Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Terrafobica

Ta bort reklam

Rekommendera Poster

Jag skrev i en tråd tidigare om mina problem med att datorn hänger sig, och faktiskt bara här på MG och ingen annanstans.  Nu verkar det problemet vara löst, och lösningen heter Firefox och addblock.  Reklamen verkar vara en krafttjuv.  Men all reklam lyckas jag inte ta bort.  Högerklickar jag på Comhems reklan här till höger så kommer inte alternativet addblock fram, bara Download this video to Realplayer? och ett par andra.  Hur blockar man den?  Förklara nu så att en midsommarfirare kockan tre på natten förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AdBlock hör till programen som är snudd på obligatoriska i en dator tycker jag. Hade även jag rätt stora problem med just MG innan jag fick kläm på filtret.

Filtret jag använder här på MG är

http://www.maringuiden.se/images/banner/*

Kopiera länken, klicka på Inställningar i AdBlock >> Lägg till filter >> Kopiera sen in länken ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick den från mitt AdBlock, och den funkar. ;)

Du skall inte klicka på länken, den leder ingen vart. Kopiera in texten i ditt adblockprogram genom att göra som jag sa förut. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att man bidragit med något då Skrattande MG kanske får mindre reklampengar förstås, men det är en annan fråga.  Men åter igen, comhems j---la reklam är kvar, irriterande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgör reklamen ett så stort problem? har ingen värsting dator rler snabb lina men upplever inga problem!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om alla gör som ni så dödar ni i princip MG, alternativt tvingar MG att ta betalt av sin användare - reklamen är ju faktiskt del av deras levebröd.

Själv tycker jag det är helt ok att se reklamen eftersom MG är gratis att använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad e detta för skitsnack?

du menar att alternativet är att någon tjänar mindre pengar.. 

om ett forum inte är användarvänligt till den grad att det är näst intill oanvändbart, så fyller den ju inte nån funktion just som ett forum... eller???  o vadå ta betalt?

för vadå? att kunna läsa forum utan att datorn storknar?  men visst, prova att ta betalt så får du se en web-sida dö sanbbare än kvickt.

lös problemet med en överbelastad sida, så kanske fler kan logga in utan att behöva svära...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst awiendha

Detta problem varierar nog från dator till dator... Jag har ALDRIG haft några problem med MG, och jag har ingen reklamspärr, så det kan inte vara ett konstaterat fel på just denna sidan. Däremot har jag ofta problem på Aftonbladet där det är betydligt mer reklam än här!

//J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller aldrig några problem med sidan. Ni som har problem, sitter ni med gamla datorer och modem?

Senast ändrad av Yadis | 13 februari 2009 | 14:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller haft några problem,gammal dator o adsl,men jag tog bort skiten ändå,länka gärna o förklara hur man får bort det på A-bladet o expressen med. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprajlans ny dator, fast lina och ordentlig koll på hur man skall hantera en dator.

MG är enda och verkligen enda sidan som är tungladdad med reklam. Tycker iofsig att MG är ovanligt tungt även utan reklam. Troligtvis är något ordentligt trasigt i forumsmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt. Jag har inte sprillans ny dator och ADSL och sidan laddar hur snabbt som helst. Vad menar du egentlingen med att reklamen tynger ned? Tar det 10 sekunder att få upp varje sida för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 sekunder? Då har jag hunnit lägga i och ta upp båten... Cool

Tar det 10 sekunder med normal uppkoppling att ladda sidan är något seriöst trasigt. Sitter flertalet timmar på internet varje dag både i yrket och privat. Har inte fört statistik men skulle tippa på att jag laddar 1-200 nya sidor varje dag, minst! Skulle varje sida ta 10 sekunder att ladda lägger jag 33 min varje dag bara på att vänta.

Nu tar MG betydligt längre tid att ladda. Det verkar vara i direkt förhållande till hur många svar en tråd har fått. I min favvotråd om Ryds 568 som fått över 500 svar så är det duktigt tungt, kan ta 20-30 sekunder innan man kan läsa senaste inlägget. Så skall inte ett seriöst forum fungera.

Jag är på flertalet forum varje dag, detta är det enda med reklam. Tyvärr är detta forum på solklar jumboplats vad gäller programkod, men toppklass vad gäller innehåll. Det är därför man står ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn är dryga året gammal och inte av billigaste model.  Internetuppkopplingen är snabb, har precis kollat här:  www.bredbandskollen.se  och fick resultatet 7,28 Mbit/sek ner och 7.72 Mbit/sek upp.  Likförbannat så kärvar det och jag får starta om webläsaren flera gånger, men BARA här på MG.  Men efter nedladdningen av Firefox och addblock så går det som en dans.  Nu har jag lyckats med comhem också, härligt.  Men anledningen till att jag ville få bort reklamen är inte bara att få en snabbare dator, all jäkla reklam som hoppar och blinkar är irriterande och där är Aftonbladet värst med sina reklamrutor som förföljer en hela tiden, burr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att MG är mycket snabb jämfört med tex Aftonbladet. Men problemet med hängande dator beror på Adobe flashplayer i mitt fall ialla fall och det händer på andra sidor oxå.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 sekunder.......varför har man så bråttom så att man får tuppjuck inom 10 sekunder?? Ta det som en liten stund för kontemplation och fundera på varför allt ska gå så vansinnigt fort nuförtiden. Har själv en burk modell något ålderstigen med adsl-uppkoppling och den tid det tar (10 sek.) kan man ju kanske fundera på om man har glömt nåt på inköpslistan som bara växer till mässan..Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser inläggen så ser du att 10 sekunder bara var ett räkneexempel, inte den faktiska tiden just här på MG. Skrattande

I Ryds 568 tråden har jag ibland hunnit gå och hämta kaffe utan att sidan laddat klart när jag kommit tillbaka.

