Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Jocke-SeaRay

HK per krona ?

Rekommendera Poster

..satt och tänkte lite hej vilt och liksom fastnade i tanken , VARFÖR blir en motor dyrare bara för att den har 230-250 eller 270hp   jag vet att det finns olika insprutingar MPI EFI förgasare osv . jag förtyligar .....  en utombordare  9.9hp kan helt plötslig bli 15hp bara för att man ''pillar lite''  ...för 5000:-  till !?!?!?     :-0

På en gammal volvo så kunde man köpa GLT och få 170hk istället för 140hk , det var typ samma motor men volvo trollade lite med några skruvar och annat bråte  :-)

Ni fattar lite hur jag resonerar ... kan inte vara så mycke dyrare, bara för att man får ut lite fler kusar ur samma motor !?!?!?! 

Är en  2.0 L motor dyrare än en 1.6L ...svar ja ? men varför ...!

-Dagens i-landsproblem !  Flört

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 13 februari 2009 | 09:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag någon motorexpert.

Men är inte det ganska logiskt ?  Man gör det för att få ner tillverklingskostnaderna.  Ju större volymer desto billigare per såld enhet ?

Säljer du en motor i två olika motorstyrkor. Så kommer den motorn att sälja mer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja volvos 140hk är ju en strypt 170hästare. Vad jag minns så är det enda som är gjort är att styrboxen är ändrad. Man ändrar bara i programet så kan man räkna hem 30hk till. Och d har inget med mekanik att göra utan Chipet i styrboxen.. I dagnes bilvärd borrar man inte upp cylindrar, planar topplock eller stoppar i vassare kamaxlar. Sånt är numer rejsingskola. Nu stoppar man i en liten sladd från en dator och tankar över lämplig programvara. Sedan så kan man lätt räkna hem massa härliga extra kusar.. Detta under förutsättningen att d är en turbomotor.. D som ändras är bla bränsletryck och laddtryck.

Raggarn runt hörnet därimot han bygger fortfarande sin dragstermaskin från grunden..

Det är väl utvecklingskostnader som styr prisbilden för färdig maskin. Men när så många tillverkare lånar hit o dit av varandra ja då är d ju omöjligt att veta vad som är vad.. Finns ju Saabar med opelmotor, och volvo med ford osv.. HmmOskyldig ..

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anlednignen till att en 15hp motor kostar 5laxar till är att folk är beredda att pröjsa det. Som du säger är nogtillverknignskostnaden ganska snarlik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man säljer inte produkterna idag efter tillverkningskostnad gånger faktor utan man säljer utifrån vad kunden är beredd att betala. Motsvarande pryl till hemmet kan kosta 1 krona, till bilen 2 kronor och till båten 5 kronor.

Så jag skulle säga att man utgår ifrån:
- kundnytta, dvs den funktion/egnskap som kunden får
- vad man tror kunden är beredd at betala

Man antar helt enkelt att dn som vill ha en större motor är också beredd att betala för de extra hästarna !!

Fins flera exempel, en vinflaska som kostar en 100 på Systemet kan väl kosta 2-10 ggr så mycket på diverse restaurranger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..nästa gång jag köper ny bil så ska jag prova att få mer HK för samma pengar !!!

Det är bara att ifrågesätta varför just den motorn är dyrare , vad fördyrar rent tekniskt, och be tillverkaren förklara både för säljare och mig ! :-)

Annars köper jag  en annan bil/märke ! hahahaha

Tror ni det funkar ? Tungan

( någon sa att det är köparens marknad ....)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller båtprylar - och speciellt motorer - så finns det väl så få stora tillverkare att det är stor risk att konkurrensen inte fungerar till köparens fördel, utan att kartellbildning och prisöverenskommelser förekommer bland tillverkare och grossister. När är det - eller har varit - köparens marknad vad gäller båtprylar? Aldrig!Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...