Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
SwFc

Hur mycket går det att pruta?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Är en förstagångsköpare av båt ooch helt novis vilka ramar som finns när det gäller båtköp. Dom båtarna som är aktuella för våran lilla familj (2 2 små) är Ht-båtar 5,5-6,5 meter med relativt nya motorer(noll koll på motorer), då vi vill kunna övernatta någon gång per år.

Har under en längre tid kikat på  annonser på internet, då jag blivit väldigt sugen på en båt som ligger lite över vad jag budgeterat (dryga 200 000) undrar jag hur mycket som är luft i en annons? Hur många % prutade ni vid era båtköp? Ekonomin tillåter  mig att kunna betala ca 70-80% av begärt pris, är det rimligt att pruta?

Just denna båt är det ett företag som säljer, skiljer det något på företags eller privatköp i allmänhet (bra att veta om någon annan båt blir aktuell)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog väldigt svårt att ge något generellt svar på. Själv prutade jag inte en krona när jag köpte min HT-båt. Det hela beror ju på vad det är för säljare och hur mycket luft det är i priset. Eftersom du verkar vara ute efter nyare kan ju en bra utgångspunkt vara att titta på vad motsvarande båt motor kostar ny och sedan dra av för ålder och slitage.

En del säljare tror att de kan få mer betalt för sina begagnade grejer än vad de kostar nya. Nu så här i finanskrisen går det nog att pruta rätt bra på nytt och därför ska ju begpriserna bli därefter. Nu tror jag visserligen att det mest svårsålda är de styra och dyra båtarna, därför är nog prututrymmet lite mindre på en ht-båt, även om en del säljare sätter rena fantasipriserna ibland...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jo i dessa tider så kan man pruta oförskämt mkt på båtar som legat i lager länge. Eller på privatpersoner som kanske blivigt arbetslösa och måste sälja båten snabbt för att dom helt enkelt inte har råd, tråkigt men sant.. Man har som kund hos ett företag en trygghet i köpet, även om båten är något dyrare så går d aldrig att få samma trygghet vid köp av en privatperson..

Säg att dom begär 200 000kr för båten, då handlar d om läget mer än prutmånen. Sitter säljaren taskigt till kan han mkt väl gå med på 180 000kr utan att blinka vid snabb affär. Men likväl kan d ju röra sig om någon med en fruktansvärt snedvriden prisbild. En som tror att vraket han kallar pärlan är värd hur mkt som helst. Detta har jag varit med om, och jag behöver väl inte tillägga att jag inte köpte..

Om du är helt grön på maskiner och båtar, så ta med en kunnig kompis. Eller allternativt en besiktningsman. D finns gott om skojare och risken för att ryka på en sån är ju större på den privata marknaden.. Ett företag är hursom bundna till garantin i köpekontraktet om inte annat står i kontraktet.. Det är den tryggheten man betalar för när man köper av en firma.

Och ska man som helt grön köpa en båt så är mitt råd att köpa av en firma och inte privatperson. Hellre 5-10 000kr mer på en firma än 5000kr billigare av privatperson.. Det går att pruta på firmorna också, vissa gillar d inte men det går alltid att förhandla. Det har jag gjort flera gånger med både bilar och båtar.. Och i synnerhet i dessa tider, en lagerbåt från förra året blir svårsåld nu när nya modeller har kommit så då ska priserna ner.

Och eftersom båtar inte precis säljs i parti o minut nuförtiden så är d köparens marknad helt klart.. Där av går d alltid att pruta mer eller mindre..

!!!MVH REXCO!!! Och prutmånen varierar givetvis från fall till fall, men jag har aldrig upplevt den som obefinterlig.. Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maila/ring/träffa säljaren o säg som det är, du är välidgt sugen på deras båt men du har råd med max 160 000 kr och fråga om det finns nån chans att gå ned till det priset. Du har ju inte råd med mer, så då får du ju besked direkt.

Tror dock det är lättare att pruta med en privatperson.

Om det är första båten så rekommenderar jag en Ryds Camping med en relativt ny motor. Kommer dyka upp massor om nån månad eller 2 på blocket. Borde kunna få en fin med bra motor för cirka 70-80 000 kr. Men beror lite på hur fin motorn måste vara.

Senast ändrad av Yadis | 12 februari 2009 | 20:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9-10% är väl en jäkligt dålig prutmån, enligt mitt tycke. Speciellt om man betalar cash. Tycker absolut att du ska försöka med 20% minst i dagsläget. Klart att det skiljer på företags- och privatköp. Privatköpen är säkert 20% billigare. Företagen måste ju överleva och har omkostnader som en privatperson inte har. Men, som sagt, säkerheten i köpet bör ju vara större vid ett företagsköp. I varje fall om det är en etablerad säljare och ingen oseriös hästhandlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eventuella prutmöligheter och storleken på prutmånen beror som tidigare sagts på efterfrågan. Med andra ord: de populära båtmodellerna har sannolikt mindre prutmån, trots konjunkturen, jämfört med en mer udda som kanske inte får någon annan spekulant än du.