Det är inte särskilt smidigt när man bara skall kika in på något privat under arbetstid, då struntar man i att gå in istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så egentligen är det en tråd, Ryds 568 tråden,  som tar för lång tid för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är hela MG, men märks allra värst där, därför tog jag det som exempel.

Jag förstår inte vad vi tjafsar om egentligen. MG kan jättelätt ordna det här genom att

1) Ta bort reklam eller begränsa den till normal nivå, just nu är mängden reklam absurd. Jag är själv med och driver ett antal forum på nätet. Kostnaden för att driva ett forum är idag obefintlig, Särskilt som man som MG redan har url, server etc. Vi snackar ett par hundringar per år.

2) Installera en forumsprogramvara (finns massor med bra gratisforum) som delar upp trådarna i delar om 20 inlägg per sida.

Klart!

Att BÅDE ha reklam och en bedrövlig forumsmotor är dålig respekt för sina användare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja..

Vet inte vilka forum du driver, om du klarar det på ett par hundringar per år.

Det är ju inte direkt så att själva MG drivs i idéellt syfte varför man inte kan lägga siten var som helst. Garanterad upptid kostar mer än ett par hundra per år. Sedan kommer kostnaderna för programvaruutveckling, oavsett om man gör det inom företagets väggar, eller köper in den. Personalen vill nog ha mer att dela på än några hundra om året. Tillkommer kostnader för mässor m.m. JAg håller med om att det är mycket reklam, och att det många gånger är segt o plottrigt och har därför blockat mycket av den själv, men pengarna måste komma nånstans ifrån om man inte vill göra forumet på MG till ett PhP-forum utan nån som helst struktur och känsla. Personligen tror jag att den biten skulle begrava stora delar av både MG som helhet o forumet i synnerhet.

En lite bättre forum-motor däremot skulle välkomnas av de flesta tror jag. Även om det sker på bekostnad av ytterligare en reklambanner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det största av de forum jag pratar om har över 6000  aktiva medlemmar och just nu 200 medlemmar online, hur många medlemmar Bryggsnack har vet jag inte men just nu är det 29 medlemmar online.

Utan att snåla kostar det oss 2000:- per år och vi kör helt utan reklam. Då har vi kostat på oss lite extra adminverktyg, statistikprogramvara etc. Vår kostnad för själva forumet är bara licensen för Invisionboard. Bryggsnack har både serverkapaciteten, webadressen och driftpersonal redan. Den kostnaden man har är övervakning av innehållet på forumet som kan göras sporadiskt, det är inte direkt ett högriskforum. Det bör lösas enkelt med 1-2 banners.

Undervärdera inte heller gratisreklamen Båtnytt, Segling och ViBåtägare får genom detta forum. Ett väl fungerande mötesplats just för dessa tidiningars målgrupper där vi kan utbyta erfarenheter på ett smidigt sätt är väldigt mycket mer värt än de pengar man får in på denna reklam. Vet förresten dessa företag om att deras budskap drunknar bland alla andra? Jag som reklamköpare hade inte blivit glad om jag fått se min reklam i detta kaos.

Varför skall man uppfinna hjulet igen? Är det tvunget att ha en helt unik forumsmotor på ett båtforum? Jag tycker inte det.

Och nödvändigheten att åka runt på mässor, nja, men de får avgöra själva vad de lägger pengarna på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menar är att MG är ett vinstdrivande företag. Som sådant har de lönekostnader och andra utgifter utöver de rena kostnaderna för forumsdriften. Därav min invändning att det kostar ett par hundra att driva ett forum. Att tillhanahålla forumet är inget de gör för att det är så hima kul, i första hand.

Hur mycket tar du ut i lön om totalkostnaden hamnar på 2000:-/år? Det är där du missade min tanke tror jag. Visst, själva forumbiten sköter kanske sig själv när allt väl är ordnat o spikat s.a.s. men på vägen dit är det en hel del som kan spöka och kräva åtgärder. Åtgärder som kräver personal. Visst, dom har redan personalen, men om inte forumet fanns skulle knappast MG i sig vara så stort så det skulle kräva så stor arbetsstyrka. Betr att det är upp t dom att bedöma vikten av mässor osv... Återigen, man driver ett företag. Företag har reklamutgifter. Vilket bättre sätt i båtbranschen att profilera sig, än på mässor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...