Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
CaptainH

Egnos!!!!

Rekommendera Poster

Sorgligt att egnos into kommit igång än!!!!!!!!!!!!!!!

Många många miljarder satsade av EU mfl och massor av oss båtägare i GPS:eroch ändå fungerar det inte!!!!!!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menar att EGNOS fungerar som en påse skit, och i många fall ger sämre noggrannhet. Täckningen är begränsad och när GPS:en upprepat får/tappar kontakten kan märkliga fenomen uppstå. Jag har själv sett min postion hoppa ett par hundra meter fram och tillbaka. För det mesta har jag EGNOS avstängd p.g.a. det, och då har jag en konstant noggrannhet.

För övrigt är inte EGNOS USAs navigeringssystem, det är ESA m.fl. som byggt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst funkar det. Jag kör med EGNOS aktiverat, och visst strular det ibland, men inte oftare än att jag kan stå ut med det. Har ändå rätt bra koll på var jag är så om jag tappar kontakten nån gång inimellan är inte hela världen. Vad jag förstått så är dock EGNOS inte fullt utbyggt vilket man tydligen ska märka ju mer norröver man kommer. Men som sagt, jag har inga störande problem i Vänern och Vättern.

För att förtydliga det där med USA vs EGNOS så har Flip helt rätt. I USA använder man WAAS (Wide Area Augmentation System) medan den Europeiska motsvarigheten heter EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service.) Har för mig att man i Asien använder en tredje variant på samma grej. I vanliga plotters kan man ju välja att bortse från WAAS/EGNOS helt, alternativt välja bort varningarna om tappad EGNOS-lock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menar är att EUbsatsat ett antal miljarder Euro på ett system som inte fungerar tillfredställande. det är ju alla eniga om.

Tur vi skattebetalare är rika!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...