Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Smuggler_Macke

Biltemas Båtreservdelar????

Rekommendera Poster

Tjena! Tänkte att byta ut lite delar på mitt vp270 drev, Det rör sig om sinkanoder och de två gummibälgarna. (avgas & axel). Så har jag sett att detta finns på biltema för nästan inga pengar alls, men så hör man så ofta om bristande kvalite och dyl. Har någon erfarenhet av dessa grejorna? Biltema eller original? /Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men det känns som att såna saker som zinkandoder och gummigrejer inte borde finnas i större kvalitetsskillnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste på något forum om någon som rapporterade att Biltemas zinkanoder knappast försvann alls, vilket låter mycket oroväckande i min öron. En zinkanod SKALL ju frätas bort efterhand för att skydda delar av ädlare metall i båten såsom propeller, propelleraxel, motordelar m.m. Jag skulle personligen aldrig spara på en så viktig sak som zinkanoderna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både bu :cry: och bä ... :-) Under mina tio år i marinbranschen så hann jag konstatera att så kallade piratdelar ofta håller samma kvalitet som original, men kanske minst lika ofta en klart sämre. Skall man vara säker på vad det är så måste man nästan veta var Biltema köper in sina grejor. I en del fall så kommer faktiskt piratdelarna från samma tillverkare som originalet. I en del fall gör man fynd, i andra blir man blåst :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

Tjenixen Har själv satt på biltema-grejer på mitt 270-drev. Dock har jag köpt en avgasbälg med klaffar. Kolla på ditt drev om du har en flärp där avgaserna går ut. Har du detta kan du köpa biltemas avgasbälg. I annat fall rekommenderas att du köper en bälg med klaffar (som biltema inte har, kostar tyvärr drygt 600). Har man varken klaff eller flärp på drevet riskerar man att vatten trängs in bakvägen in i cylindern om man bromsar jättehårt då allt svall trycker på (kan även hända vid sjösättning om man sätter i båten snabbt). Obs! Man får inte ha både klaffar och flärp samtidigt. Var noga med att byta ut axel-bälgen, går det hål i denna tränger vattnet in i båten. Ett hål i avgasbälgen spelar ingen större roll (ger bara mer ljud). Då priset ändå är ganska högt på biltema, antar jag att kvalitén är näst intill densamma. Har tidigare haft bälgar därifån, och de fungerade utan problem. Den enda skillnaden jag upptäckte var att man på biltemas bälgar inte har något spår för slangklammern, vilket gör den en aningen svårare att montera. Kvalitén borde ju dessutom vara god, då båten annars riskerar ta in vatten. Eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ari

Att zinkanoder (offeranoder) inte försvinner kan vara beroende på var man befinner sig (sött - saltvatten). Gränsen brukar dras vid Stockholm i Östersjön. Om zinken inte försvinner prova magnesiumanod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...