Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rotorp

Batteriladdare/Inverter Victron Atlas

Rekommendera Poster

Hej forumet.

Jag har en Victron Atlas 12/1500W laddare/inverter installerad i båten.
Den betjänar en batteribank beståendes av 8 st vanliga 75Ah blybatterier men dessa börjar bli lite trötta.
Jag har funderingar på och omkring Optima Blåtoppar men vete tusan om laddaren klarar sådana. Skall vad jag fattade det som ej ha mer än 13,9 volt vid laddning men nu ger den ju 14,4 volt.

http://www.victronenergy.se/Manuals/atlas' combi/atlas combi uni/Ac10001e.PDF target=_blank title=Atlas>

Någon som vet och kan komma med goda råd?

Senast ändrad av rotorp | 12 februari 2009 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På deras hemsida står att de till och med kan snabbladdas med upp till 15,6V.  Underhållsladdning 13,2 - 13,8, men de går ju en modern laddare ner till då.

www.optimabatteries.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underhållsladdningen ligger välan på 14,4 på en laddare eller har jag fått det hela om bakfoten?
Likaså laddström från maskinerna är väl också 14,4. Så står det på voltmätaren.

Jag har för mig någonstans att man måste ställa om dessa laddare för att köra gelbatterier.
Är det någon här som kör gel på traditionell 14,4 laddning?

Såhär stod det på optimas sida ang laddare.

Laddningsinformation

Vi rekommenderar att du följer följande laddningsinstruktioner för att garantera en lång batterilivslängd (använd alltid en spänningsreglerad laddare med spänningsbegränsningen inställd enligt beskrivningen nedan)

OPTIMA® YellowTop
Dessa batterier är kombinationsbatterier (dual purpose). De är utformade för motorstart och cykliska tillämpningar (omväxlande i- och urladdningar) samt användning i fordon med strömkrävande utrustning.

Rekommenderad laddning:

Växelströmsgenerator:
13.65 - 15,0 volt, ingen strömbegränsning.

Batteriladdare:
13,8 - 15,0 volt, max 10 ampere, cirka 6-12 timmar.

Cykliska tillämpningar:
14,7 volt, ingen strömbegränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F). När strömstyrkan sjunker under 1 ampere, avsluta laddningen med konstant strömstyrka på 2 ampere under 1 timme.

Snabbladdning:
Maximal spänning: 15,6 volt (reglerad).
Maximal strömstyrka: Ingen begränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F).
Maximal laddningstid: Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.

Underhållsladdning:
13,2 - 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere, obegränsad tid (vid lägre spänningar).

Observera att alla rekommendationer måste följas noggrant. 

Det jag reagerade på är underhållsladdningen där gamla system har en högre underhållsladdning än vad optiman skall ha.

Här  (om man kopierar o klistrar in länken nedan i adressfönstret) på sidan 12 står det att laddaren skall justeras för gel. Fan vad rörigt det börjar bli.

http://www.victronenergy.se/Manuals/atlas combi/atlas combi uni/Ac10001e.PDF

Senast ändrad av rotorp | 13 februari 2009 | 07:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall vara dom som har monterat systemet för ett par år sedan.

Min heter Atlas men den verkar ha utgått.

Senast ändrad av rotorp | 13 februari 2009 | 08:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vitt jag kunnat utröna så är väl Optima BlueTop inte GEL, snarare AGM  (laddninginformationen styrker det antagandet) ?

Du har inte talat om vilken modelbeteckning av BluTop du tänkte skaffa dig dig ?

Din Atlas Combi 12/1500 kan säkert ladda dom utan någon som helst ändring (den är faktiskt lite snålt ställd tycker jag), manualen säger att:

The boost charging voltage (equalize) is set to a standard value of 14.25 V and the float charging voltage to a standard value of 13.5 V.

http://www.victronenergy.com/Manuals/atlas combi/atlas combi uni/Ac10001e.PDF

Laddinstruktionerna för både Blå och Gul-topparna lämnar en del i övigt att önska...

Typ om laddaren är en generator (som i regel lämnar den fulaste strömmen med rippel och skit) så spelar det ingen roll hur länge man laddar, hur varmt batteriet blir eller vilken ström man puttar in så länge spänningen understiger 15V ?

Byter man istället till en Batteriaddare (som oftast har betydligt renare ström) så infinner sig plötsligt begränsningar i både ström och tid (i princip samma värden som ett standrdbatteri skulle junna ha) ??

Nä, det är ju bly-syra-batterier i botten så självklart gäller alla begränsningarna oavsett varifrån laddningen kommer.

Lägger man sig sen på max-värdena vid laddning så fär man nog inte särskilt lång livslängd på dom tror jag.

Vad kostar dom *blå* du tänkt dig ?

Senast ändrad av Gunnar_ | 13 februari 2009 | 19:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...