Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
forgus31

Nån som seglat mellan England och Irland?

Rekommendera Poster

Inför sommaren som kanske ger en längre segeltur då vi satt undan 2-3 månader tänkte vi som ett alternativ vid rätta vindar att ta oss upp mot Shetlandsöarna eller gå in i Caledonian Canal och ut på västsidan och sen ta oss söderöver för ev. hopp över till Frankrike eller Spanien.

Har någon synpunkter på seglingen där? Lär vara lite strömt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Irland västsida är rätt tuff. Bitvis långt mellan hamnarna, relativt få byggda hamnar och marinor - mycket ankring. Och precis som i Skottland - skiftande väder.

Irish Cruising Club har två väldigt fina pilots som täcker hela Irlands kust. Dom är nästan ett måste om man tänker sig att tillbringa litet tid där och inte bara dra förbi. Strömmarna är ett större problem runt Skottland och längs Irlands ostkust än på västkusten.

2-3 mån - då lämnar ni båten någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så att vi trivs med längre segling så kan det bli så att vi fortsätter en bit och lämnar båten. Troligen går vi hemåt då det är lättare att greja med båten hemma. Då kan vi forcera första biten nästa sommar om det känns rätt med att t.ex gå ner till Medelhavet. Egentligen tycker jag att hemmavattnen är tillräckligt outforskade så jag har inte så väldigt stor aptit på sydligare nejder annat än att vädret är varmare. Dock kan det ju bli för varmt och kylan kan man klä sig för men vad gör man när man håller på och avlider av värmen och redan sitter i bara kallingarna.

Värmare är bränslesnålare än kylaggregat skulle jag tro.

Men blåser vindarna rätt så kan det bli Shetlandsöarna eller kanalen genom Skottland. Känns lite spännande med tidvatten och strömmar.

Vi har inte seglat på ostsidan av Östersjön heller så det kan bli att vinden blåser oss däråt.

Känns rätt skönt att få ta lite längre tid på sig och att inte vara uppknuten till nåt speciellt mål. Bara ta dan som den kommer och bo sig fram efter kusterna. Äta gott och känna på lite hur det skulle vara att bo på främmande platser. Det är ju nästan alltid den bästa platsen att bo på när man bor på vattnet, eller vad tycker ni?

Man betalar rätt duktigt för att få en gnutta sjöutsikt när man bor på land. Tur att vi inte har taxeringsvärden på båtar ännu.

Vi ordnar inte så mycket extra på båten utan försöker klara oss med det vi har. Livflotte är på tapeten och jag grunnar på ankarspel. Vindroder tror jag att vi klarar oss utan då autopiloten styr rätt bra åtminstone på bidevind. Ska testa lite snören från bommen till ratten och se om jag kan få självstyrning den vägen. I tanken fungerar det väldigt bra men så brukar det ju alltid vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni planerar att segla hem igen och dessutom gillar att ta det lugnt, se platser och ta dan som den kommer skulle jag defintivt skippa Spanien och troligen även Frankrike söder om Normandie.

Jag skulle gå Caledonian eller runt Pentland och tillbringa mycket tid på Skotska västkusten/Hebriderna. Sedan skulle jag ta Irlands västkust ner till Mizzen och därifrån antingen tillbaks via Irländska sjön eller gå hem via engelska kanalen. Denna tripp räcker mer än väl för 2-3 månader.

Varför stressa - det finns så ruskigt mycket att se!? Det tog oss 3 månader att segla ner till norra Spanien - enkel väg! Och ändå tyckte vi att vi hoppade över massor. Så nästa gång vi går samma väg kommer vi behöva 3 månader igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo - fördel med långledigt - man slipper jäkta. Vi gillar att se nya hamnar och flera dagar i samma hamn känns sunkit.

Ska försöka lära om och vänta på bästa väder och samtidigt se oss om på platsen och bo in oss. Handla i lokala affärerna, laga fisk och skaldjursmat och äta på nån restaurang när det finns utrymme i kassan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anledning till att vi drog ner på tempot efter någon månad var att till sist kändes det litet stressande att alltid komma till en ny plats. En massa tid gick åt till att orientera sig, hitta saluhallen, bästa mataffären, kolla in mysiga barer eller restauranger. Vi kände en viss rotlöshet till sist och tenderade att stanna längre på många ställen bara för att vi kände oss hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd!

