Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Dawa

ProPulse - faktatråden

Rekommendera Poster

de propellrar jag har kommit i kontakt med har varit fyrbladiga o de har varit skadad på alla bladen,de har ju inte varit lönt för kunden att köpa nya blad de har blivit för dyrt,sedan i de flesta fall med aluminium propellrar när de har blivit skadade 4 bladiga så inte har alla 4 bladen varit skadade heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jämfört priser som gäller för min egen del. Har funderat på en ny propeller och jag har inte hittat någon alu i motsvarande storlek som original (14-1/2x19). Därför jämför jag inköpspris mot original: 3800kr

(Verkar inte finnas några bra webshopar när det gäller propellrar)

Då är ProPulse billig i inköp, men inte om jag måste köpa 4 blad till den under första månaden. =)

Att PP ger en högre marschfart vid samma varv är jämfört med originalpropeller (oftast 3-bladig alu). Allt enligt de scheman som finns på deras hemsida. Det är dock inte alltid som det blir en tydlig förbättring. Vissa motor/båt-kombinationer verkar vara opåverkade av bytet.

Det är ju därför jag vill fråga runt om vilka erfarenheter andra båtägare har av PP, och det är då man oftast möts av ryktet att den bara är skit...utan att man kan berätta vad det är som är dåligt med den. Jag tycker det är väldigt likt diskussionen man kan råka ut för kring Bayliner, och med tanke på att man kan göra ett riktigt bra köp på en Bayliner om man struntar i ryktet så vill jag veta om det är samma sak med ProPulse.

Du får väldigt gärna skriva din teori om varför PP ger högre fart på låga varv och lägre på höga varv. Jag vet inte själv varför det är så, möjligen kan det vara pga att 4 blad ger ett större motstånd än 3 vid högre rotationshastigheter eller nåt liknande. Ingen aning...

Ang. hur många blad som skadas så tycker jag det låter rimligt att man skadar flera blad på en gång om man kör på en sten. 

När det gäller argument för att köpa en PP eller inte, så handlar det för min del om att antingen laga den gamla, eller köpa en ny. Det var då PP dök upp som ett alternativ.

Det är därför jag vill veta hur det ligger till, om PP verkligen är ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Jag har läst de flesta inläggen och det verkar vara mycket teorier om hastigheter och bränsleförbrukning, något som alltid är svårt att visa i verkligheten då det är många andra faktorer som spelar in, såsåm väder, luftfuktighet och lufttemeratur skitiga båtbottnar osv.

jag har ägt en propulsepropeller på en 60hkr Evinrude och mina erfarenheter är följande ur praktiska synvinklar.

Backtagningsförmågan är mycket sämre än orginal propp. Tung last och du behöver gasa rejält mycket mer än normalt. Hållfastheten på bladen är under all kritik, jag hade min under några år och fick byta två blad i olika omgångar pga infästningarna till bladen gav med sig vilket gjorde att ett av bladen ställde om sig i sitt fäste med kavitationer i båten till följd, kan tyckas finkänsligt men kommer att skada bussningen mellan propellerhus och propelleraxel med vatteninträngning i växelhuset som följd.

De som påstår att det räcker med ett extrablad i båten vet inte vad de pratar om, en proppeller snurrar även på låga varv många varv och hinner slås sönder mot ev. sten eller stock innan du har fått sstopp på maskin.

Fördelen med propulseproppeilern för mig var att det var relativt enkelt att prova ut rätt stigning för mig och min båt samttidgt som det var kul att ställa den på max stigning och prova toppfart.

Men det som gjorde att jag tröttnade var framför allt att bladen blev utslitna i infästningen vilket gjorde att de ändra stigning av sig själv.

Lycka till med ditt proppellerköp

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tycker jag. Jag leker själv med tanken att skaffa en PP. Varför? 1. Då har jag en reservpropeller, antingen PP eller min Alu. 2. Man kan leka litet med stigningen. Vissa tycker det är trågikt, andra att det är kul. Jag skulle gärna prova olika inställningar (med som f.d utvecklingsing och testförarare (för bilar) tycker jag om att prova olika inställningar) Att bladen går av verkar vara vanligt, men jag läste i en annan tråd att det beror oftast på att bladen monteras inte helt rätt, man måste väl vara rätt så noga med monteringen. Att topphstigheten är lägre beror väl på att den har 4 blad, Jag läste en test i Båtnytt (2007) där PP vär bäst i bränsleförbrukning vid marschfart. Testet var gjord med en styrpulpet i 5,5 m klassen, motorn var en utombordare med ca 90 hästar (jag kan kolla upp det, vet ej säkert).

