Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Dawa

ProPulse - faktatråden

Rekommendera Poster

Vissa kanske har märkt att jag haft ett intresse att reda ut historierna kring ProPulse, denna kompositpropeller som verkar väcka ont blod hos alla som inte haft någon själv...=)

Jag har inte heller haft någon men varit väldigt nyfiken på varför den har så dåligt rykte.
Speciellt eftersom det verkar som att de som vet att den är dålig bara känner folk som haft en, de har aldrig haft en själva.

Jag har koncentrerat mig på propparna till de, i sammanhanget, större båtarna då många verkar vara överens om att Propulse funkar bra till mindre båtar. (men även här är det de som aldrig haft någon som påstår detta, inga tillförlitliga källor där heller alltså)

I senaste diskussionen kom det fram att det vanligaste felet verkar vara (svårt att hitta riktiga källor till detta) att bladen går av i grov sjö när bladet varit ovanför vattnet och sen greppar igen.

Eftersom det är så svårt att hitta riktiga och oförvrängda uppgifter så skickade jag ett mail till tillverkaren och frågade hur det egentligen stod till med bladen som bara går av. (På tal om oförvrängda uppgifter...haha)

Först trodde jag att de skulle säga att det inte förekommer, men faktiskt så svarar de att första serien till de stora motorerna (S9) hade problem. Att vid extrem påfrestning så kunde bladen gå av. Exempelvis turboladdade motor eller som i det exemplet jag skickade med att proppen varit ovanför vattenytan och sen greppar igen.
Enligt dem är detta åtgärdat och bladen ska inte gå av vid den typen av påfrestning längre.

Inser att det här låter lite som reklam så jag ska för säkerhets skull anmäla mitt eget inlägg när jag skrivit klart det, så som Sobril brukar göra. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en av dessa som bara känner en som haft en sån propeller :)

Men för ca 2-3 år sen hjälpe jag polarn ifråga och köra ut plank till ön. Då i deras styris som hade en 50 kusars mercury på akterspegeln. 2t. Och då självklar en propuls påskruvad.

Lagom tills vi var framme vid ön började motorn vibrera kraftig. Vi drog då av på gasen och lågsamt putrade fram till bryggan. När allt var urlastat från båten tiltade vi upp motorn och såg då att den sknade ett blad. Behöver jag säga att polarn köppte sig en vanlig alu-prop dan efter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om ni kan ha kört på nån pinne eller nåt eller är din uppfattning att det var belastningen som gjorde det?

Vet du om han reklamerade bladet/propellern?

Man får väl med ett extra blad när man köper den (tyckte det såg så ut när jag höll i förpackningen) men om det bara går av utan anledning så kan jag tänka mig att den blir reservpropp istället för ordinarie.

Såg för övrigt att de numera har 30 dagars full returrätt ifall man inte är helt nöjd. Men det fanns säkert inte då...och även om det fanns så kan man väl ge sig tusan på att den pajar efter 33 dagar...=)

 

EDIT: Felstavning



Senast ändrad av Dawa | 12 februari 2009 | 13:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! 

 

Jag står också på den veliga sidan trots att jag kört med ProPulse en säsong på en 50 hästars Sukka... Under den tid jag hade den gamla motorn med PP så fungerade det alldeles utmärkt. 

Nu hatr jag en annan båt med en 50-hästars Evinrude från 96 som har en lite småskadad alupropp. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska lämna in den för reparation eller köpa en ProPulse och i så fall ha den andra i reserv. 

Man kan ju tycka att det ska räcka med en ProPulse och nåt extra blad som reserv istället för en hel propp men jag gissar att när min motor varvar 4000-6000 varv minus utväxling så kommer inte bara ett blad att ryka när jag kör på något utan troligtvis allihop. Då går det snabbare, och är enklare, att slänga på den gamla proppen.

Däremot gillar jag möjligheten att snabbt kunna ändra stigningen beroende på last och önskat acc mm.

Men som sagt, har avänt ProPulse och var mycket nöjd... 

Någon skillnad på att använda en std 3-bladig alu-propp mot ProPuls 4-bladiga?

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, vi kan ha kört på nått på vägen ut. Men det är inte troligt. Jag har åkt den vägen hur många gånger som helst sen 15 år tillbaka, och aldrig kört på nått med en sådan typ av båt. Jag uppfattade att bladet gick av pga belastingen. Men detta var som sagt för 2 elllr 3 år sen.

Jag vet inget om extrablad eller garantier. Men han slängde delenarna på en gång.

 

Mangen5 skrev:

Däremot gillar jag möjligheten att snabbt kunna ändra stigningen beroende på last och önskat acc mm.

Jag kan bara refferera till vad min granne på ön har gjort. Han har aldrig bytt stigning på snurrarn. Visst, möjligheten finns. Men jag tror inte många gör det med tanke på att det är så svårt att komma åt. Antingen måste du ta upp båten eller bada och då blir det inte alltid av.

Någon skillnad på att använda en std 3-bladig alu-propp mot ProPuls 4-bladiga?

Mina helt oventenskapliga slutsater är att propuls mjuka plastblad hör större inverkan än det fakrum att det är fyra blad. Ju större motor destu värre blir skillnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä tacka vetja en riktig aluminiumpropeller eller stålprop som det går att laga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har själv provat Propulse ett par gånger och lika besvikan varje gång. båtarna har knapt reagerat när man tiltat motorn samt att det i princip inte finns nån stävlyft i dom alls.

