Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Davy_Jones_Locker

Caddy Pickup som dragbil?

Rekommendera Poster

Hade en vänlig diskussion med en vän angående vad som är viktigt för en dragbil. Jag hävdade (hoppades) att min VW Caddy Pickup skulle vara en bättre dragbil än fruns Skoda Octavia halvkombi. Detta gäller alltså upp från båtramp.

Mitt resonemang var att det är samma motor men min är lägre växlad samt framförallt att all vikt ligger på framhjulen pga flaket...

Hans resonemang att Skodan är bättre pga högre totalvikt som gör fästet bättre...

Vore mycket intressant att höra er åsikter/gissningar/erfarenheter

Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en framhjulsdriven bil har väl inte vikten där bak nån betydese? Inte heller viktfördelningen fram/bak, utan bara vikten över framhjulen.

Lågväxel är ett stort plus. Likaså automatlåda.

Generellt enligt mig, tyngre bil (mer vikt över drivhjulen) och större motor (volym) är bra. alt disel. Automatlåda är kanon om båten är tung eller det är brant, samt 4-hjulsdrift om underlaget är taskigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att den bilen som har högsta vikten på framaxeln är bäst lämpad.
Att Caddyn är lägre växlad ger inte mer dragkraft i detta läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör själv med en VW caddy för att dra min båt det är inte att rekomendera, gissar på att båten väger runt 250 kg och då har bilen stor problem att starta i backe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har haft en vw caddy i 6 år skulle alldrig drömma om att dra upp en båt med den helt värdlös enl mig.har säkert dragit 2000 mil med släp efter den o det är inte kul finns  ju inte ett uns drag i dom nänänänä

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en -01 Jeep Grand cherokee 4,7 V8 4X4 kanon bil att dra med! får dra 3500kg.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en jepp cherrokke v8 hade jag i många år oxå.där behövde man alldrig lågväxeln heller.den såldes o en wrangler införskaffades oxå kanon,nu har jag en l 200 med automat oxå en kanon bil att dra med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drar upp min båt med en Yamaha grizzly 700 ATV. Funkar kanon. båten väger ca 1700kg torr. Bara att slå i fyrhjulsdriften och diffen och dra.  Och sen är det lätt att baxa in trädgården när den är betydligt kortare en en bil samt att den har extra dragkrok fram så man kan köra framåt med båten backandes.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De sitter en 1,9 dl i den. Nää den är trött som aldrig förr. Nu har jag inte bästa däcken på men släpper gör de. Minsta spår av grus lr om de har regnat å är vatten på vägen så kan man lika gärna ge upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...