Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
alfken

Vetus motorer

Rekommendera Poster

Är det nån som har erfarenhet av Vetus motorer. Har tittat på M3.28.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en i min Scanmar 33. Körd 2 säsonger och har funkat klockrent. Det enda problemet är att oljefiltret sitter på fel sida vilket innebär att det är lite knöligt att komma år när man ska byta. Det går men man skulle behöva en extra led på armarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en VETUS 42 hästare som går som en klocka. Väldigt lite vibrationer samt en fin konvertering. Servicedelarna finns ju dessutom i vanliga Hjertmansbutiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en VF220 med ZF45 backslag. Kort leveranstid men urkass support vilket även säljaren medgav.

Fick motorn i vintras så när jag börjande mäta upp saker och ting stämmde inte måtten i den ritningen som Vetus bifogat motorn. Jag bad om att få en ritning som stämmde men det är 5 månader sedan. De har trots påstötningar från såväl säljaren och mig inte levererat ritningen. Jag fick istället gå till det företag som tillverkar VF220 motorn och använda deras ritningar. Jag anser att den support som jag efterfrågar är basal och billig. Jag rekomenderar att ni istället köper en likvärdig motor med bättre support.

Joachim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi bytte till en M4.17 (42hk) i vår HR41. Gjorde Norge under den sk sommaren 2010; in i fjorden, ut ur fjorden ett antal gånger, så det blev nästan 300 motortimmar den sommaren.

Vi har varit supernöjda med Vetusen. Lätt att köpa reservdelar via nätet från England (halva priset, nästan). Riktigt bra manual medföljer, som visar betydligt mer än VolvoPenta's gör-det-själv-bok som kostar 500 spänn, tex ställa ventilspel mm.

Vill minnas att bränslekonsumtionen ligger på 0,4 l/nm när vi gör ca 6.5 knop.

Vetus M4.17 är samma motor i grunden som VolvoPenta D2-40.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...