skor ;)

Jag har ett handmanövrerat ankarspel, men kättingen (8mm) passar inte på hjulet som är gjort för 10mm. Nu i år så blir det ny kätting. Jag har altså fram till fått hala upp ankaret för hand. 14 kg danforth och 40 meter kätting. Man är ganska mör när grejorna kommer upp. Ligger ankaret på en 3-4 meter så är det väl ok, det börjar bli riktigt jobbigt om man ankrat på en 8-9 meter och med lite motvind, båten väger närmre 7 ton lastad. Tänk på att du kanske måste ankra om flera gånger innan ankaret får grepp, då blir deet till slut riktigt jobbigt.

Ankarspelet är Vetus handpumpade modell. Det lyfter 200kg och har hjul för kätting och trumma för lina. Fördelen är att det inte kräver något utrymme under däck, man bara bultar fast det ovanpå. Kättingboxen är relativt stor och jag skulle nog ha plats med 100 meter kätting om jag ville. Kätting tar förvånadsvärt lite plats. Mina 40 meter 8mm kortlänkade kätting får plats i en 10-liters pyts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns ankarspel som klarar anordningar med kedja närmast ankaret och  sedan ett långt band likt ankarolina. De rullas upp allt på en trumma under däcket.

Blir inte så tungt och är att föredra för oss som inte har ett så bärigt förskepp och ändå vill ha ankarspel i fören (som väl måste vara att föredra vid långsegling)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter jättebra! Antar att långfärdseglare gillar att ha så långkedja för att det ger bättre ankring också.


Hittade denna sida: http://www.sailing-mare.com/Hemsida/Förberedelser/Båt'>http://www.sailing-mare.com/Hemsida/Förberedelser/Båt & Utrustning/Ankring/Ankring.htm

De använder frames så för att se alla sidor måste man använda denna länk http://www.sailing-mare.com

Verkar som en bra alternativlösning. Hör med sidans ansvariga om deras erfarenheter och tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 15 kg ankare med 3 m 10 mm kätting i aktern. Det är precis vad jag anser mig orka med utan spel.

Angående tipset att leda kättingen längre in i båten för att få bättre viktplacering - tänk på att i våra vatten är kättingen ofta ruskigt dyig! Dels slabbar du ner mycket av däcket med lera och dy, sedan får du ner geggan i kölsvinet eftersom du knappast kan dränera kättingboxen överbord. Inte så skoj det är både smutsigt och illaluktande! Många har ju en tryckvattenpump och en slang med munstycke att spola av kättingen med innan den stuvas. Men då blir det komplicerat.

Jag föreslår, om du skall ankra (på svaj) ofta - ha ett ankare framme i stäven och strunta i att ha enbart kätting om du är orolig för vikten (både rygg och båt) utan kör med 15 eller 20 m kätting och ett bra ankare på 12 kg (Delta, Rocna eller Spade) samt ett manuellt horisontellt ankarspel. Sådan är billiga och klarar oftast kätting splitsad till lina på samma trumma. Vill du korta kättingen ytterligare får du i gengäld gå upp ett hack i ankarstorlek. Men hyggligt lång, eller enbart kätting är att föredra vid svajliggning.

Arrangemanget blir inte så tungt och du orkar utan tvekan att dra hem ankartåget för hand tills ankaret är upp-och-ner. Sedan kan du spela hem tills ankaret släppt greppet och om du känner dig spänstig och vattnet inte är alltför djupt ta hem resten för hand. Eller fortsätta spela.

Att ha ett och samma ankare i aktern för landförtöjning och svajliggning är ingen bra idé om du skall ankra ofta. Vid landförtöjning finns det ingen anledning att ha mer kätting än en kort stump på ca 2m. Allt över det blir bara tungt och smutssamlande och bidrar inte till ankarfästet. Men vid svajliggning är det tvärtom, mycket kätting, helst 100%. Och den är skönt att få ner i ett dränerat utrymme som kan sköljas. Dessutom bör man ändå ha två ankaren ombord. Ett akterankare behöver inte vara så påkostat, kraven är ju lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips till som inte alltför ofta kommer upp.
Det är att sätta plastband (kommer inte ihåg namnet på dem) på vissa avstånd, så har man en automatisk djupangivelse. Ta olika färger som du själv vet vad de betyder. Det kan vara röda band var femte meter och svart för tio meter, 2 svarta 20 osv. Bra att ha om det är 30 meter djupt och du ska lägga ut 3 - 5 ggr till! Lite olika på hur mycket extra man tar till, men jag är ganska generös Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buntband.

