Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Utterman

Suzuki DF140 propeller på Flipper 630

Rekommendera Poster

Hej,

Har skaffat mig en Suzuki DF140 till min båt, en Flipper 630 HT. Känns som att det är många som har den här motorn på båtar i den storleken och framför allt Flipper 630 modeller. Sitter ju en original 19 aluminium propeller på idag, men skulle helst vilja ha en rostfri för bättre prestanda!Glad

Så min fråga är egentligen. Vad har ni som har denna motor på era båtar för prestanda och fabrikat på propeller samt stigning?

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki 140 är en av de tröttaste motorerna på marknaden och orkar nog inte med en

större eller tyngre propeller på den båten. Du får nog vara nöjd med var du har.

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, så trött är den nog inte. Sitter på en annan 630 idag och gör 37knop enligt GPS-en med en original 19 alupropp. Alla 4-taktare är ju trötta och det får man ju räkna med, men för mig är det ljudnivån som motiverade en 4-takt!

Rostfri i rätt dimension försämrar ju inte motorn heller, bara man hittar rätt modell och stigning.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, moderna fyrtaktare är inte tröttare än moderna tvåtaktare. Absolut inte. Denna gamla sanning är historia idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör 620C med DF140. Också där med originalpropellern. Det ekipaget har jag hittills fått upp i 35 knop på topp. För egen del är jag osäker på om det går att få mer fart i mitt skrov – med flippersteget överplanar det redan ganska friskt som det är. Så jag är nöjd med propellern som är och tänker inte byta till rf. Möjligtvis hissar jag motorn lite istället.

630 kan jag inte svara för. Det är möjligt att du skulle kunna plocka någon knop till, men någon dramatisk skillnad kanske du inte ska vänta dig.

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gick upp 2 tum på stigningen o satte på en fyrbladig propp på min 140.ökade 3 knop i fart o tappade inget på varvet heller hissade max oxå utan att det släpper.med original släppte det med ett snäpp hiss.båten är en 670 weekend o väger 1100 kg tom



Senast ändrad av rillez | 16 februari 2009 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fabrikat på propeller användu dig av då?

Jag har varit väldigt inne på en Stiletto 3-bladig. Verkar som den är ganska populär på båtar borta i USA med denna motorn.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror den hette nått med tech på slutet i allafall  fyrbladig inköpt på proppeller trim,dom räknade ut att det var rätt propp o det är andra proppen jag köpt av dom o hittils har jag inte fårr bytt nån pga att det inte stämde.man får prova o sen byta tills det blir rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powertech tänker du nog på. Jag har en fyrbladig av det fabrikatet, modell PTC4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...