Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
flipper510ht

Såga i plastbåt för solcellsventilator

Rekommendera Poster

Jag funderar på att sätta in en solcellsventilator i rufftaket till min Flipper 510 HT från 1980. Men det känns lite osäkert att börja såga i gammal glasfiber. Är det något jag bör tänka på (kanske tänka om...) eller är det bara att ta fram borr och sticksåg?

Jag funderar på ELFAs solcellsventilator. Den verkar vara snäppet över BilTemas/Julas men ändå minder än halva priset jmf med tex Watskis. Är det någon som har erfarenhet av olika solcellsventilatorer och vad man skall tänka på (funktion, ljud, täthet, livslängd osv) innan jag rusar iväg och handlar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kolla att det inte går några el-ledningar i under takpanelen om du har sådana

2. Sätt den på ett ställe där du inte snubblar över den och där solen kommer åt.

Sedan är det bara att ta fram borr, sticksåg och sikaflex.

Vi hade Watskis på förra båten - den lät men läckte inte in som Biltema-ventilatorn vi hade på förförra båten.

Under vintern hade vi en ljus press och ventilatorn gick faktiskt även vintertid på det ljuset som sken igenom -alltid bra luft i båten.

En väl värd investering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har under årens lopp testat nästan alla på marknaden varande solcellsventilatorer (även Biltemas).

Just nu är projektet ELFAS och tyvärr är jag inte så himla imponerad av den. Ok, den verkar bättre än många andra men jag är lite skeptisk till hur den genomskinliga plasten ovanför solpanelan är fastsatt, den till dito varande gummipacknings fastsättning samt spärren för att stänga luftflödet. Så jag passar på frågan ifall produkten är färdigutvecklad eller ej. (Jag har köpt den men kan inte bestämma mig för att sätta upp den eller ej.)

När det gäller Biltemas så var den inte helt kass utan fungerade i drygt två år. Beträffande den som finns på Sea-Sea så har dom bytt leverantör och den nya kan jag inte kommentera. Men när jag var och kände på den kändes den inte helt tillförlitlig. Varför åtminstonde jag är lite kluven på vad man skall sätta upp. Troligen kommer jag att modifiera den nya (ELFAs) som jag har och sedan sätta upp den. Det jag är säker på är att som den är kommer den att i garaget att samla damm.

Så egentligen är det en smaksak, är du inte så noga med designen, sätt upp Biltemas den håller i alla fall över två år. Annars tar du en som du känner för, ingen av de dyrare är troligen inte värt kostnadsökningen. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

biltemas har jag hört kan rosta. och att den pajar efter drygt 1år .   har själv köpt elfas solcells drivna. den verkar stor och med rejäl kapacitet. biltemas verkar vara en sämre kopia på en annan jag vet men ej kommer på namnet på.   elfas kommer fran kanda. den verkar rätt hyffsad men lite klumpig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var brukar dom läcka nånstans? I genomföringen (även om man tätar ordentligt) eller i själva konstruktionen? Och är det samma problem även för icke-forcerade ventilatorer?

Jag måste få till någon slags ventilation i båten, och tänkte att forcerad ventilation borde vara det effektivaste. På just ELFAs modell verkar man kunna välja flödesriktning -utblås i normala fall (i hamn och vid övernattning) och insug soliga dar (när det gärna blir hett i ruffen, trots att kapellet är nere).

Med fläkten avstängd antar jag att man får normal ventilatorfunktion?

Jag hade nog tänkt mig lite längre livslängd än två år! Speciellt som olika fabrikat verkar ha olika genomföringsdiameter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en från Biltema och den har suttit på rufftaket i minst 10 år. Den fungerar fortfarande, läcker inte men låter lite. Om dagen kvalitet är lika bra som för drygt 10 år sen så bör det inte vara några problem.

Lycka till med att hitta den bästa.Glad

/Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker liv i den här gamla tråden igen...

Nu har jag till slut hållit ELFAs solcellsventilator i handen och jag kan tyvärr konstatera att den nog är för klumpig för min lilla båt. Den decimeterhöga kåpan (med batterier, reglage mm) som hamnar inombords kommer antagligen vara i vägen i rufftaket. Synd, för den verkar väldigt tilltalande på specifikationen.

Alternativet, Watskis dubbelt så dyra Smartvent 300S från Smart Solar är klart mycket smidigare, men å andra sidan verkar inte batterikapaciteten vara något vidare på den. Såvitt jag förstår kan den bara köras 10 minuter i taget nattetid, dessutom efter en knapptryckning. Jag hade hoppats kunna sova på nätterna i stället för att sätta igång fläkten var tionde minut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett egentligt problem ?

Dom senaste 8 åren har jag (här på västkusten) aldrig upplevt ett behov av att köra fläkt för att *kyla*..däremot har jag behövt köra värmaren flera nätter (även mitt i sommaren) för det blivit (i mitt tycke) för kallt Guld

P.S.
flipper510h:
Updatera din sjöbod med *Län* så man vet var du har båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag behöver är luftcirkulation. Jag tänker mig att forcerad ventilation (ventilator med fläkt) torde vara det effektivaste, men jag hade önskat att den gått även nattetid på det uppladdade batteriet. En HT på 5.10m har inte så stor luftvolym när en hel liten familj ligger och sover.

I vårt fall med barn om sover middag i ruffen så finns faktiskt behov av kyla, dvs att man kan vända ventilatorns luftflöde till inblås dagtid. Det blir olidligt varmt därinne. Övriga tider kör man antagligen ventilatorn på utsug för att få till cirkulation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Innan du sågar så fäst maskeringstejp runt hålet då får du ett snyggt snitt och du slipper ev repor från sticksågens fot. Använd ett fintandat blad. Biltemas funkar bra tycker jag tror inte den sämre en något annat fabrikat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan verkligen hålla med om att elfas är fet. den är verkligen stor.  klumpig blir det oxå inne. jag hade tänkt köpa 3st elfa men nöjer mej med enbart 1.  och den hamnar på tolaletten. där den får gå på utsug hela livet.   kan tänka mej att elfas lär vara effektiv som tusan.

men nu fundrerar jag på om inte vetsus ventiler  är det ända rätta  och hållbara.  små är dom oxå.

biltema kanske funkar bra  men jag vågar iaf inte köpa den. den känns lite tam att ta i. elfas känns mkt mer gedigen i såfall.

men jag har en vetus  och den känns stabil men lite gammaldags konstruktion. man msåte skruva o grejer för att stänga. men o nadra sidan så blir det riktigt tätt oxå.

men elfas är stor och hör hemma på stora båtar eller husvagnar eller på mindre  båt men som ensam då kanske. kapaciteten är det nog inget fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...