PP var inte deras första val utan det var stål proppen och jag tror också att rankingen är  stål-alu-PP. Men för min lilla 50 hästare kan det vara roligt att prova PP som är ju ändå inte så jäkla dyr. Måste skaffa bara en flödesmätare först, annars vet man ju inte om den går snålare :-).

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att den stora fördelen, ställbar stigning, också är en rejäl nackdel då om bladen slits ut i infästningen.

Hade de byggt en ren kompositpropeller med fasta blad hade det inte varit ett problem, men då försvinner också en stor del av argumenten att byta till PP.

Finns det möjligen ställbara proppar i alu eller rf?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt på en propulse på min snurra igår. Jag är helnöjd med resultate. Anledningen till valet av PP var att jag installerade en varvräknare och såg att jag hade för stor stigning på min propp (21) Motorn varvade bara 4.800RPM. Så jag monterade PP:n med 19 och fick runt 5200-5300RPM, ska väl ställa ner den till 18 och testa också när tid finnes.

Men det jag märkte av var att båten accelererade snabbare, svarade mycket bättre på gas etc. Men det kan ju vara för att jag hade fel alu-propp innan. Men jag är hitils väldigt nöjd med min PP. Toppfarten blev 37,7 knop eller 70km/h enl gps, ensam, så jag upplever ingen direkt fartförändring alls. Men båten gick upp i plan på lägre varv och marshfarten blev marinellt högre.

Hör av er om ni har någrs synpunkter eller frågor ang PP.

Mvh Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

riktig aluminiumTungan redan riktad ett par gånger redan kanskeSkrattande häähää inte så kul ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite intresant läsning :P

då min alupropp är lite sliten,

men dom någon sa till mig när jag frågade va det va för fördel med en stål propp,

å det förklarades så jag förstod, men sedan tillade han, kör du på nått med en stålpropeller, då äår risken att hela växelhuset rasar, kör du med alu så går propellern sönder,

å det är ju lite så med PP,en oxo, kör man där det fins mycket sten så kan det ju vara bra å kunna byta ett blad bara ist för en nu alu för mällan 1500-2000:-

det ska man nog oxo tänka på å inte bara toppfart m,m

en liten tanke bara. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brev som jag skickade till Propulse för några år sedan:

 

Hej, 

Jag köpte en propeller förra våren (art. 9902) och har varit nöjd med den ända tills förra veckan. Min båt är en 23 fots daycruiser med ett alpha drev och en motor på 190 hk. 



Vi var 2 vuxna och två barn i båten när vi var på väg hem från Hornbäck i danmark till Helsingborg. 

Halvvägs hem, mitt i farleden och ca 5 Nm kvar började hela båten plötsligt skaka våldsamt och jag drog av på gasen. Första tanken var naturligtvis att propellern var skadad och jag hissade drevet för att kontrollera detta. Propellern såg dock hel ut och vi kunde fortsätta för egen maskin på tomgångsfart. Vi hade ett par stora fartyg runt om oss och det hela blev mycket nervöst. 



Dagen efter tittade jag på propellern igen utan att se något fel och blev därmed tvungen att beställa ett båtlyft för 600 kr. Väl uppe skruvade jag av propellern och det var då jag upptäckte att ett av bladen satt lite löst och hade en annan vinkel. Jag delade på den och såg att bladet hade gått sönder inne i navet, bladet i övrigt är oskadat så det måste vara materialutmattning eller helt enkelt underdimensionerat för motorstyrkan trots att det ligger inom ramen för era rekommendationer. 



Ok, det blev två nya blad och ytterligare ett båtlyft för 600:- Totalt ca 1900:-. Dessutom två rädda barn som inte vill följa med på båtturer igen pga den jobbiga situationen ute i farleden. 



Jag vill ha en kommentar av er. 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej iBoat, fick du ett svar från de? Det skulle ju vara intressant att höra deras svar.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Nu har jag provat en propulse modell s4 på min båt..

Jag har en Kidmaster med mercury 25hk.

Kan bara säga att jag är inte nöjd!!

för det första så var det mycket dålig pass form på splinsen i propellern (väldigt glappigt)

och hur jag än ställde stigningen så gick båten både saktare och accade sämre än med oirginal propellern.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag fråga varför du köpte en fyrbladig propeller...för jag antar att du har en trebladig alu som original.

För att höja toppfarten?

För att höja marschfarten?

För att förbättre accet?

För att få bättre fäste när du manövrerar i låg fart?

Eller något annat skäl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp jag har en tre bladig alu original.

Jag hade väl hoppats på att höja toppfarten, 

jag kör med 25hk på en båt som väger 85kg så den är ju inte direkt slö.

så ja trodde ju att jag skulle få högre topphastigetn med en högre stigning, men hur jag än ställde proppellern så var toppfarten 3-5 knop långsamare än original. dock så var det inga problem att få den att plana.  

och hur jag än ställde propellen så hade jag inte samma acc som med original, inte ens med lägre stigning än original.

Att propulse inte är något att köra fort med har ju andra redan konstaterat i denna tråd, så hade jag läst denna tråd innan jag köpte ,hade det nog aldrig blivit någon propulse.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag fick svar. De hävdade att jag inte dragit åt bultarna tillräckligt mycket.

När jag köpte min propeller följde jag bruksanvisningen till fullo, och drog åt bultarna ordentligt. Senare har tillverkaren lagt till att man måste efterdra bultarna efter en viss tid. Den infon fanns inte i min bruksanvisning. Hursomhelst var det svårt att få upp bultarna på min propeller efter haveriet, så de satt nog som de skulle.

Dom gjorde vad de kunde och ersatte min propeller med en ny. Den ligger numera i ett stuvfack som reservpropeller.

Efter att jag startade den tråden här på MG dök det plötsligt upp en ny användare och öste lovord över sin propeller. Så långt inget konstigt, men lite senare i tråden använde han exakt samma liknelser och argument som Propulse hade sagt till mig...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=62811

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man med en plastpropp när den blir full av havstulpaner?

Slipa? Polera?

Knappast

Har själv en rostfri propp och den brukar bli rejält beväxt med havstulpaner. Får skrapa bort dem med en isskrapa under sässongen. Inför kommande sässong blir det putsning och polering för att få den snygg igen.

Men hur ska man gör med en plastpropp?

Tänker aldrig skaffa en plastpropp själv men kan vara något att tänka på om man har båten i vatten där det växer på en del.

Havstulpaner sätter sig lika bra på plast som på stål.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har också HAFT en ProPulsepropeller till min Yamaha 100hk.

Det började en gång med att motorn vibrerade kraftigt vid gaspådrag. Kollade allt trodde jag, lyfte av kåpan, kollade tändstift, förgasare mm. Hissade även upp motorn och kollade propeller. Hel.

Problemet fortsatte med kraftiga vibrationer. Det gick ej att köra. Jag plockade av propellern för säkerhets skull och inspekterade den. Aha! Ett av bladen hade rört sig 1 grad. Justerade det och båten gick som en klocka igen. En kort tid. Tills samma problem kom tillbaks. Åkte till en propelleraffär och köpte en Aluminiumpropeller. Fungerar utmärkt. De sa där att när ProPulsepropellern blir gammal kan den lätt vrida sig beroende på materialutmattning.

Aluminiumpropellern är både bättre och billigare. ProPulse argument att man justera vinkeln är inget jag har nytta av. Är det någon som justerar vinkeln flera gånger per år?

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på hur det är med att använda Propulse för motorer ca. 20hk på en tävlingsbåt TG-Special, som utan motor väger ca 55kg. Främst skulle jag vilja prova med en Propulse för att kunna ställa högre stigning på propellern än vad jag skulle få med största möjliga stigning på en orginalpropeller. Utan att behöva börja använda en massa specialpropellrar.

Hade tidigare en Evinrude 20 på båten för x år sedan, gjorde lite under 40knop med största möjliga orginalpropeller. Ofta vid kurvtagning och acceleration kunde proppelern kavitera något, vilket gjorde att baksidan av proppelrn miste färgen och små gropar uppstod precis vid navet.

Den lätta båten och högt motorläge betyder högt varvtal. Klarar Propulse kavitering, håller plastmaterialt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om PP klarar vantilering men det finns ju proppar som inte ventilerar så det borde vara bättra att välja en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...