Tribute 0 Postad 13 Februari , 2009 Hej Köpte en begagnad daycruiser våren 2008 med alpha one gen II drev. Bytte drevolja direkt när jag köpte båten. När jag tog upp båten i höstas och skulle byta drevolja så hade en hel del drevolja försvunnit (fanns uppskattningsvis några deciliter olja kvar). Jag tog bort drevet och upptäckte att det låg drevolja i bälgen. Drevet är från 2005. Någon som vet var läckaget sker och vad som behöver bytas? Senast ändrad av Tribute | 13 februari 2009 | 10:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Februari , 2009 Då har du ett läkage vid utgående axeln vid knuten täning nr 19 ,drevet bör provtryckashttp://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0061161&path=MM~A0000004~M0002790~M0002791~C0061161&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Februari , 2009 Kanske en bättre länk här http://www.crowleymarine.com/mercury_parts/2686/110.cfm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribute 0 Postad 13 Februari , 2009 Tack för info. Någon som bytt denna packbox och vet om det är krångligt? Man behöver väl ett specialverktyg för att lossa knutkorset eller går det att lossa det utan specialverktyget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 13 Februari , 2009 Du behöver inte lossa knutkorset för att byta packboxen. Däremot måste hela axeln demonteras ifrån drevet. Det gör man genom att lossa den stora kronmuttern som sitter där. Den med en massa hack på.. Det kräver ett speciellt verktyg som passar på muttern.. Med axeln lös så sitter det en mutter på axeln som man lossar och drar sen av drev, de bägge lagren och hållaren med packboxen.. Sen byter man packboxen på normalt vis d.v.s knacka ur den gamla och pressa in en ny... Kolla att det inte är slitet på axeln som packboxen tätar emot. Är det ett spår där så blir det inte tätt. Då måste axeln bytas, men man kan också pressa packboxen en aaaning längre in så den kommer att ligga emot en osliten yta. MEN, sen är det muttern som nämndes tidigare. På gen II (som du har om du har årsmodell -05) så är det muttern som sätter förspänningen på lagren. Drar du för hårt kommer lagren att gå varma och för löst kan du få missljud och lagren ryker även då. Rullmotståndet i lagren ska egentligen mätas med hjälp av en finskalig momentnyckel. Men det finns ett sätt att kringå detta. Slå ett körnslag på både axel och mutter så du vet exakt i vilket läge muttern satt innan du lossade den och sätt den på exakt samma ställe när du monterar ihop det hela. Monterar du inte ny mutter (låsmutter), vilket du inte kan göra med tanke på märkningen, så lägg lite gänglåsning typ Loctite på gängorna. Tänk också på att hålla reda på shimsen som sitter innanför lagren på axeln och ibland följer med ut när du drar ut axeln. Mycket viktigt att samtliga dessa kommer på plats igen. Kronmuttern ska sen egentligen momentdras men drar man åt så mycket man orkar och sen slår till verktyget med en hammare ett par ggr så funkar det.. Glöm inte att montera en ny o-ring innan ihopmonteringen... En verkstadsbok rekommenderas som vanligt. Senast ändrad av Micke_Se | 13 februari 2009 | 19:04 Senast ändrad av Micke_Se | 13 februari 2009 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser