Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Sturgeon

Motorbultar

Rekommendera Poster

Hej!

Har motorbultar som följde med motorn, tillsammans med brickor och muttrer. Skulle dock gärna ha en till omgång låsmuttrar. Men inte helt lätt att hitta. Motorn är en DF 150. Är det någon som har dylikt liggandes oanvänt hemma och vill avyttra det till mig för en peng, eller vart man lättast hittar det. Vill inte på något viss skänka bort pengar till båthandlarnas kriminella (prismässigt) verksamhet.

Skrattande

/Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova första bästa järnhandel, men det kanske du redan har testat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker på främst på låsmuttrar som passar till de bultar som följer med motorn. Har kollat runt i affärer och inte ens på det riktigt välsorterade butikerna hittat något som är snarlikt. Tools/Sjögrens hade tidigare ett brett sortiment, men numer hittar man inget mer där av den vara än på de övriga byggvaruhusen. Jag vill ha två muttrar på varje bult av säkerhetsskäl, så vet jag att motorn sitter ordentligt fast. Låsbart bultlås har jag redan ett som passar bra.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan använda dubbla muttrar på varje bult, det har samma funktion som låsmuttrar. Jag tror att det är så på min utombordare (det var så på min förra i alla fall).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruvcentralen har å skickar mot faktura.

http://www.skruvcentralen.se/files/mutter/låsmutter.pdf

Edit:

vad hände, helt plötsligt 4 inlägg.

Iaf, har du dragit en vanlig mutter med rätt moment så skall de sitta kvar. Man kan köpa lite Loctite å dra på gängorna innan åtdragning om man vill va på säkra sidan.

Senast ändrad av Bella440R | 16 februari 2009 | 08:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...