Det finns många system, jag kör 1 kort grönt för 5 m, 1 långt gult för 10, 1 kort grönt för 15, 2 långa gula för 20, 1 kort grönt för 25, 3 långa gula för 30...osv.

En del målar olika band på kättingen. Men färgen försvinner ganska snabbt och det finns inte en chans att känna i mörker, det måste finnas litet ljus.



Senast ändrad av Eilean | 16 februari 2009 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj hur mycket kätting har du med dig ?? 5 ggr 30 meter det var då generöst. Glad Glad

Jag tycker jag har mycket, men jag har bara 60-70 meter så jag får ankra på grundare vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Ja och inget ankarspel. Haha, bra träning för kockan som aldrig gör något lika viktigt som kapten Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm nu har jag lite  att fundera på.  var och kände på ett biltema bruce  15kg. ganska rejält är det ju. och med en fet kätting så får man allt ta i lite.   men som sagt det är på gränsen. skulle nog funka att dra upp utan spel. och slippa  många bekymmer. kommer nogt dra fram rejäla kablar m.m fram o bak för ev framtida spel. men jag avaktar med ankarspel. tills jag provat i verkligeheten lite och fått kännapå lite.

tack för era tips och erfarenheter. guld värt som vanligt. fortsätt gärna

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen i så fall monterat en ankarrulle i fören, kan vara en mindre sak, för att dra lina och kätting över. Du kommer att förstöra bordläggning och ev trä i skarndäck annars.

Det går inte att hålla ut ankare och kätting ifrån båten om du samtidigt skall ta i och dra upp ankaret. Speciellt inte efter att du behövt dra upp ankaret för att förtöja om ett par gånger.

Betänk att 8mm kätting väger ca 1,,5 kg per meter plus ditt 15 kg ankare.

Per



Senast ändrad av oceanis | 17 februari 2009 | 06:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en rulle som satt runt pulpitens översta stång. Man skruvade den runt själv stången ungefär som ett NOA-fäste. Den rullade inte  utan var bara ett fast föremål format som en stor tom trådrulle i plast. Enkel och säkert billig men väldigt bra att dra kättingen över tills det var dags att lyfta anaret ombord. Har man en sådan behöver man inte skruva något i nosen på båten.

Den satt på båten när vi köpte den i Danmark.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rulle är en självklarhet. Varianterna som sitter på pulpit kanske duger för att enklare hala upp ett lättare ankare. Men förr eller senare kommer du behöva ta i ordentligt med ett ankare som satt sig fast ordentligt. Kanske köra framåt med maskin för att bryta upp det. Då behövs det rejäla grejor. Det finns massor med rullar av olika sorter och slag. Den måste ju inte peka rakt förut utan kan gott sikta litet åt sidan om det passar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båt vi hade tog jag en halv meters 2tum4 som det hette förr (45x95) i vanlig gran och satte en rulle i änden. Ena änden satte jag på pulpits undre rör och lät ankarlinan löpa i rullen som då satt en halv meter ut från bordläggningen. Då kunde man stå raklång på däck och dra med alla krafter utan att ankaret gick mot den blanka bordläggningen. Sen när kättningen kommit upp och ankaret kommit upp till rullen forsatte man att dra och då kom 2tum4:an så småningom att stå lodrätt med ankaret i toppen så att det lätt kunde häktas av.

Mycket ryggbesparande och funkar även med en vinsch om man sätter en plastrulle i övre röret på pulpiten (eller pushpit som jag med hade den). Då är det bara att hala och dra tills ankaret är helt uppe.

Beroende på pulpits hållfasthet rekommenderas att dra loss ankaret först lagd på knapen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...