Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
kalevala

Segelhjälp i medelhavet

Rekommendera Poster

Finns det någon som skulle vilja lära en nybliven segelbåtsägare att segla,

2 veckor i början på juni, båt finns i västra medelhavet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den möjligheten är mycket bekant för mig eftersom jag häckat på i 6 år och skrivit 1282 inlägg inklusive detta. Plus ytterligare ett styvt hundratal som jag raderade för att det var en annan tjötpelle som fick mig att trötna.

Men - det kunde ju va intresant för andra hugade spekulanter att veta.

tommy

Senast ändrad av toaen | 15 februari 2009 | 14:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Sobril menade att trådskaparen skulle ta kontakten eftersom det finns en som söker plats som besättning i annan tråd. Inget tjöt på dig Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalevala!!!

Vad är det för båt? Hur gammal?

Var ligger den?

När ska seglingen ske?

Vart ska vi segla?

Hur många blir vi ombord?

Senast ändrad av CaptainH | 15 februari 2009 | 19:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på hur inlägget från en viss av MG´ s användare var formulerat tror jag inte att den tolkningen är relevant. Om man dessutom har läst alla eller en del av samma användares (många) inlägg under den senaste tiden kan man ju få vissa funderingar. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=054179&DocTypeID=3

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om du är seriös i ditt svar eller du har massor av humor Cool

Men om du tryckt på länken Sobril lämnade i sitt svar så hade du nog förstått att min tolkningen var relevant.

Men hur som helst så får vi hoppas att trådskaparen hittar någon som har tid att lära honom/henne att segla.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja norrmän är förskräckliga... som det heter i visan om Norge av Hasse & Tage.

Även namnet på seglaren och hans segelbåt drar ju också åt det förskräckliga hållet - Berserk.

Visserligen inte så mycket mer än transportseglin i Atlanten, men ändå.

6 st TV-program om en seglats i Nordvästpassagen, som första seglbåt sen Roald Amunsen http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/855

En länk till med lite om projektet http://www.nrk.no/programmer/tv/berserk/1.6279751

tommy

Senast ändrad av toaen | 16 februari 2009 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vi får kanske ta en tur oppover någon gång, som vi pratat om EN gång. Men först ska jag diskutera norrlands kusten med dig Glad
Jag lär aldrig få sällskap utav frugan utefter Norges kust, men kanske efter sommarens segling om den går bra.
Piteå? Nej så högt upp kommer vi inte, utan det blir till HK tror jag, iaf som det är tänkt. 
Jag har sett bilder på skärgården där uppe och visst lockar det, men det blir en resa ner också utefter Finlands kust. Och ja, jag tjötar på na. Men som det ser ut så får jag locka med något annat om det ska bli ända upp Skrattande frågan är med vad bara Obestämd

Tack för länkarna, helt fantastiska. Sparar dom.
/ En rolig gut
http://123an.tjosan.se/norskordlista.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså var det duU. Jag funderade nästan på det.

Varför byter du nick hela tiden.

Har du lite att göra? Du provar inte på detta? http://sailonline.org/ Men akta dig. det är vanebildande, som så mycket annat.

Annars är det ju inget fel på Bohuskusten heller.

tommy

Senast ändrad av toaen | 17 februari 2009 | 06:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte gå med i Lördags då etapp 5 startade, men har inte tid just nu. Så det får vara ett tag till, samtidigt hinner alla andra träna ett tag till Skrattande

Jag gillar att byta nick bara, så är det. Det är ju ingen båt det här, så champagnen slipper man hälla ut. Skrattande

Och angående Bohuskusten, den tar jag nästa långresa om kaffet står varmt.
Det blir väl solo race då förstås.
Vore fantastiskt att få gå hela vägen upp och eftersom jag har släkt utefter hela kusten från Trondheim, så får man väl god mat hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffe finns alltid tillgängligt även om det inte är som hos Svarta handen´ s Josefin.

I ett sån här skärgårdssamhälle där jag bor känner alla alla. De flesta har (eller rättare sagt hade) öknamn och många är orginal.

Kaffedags är det kl 16.00 och middag kl 12.00 och det antingen man har något att äta eller inte.

Svarta handen´ s Josefin hade bjudit några grannkärringar på kaffe och hon lär ha sagt; Drick nu kaffe, för kaffet är gott - det har kokat sen middag

Etapp 5 är lång. Jag ligger och avvaktar en bit bak i fältet som du ser av bifogade skärmdump. När vi passerat Kap Horn får vi trimma seglen lite bättre. Du skulle snart behöva starta om du inte vill komma allt för långt efter.

På min skuta är det alltid god mat. Var annan dag är det sprallfärsk stekt makrill och var annan dag blir det några rester.

Nu väntar vi på att trådskaparen skall komma med lite fler uppgifter om båt besättnig och planerad seglingsrutt och upplägget i övrigt.

tommy

post-945-1394235785,4467_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...