Vi tänker spara semester och om ca 5-6 år ta en tre-månaders ledighet (det blir mitt emellan nu och pensionen!)

Vet ett mål nämligen Scottland men sedan vet vi inte riktigt vad vi hinner. Tänkte gå genom Göta kanal till västsidan och runt Sverige på vägen tillbaka.

Orkney och Shetland finns ju på vägen men jag skulle gärna också få en lite segling i icke-Brittiskt väder alltså gärna ner mot norra kontinenten. Kanske Kiel-kanalen in i Östersjön. Danmark - Roslagen har vi seglat förut och det tog tre veckor i lugnt mak.

Vi gillar att ta det lugnt och upptäcka ställen vi kommer till och vill inte sätta oss i den sits att vi återkommer till jobbet mer stressade än när vi for.

Klarar man av en sådan segling tro? Båten som sådan är ju snabb (Lys 1,26). Men vi är lite långsamma  Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten är snabb eller långsam har knappt någon betydelse i det här fallet. Det är tiden i hamn/för ankar som kostar. Och till havs, när det drar emot brukar man sällan orka med att hålla maxfart på båten en längre tid ändå.

Jag har gjort rätt många 2-månaders seglingar och kan säga att ett dygnssnitt på mellan 25 och 30 mil brukar kännas lagom. Det har inte skilt något mellan de båtar jag haft, från 1,27 i LYS via en Nauticat med omätbart LYS och som mest gick för motor till Eilean vi har idag och har ett uppskattat LYS på 1,18. Vi varvar då en del längre etapper och några nätter/dygn till sjöss med rätt många dagar i hamn, både frivilliga och ofrivilliga. Så på tre månader hinner i alla fall vi drygt 2-2500 mil. Det är bara att sätta sig och räkna till hur lång segeltur det räcker!

Jag är övertygad att många kommer att säga att 25-30 mil/dygn är litet och att de presterar mycket mer. Och det kan man naturligtvis. Men det passar oss som vill se oss omkring litet, dra oss på morgnarna och kan tycka att en dag i kojen kan vara skönt när vädret är ruttet. Jag tror att det är lätt att falla i fällan och greppa efter för mycket.  När vi seglade till Medelhavet för några år sedan blev blev dygnsdistansen knappt 13 sjömil!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra Eilean!

Då ska jag stega på sjökortet och se vad som finns inom den distansen. Vi har ju några år på oss att drömma. Vi komer nog att ta 5 veckor på oss i Svenska farvatten. Nerresan via kanalen 2 veckor och 3 veckor Tyskland-hem. Blir 7 veckor kvar till resten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa korten!
Kör på Google Earth istället. Där kan du ju välja nautical miles - det är mycket roligare än sjökort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra ide!

Jag brukar faktiskt när jag läser  långseglares loggböcker på nätet  kolla på GoogelEarth hur det ser ut där de är. Himla roligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar trevligt att segla i england. Trevligt släkte med mycket humor och språket - ja det klarar vi. Tidvatten ger lite omväxling och extra fart om man inte slarvar med planeringen. Pundet är bättre nu också.

Det gäller bara att det inte blåser för mycket vid överseglingen. 3-4 dygn får vi räkna med från Göteborg. Går vi upp till Bergen är det knappt 2 dygn till Shetlandsöarna. Men att runda Lindesnes kan vara svårare än att få god vind upp mot norra Skottland. Man kan då välja att gå direkt från Göteborg eller gå genom Limfjorden i Danmark. Vi gick i Limfjorden i somras med tanke på att gå ut på västsidan och sedan upp till Bergen men vädret var för blåsigt och osäkert och vi vill inte skrämma oss. Så det blev samma väg tillbaks till hemmahamnen Göteborg.

Men vi tröskar på med samma mål varje år och till slut ska vi nog ta oss över.