Men försöka ska man alltid. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är fyra båtar som Vi Båtägare testprutade på för några månader sedan:

Silverton 31 -94

Från 550 000 till 360 000 kronor

Vid bryggan låg en fjorton år gammal, brittisk daycruiser i ganska risigt skick med dubbla V8:or radar, navigator och ekolod. Trots att priset nyligen hade sänkts från 550 000 kronor till 395 000 kronor var förmedlaren beredd att gå ned till 360 000 kronor.

TG-6500 -08

409 000 till 389 000 kronor

Den helt nya båten var utrustad med 115 hästkrafters motor, teleflexstyrning, navigator och motorlås. Katalogpriset var 409 000 kronor, men efter löfte om kontantbetalning fick vi ned priset till 389 000 kronor.

Sea Ray 340 -88

Från 695 000 till 440 000 kronor

Originalmotorerna hade gått 900 timmar men båten var i fint skick. Utgångspriset var satt till 695 000 kronor, men hade nyligen sänkts till 495 000 kronor. När Vi Båtägare ringde var säljaren nära att ta upp båten på land. Vårt bud på 440 000 kronor accepterades utan knorrande.

Windy 9800 DC -88

Från 549 000 till 300 000 kronor

Späckad utrustningslista med autopilot, gps, ekolod och automatiskt ankarspel. Priset hade redan sänkts från 549 000 kronor till 349 000 kronor. När vi ringde skulle båten tas upp inom någon vecka. Förmedlaren ville gärna sälja och gick ned till 300 000 kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för snabba och innehållsrika svar.

Det är ju intressant och höra att det antagligen finns lite och göra på priset. Då denna båt är utkommen i januari får jag väl lungna mig några veckor och se om den finns kvar för att då försöka förhandla ned priset.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pruta! De flesta mäklare (nu har vi bara letat båt i england så jag vet inte hur det är med svenska mäklare) förväntar sig nog att man prutar på båten. Det är ju inte deras ögonsten utan de kan lugnt lämna budet vidare med kallt huvud. Pratar man med säljaren direkt finns ju alltid chansen att han/hon inte ser att det är en hel del nostalgi i priset...

Prutade ner mer än 10000 pund på en båt i England. Det motsvarade 20% av priset. Det handlade om en ganska ny båt... Jag valde ändå inte att gå vidare med affären eftersom vi hittade ett annat alternativ. Jag blev ändå rätt förvånad över att det var så lätt att pruta.

En del säljare behöver verkligen bli av med sin båt och då är prutmånen större en de som har möjlighet att vänta lite. Nu är väl antagligen prutmånen större än vad den kommer att bli i April om antalet spekulanter ökar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pruta rejält! Du kan inte få mer än ett nej. Om du inte är så van med att pruta så ska du känna att ditt bud är pinsamt lågt och att du är tveksam till att säljaren antar budet. Då är du rätt ute.

Anta att du lägger ett bud som säljaren antar ganska omgående. Du hade du antagligen kunnat köpa den billigare. Känns aldrig bra vetu Glad. Börja därför lägre än vad du tänkt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, köpte just min Uttern D66 V8 för 490* med allt och extra solsäng (6000kr) och riktpris var 620* tror jag.(ny-08)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter en gammal tråd.

Går i båtbytar-tankar och kollar på helt ny båt. Begärde offert från två företag på samma båt.

Listpriset på båten med utrustning ligger på cirka 650tusen. Fick svar från en handlare igår som lämnade 10 tusen rabatt.

Enligt handlaren har dom väldigt små marginaler men jag synar det då dom till exempel tar 11000 för en stereo som kostar 1500-2500 att köpa i butik typ Sea&Sea. Samma när det gäller plotter tar dom över 30 tusen för en plotter som kostar 20 tusen på nätet så marginaler borde finnas.

Tycker det är så stor affär att man borde kunna få ett bättre pris men hur går man tillväga. Måste man vänta in vintern och köpa deras 2016 års båtar då eller hur många % borde man kunna få på listpriset. När jag köpte ny bil fick jag offerter med rabatter på mellan 9-15%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både bil- och båthandlare har väl alltid haft stora marginaler på välutrustade varianter och tillval men mindre marginaler på snikversionerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att beställa båten tom då? Så får du utrusta den själv med alla tillbehör, hur svårt kan det va?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter en gammal tråd.

Går i båtbytar-tankar och kollar på helt ny båt. Begärde offert från två företag på samma båt.

Listpriset på båten med utrustning ligger på cirka 650tusen. Fick svar från en handlare igår som lämnade 10 tusen rabatt.

Enligt handlaren har dom väldigt små marginaler men jag synar det då dom till exempel tar 11000 för en stereo som kostar 1500-2500 att köpa i butik typ Sea&Sea. Samma när det gäller plotter tar dom över 30 tusen för en plotter som kostar 20 tusen på nätet så marginaler borde finnas.

Tycker det är så stor affär att man borde kunna få ett bättre pris men hur går man tillväga. Måste man vänta in vintern och köpa deras 2016 års båtar då eller hur många % borde man kunna få på listpriset. När jag köpte ny bil fick jag offerter med rabatter på mellan 9-15%

I priset för tillbehören lägger dom ju även på timkostnad för montering, även om det verkar drastiskt, så att det kostar mer är kanske inte så konstigt. I mina ögon monterar man själv saker som inte kräver annat än håltagning och kabeldragning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...