För några somrar sen var vi uppe i Bergen och det var riktigt fint väder och det var nära att vi tog oss över då. Dock hade vi för ont om tid men det har vi inte i sommar så vi får se hur det blir. Det är alltid roligt att drömma. Möjligen roligare än att gunga på Nordsjön. Men det kan nog gå för sig också. Kan vara bra att bo in sig i båten och få lite sjöben med kustseglingar och då kan en rundtur efter kusten till Smögen eller Strömstad och ner på Norska Sörlanne vara bra. Då står man lättare ut med storvågorna på Nordsjön inbillar jag mig. Så har man kommit lite närmre också.

Var hittar man gästflaggor? Butiken hade bara nordiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ta sig västerut över Nordsjön är inte kul, alla alternativ är dåliga på olika sätt.

Jag skulle nog satsa på att utgå från Thyborön och sikta på Peterhead. Det är drygt 330 mil och om man inte har makalös otur bör man hitta ett bra väderläge och komma över på mindre än 3 dygn om man inte tvekar att stötta med motorn. Vilket jag gärna gör - Nordsjön är inte särskilt kul att tillbringa onödig tid på. Upp via Norge blir längre och sedan blir kursen SV - ingen höjdare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej riktningen man får från Tyborön är väl för det mesta bättre om man går direkt upp till Skottland. Skönt att slippa pina vind och kanske  man kan få lite våglä också när man närmar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser inte lätt ut med sydväst från Thyborön heller när jag tittar på kartan.

Et alternativ som kanske är trevligare skulle vara att smyga efter kusten neråt Holland och sen ta halvvind uppåt efter Engelska ostkusten. Vet inget om dessa områden dessvärre.

Att ta sig norrifrån via Bergen skulle kunna vara ett sätt då man är över på knappa två dygn Bergen-Shetlandsöarna. Sen går man sydvart mot norra Skottland.

Under turen till Bergen får man sjöben också. Brukar vara bra att inte kasta sig handlöst ut i vågskvalpet och få taskig aptit redan efter en kvart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så var vår strategi sist vi skulle åt det hållet, gå till Cuxhaven (Elbe) och sedan avvakta. Bra väderläge - mot Peterhead. Sämre, över till SO-kusten och följa den uppåt.

Nackdelen med den sistnämda vägen är relativt få hamnar för kölbåtar och brist på ankarplatser. Man är i mångt och mycket i händerna på dryga engelska marinaavgifter i ett område som kanske inte är det hottaste England har att bjuda på.

Men jag antar ni drar ganska tidigt på säsongen. I maj och en bit in i juni är vindar från ostkvadranterna inte ovanliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det bär iväg runt den 10:e juni hade vi tänkt. Bra vind runt 15:e juni skulle vara uppskattat. Annars lägger vi oss i Smögen och vandrar på bryggorna som då är rätt tomma. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är ni på väg nu, den rutt ni valt känns helt rätt och det blir säkert en fantastisk tur. Peterhead är en mkt bra hamn att styra på om man inte går direkt på Inverness. Viktigt att kolla öppningstiderna på vattenlåset där Caledonian Canal börjar. Kan vara mkt strömt och det finns ingen vänteplats. Kolla med tidvatten, öppettider och anropa på radio när ni närmar er. Canalen är en upplevelse för livet. När ni kommer ut i Irländska sjön så blir det att ta extra hänsyn till tidvattenströmmar. Inte bara mer eller mindre grunt utan kraftiga strömmar, med eller mot. Belfast är fint, Dublin (Howth) har mycket sevärt. Bra segling söderut. Sväng vänster mot Engelska kanalen (trist) eller styr söderut mot värmen...  Hälsn Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kom till Shetland istället. Fint väder över Nordsjön gjorde att vi gjorde det vi pratat om några år men inte blivit av pga dåligt väder.

Lerwick på Shetland och en liten ö söder om. Fair isle. Hyrde bil och åkte runt på Shetland och fotade lunnefåglar.

Styr nu hemåt efter en tur i Sognefjorden. Storslaget men ont om hamnar.

Vi är mycket nöjda med det fina väder vi haft. Regn först i Bergen (förstås).

Vindarna har varit svaga vilket vi uppskattade på Nordsjön.

Allt har fungerat bra. Inga incidenter eller problem faktiskt.

Shetland med Fair isle rekommenderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...