Jag har alldrig fått högre toppfart eller bätre grepp med en propulse. och vem fan behöver ändra stigning på proppen man väljer ju propp efter båt och om man nu skulle åka fler i den en dag så är det väll ingen jävel som vill hoppa ner i vattnet med en insexnyckel och ändra stignig innan.

Rostritt allternativt alu förespråkar jag

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade propulse på min förra båt, det var den bästa investering jag gjort ( näst efter julservisen, flytvästen för katten, den flytande kepsen ).

Jag rekomenderar alla att satsa på en riktig proppe.Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danne skrev:

 

Jag kan bara refferera till vad min granne på ön har gjort. Han har aldrig bytt stigning på snurrarn. Visst, möjligheten finns. Men jag tror inte många gör det med tanke på att det är så svårt att komma åt. Antingen måste du ta upp båten eller bada och då blir det inte alltid av.

 

Skrattande Nu är vi där igen... min pappas systers morfars arbetskamrat... osv...

Jag grejade nog med stigningen 20-30 gånger beroende på om jag skulle dra tub, skidor eller spöa kompisens hastighetsrekord. Men det var enkelt för mig som kunde stå på bryggan efter att ha lagt till aktersides (heter det så?).

Nej du Dawa... Jag tror att den här frågan är lika infekterad som vargfrågan eller, för all del, Biltemas vara eller icke vara. Tror inte att jag heller kommer få svar på om hur det EGENTLIGEN står till med ProPulse. Jag var nöjd en säsong, kanske jag testar denna säsong också... 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktatråd?

Presentera då fakta varför en PP skulle vara bättre än någon annan propeller.

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 12 februari 2009 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är bra med propuls då?

 

Billig, ställbara och utbytbara blad. Vad mer?

Vad är den sämre på? Den tappar blad vid lite belastning. Det vet jag säket, jag var ombord...

Nån sa att båten knappt reagerade vid intrimming. Med den aluproppen som jag har kan jag minska förbrukningen med nästa 10% om jag trimmar in motorn rätt.

 

Första stycket i första inlägget i denna tråd.

Vissa kanske har märkt att jag haft ett intresse att reda ut historierna kring ProPulse, denna kompositpropeller som verkar väcka ont blod hos alla som inte haft någon själv...=)

Jag har en minnesbild av en som slängde en propuls i soptunnan ropandes SKITSAK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse...

En bra tanke, men kanske inte för alla.

Jag ville ha en reservpropeller och ville köpa en propulse på min marina, de avrådde mig å det bestämdaste att sätta propulse på en så stor och tung båt.

Då åkte jag till Clas Ohlson och köpte den där.

Min båt vägde 2200-2700 tankad och med passagerare och semesterlast, och jag hade en 230hp OMC inombordare, cobradrev.

Men alupropp och med den beg rostfria jag sedermera köpte förbrukade båten alltid under 1,5l/nm, med propulse testade jag alla stigningar från den minsta till den högsta och jag upplevde bara försämringar. Lägre toppfart, svårare att gå upp i plan, drastiskt ökad bränsleförbrukning, i vissa stigninga över 2l/nm.

Jag blev väldigt besviken och lämnade tillbaks proppen och hämtade tillbaks mina pengar...

Sedan har jag en vän som har en buster med utombordare, han satte på en propulse och blev jättenöjd.

Det finns nog många båtar där den passar bra, men det finns vissa båtar där den verkligen inte passar alls. Sedan betvivlar jag att den någonsin kan gå snålare än en alu/rf propeller. Varför ska man ha propulse? Har man en propeller på båten så vet man ju vilken stigning man ska ha, sedan köper man en till likadan i aluminium, inte dyrare...

Fundera på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en ganska rejäl grunstötning gick min alu propp åt hel..., fick då ett infall att köpa en propulse, monterade den på min 75 hk mercury men hur jag än ställde bladen så blev inget riktigt bra, tappade 3-4 knop på topp. Nä, känns lite som Lego.

Ice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förstår ju vem som hellst att de ledande motortillverkarna har ju kommit med liknande prylar om det har varit något att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju just det här jag menar... ProPulse ska INTE ge mer fart på topp. Den är designad att ge LÄGRE fart på topp för att istället ha lägre varv vid marschfart, och därigenom spara soppa. Varvar jag 300 varv mindre vid 25 knop och jag alltid åker 25 knop så får jag mindre förbrukning. Det är väl den stora fördelen med ProPulse som jag förstått det.

Det verkar vara många som trott att den skulle leverera mer fart på topp och sen blivit besvikna att den inte gjorde det. Vilket den inte ens ska göra... och sen säger att den är skit... såna argument köper jag inte alls. Då har man ju inte ens förstått vad man köpte från början.

Det är ju som att tjära en plastbåt och sen tycka att det var ett värdelöst vax jag köpte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du förespråkar alu eller rostfritt är ju inte så konstigt med tanke på att du försörjer dig genom att laga såna... ProPulse är ju lika med mindre jobb åt dig. Det har jag full förståelse för. Så skulle jag nog också resonera.

Men om du vill göra fler inlägg i tråden än de 3 du gjort hittills så var vänlig lägg in lite mer info i inläggen och inte bara propulse är skit...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte hur länge propuls har funnits men de problem jag har sätt de räcker under alla dessa år de talar för sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var ny info...intressant. Du har upplevt att det blir svårare att trimma båtens läge i sjön med Propulse? Nån fundering på varför?

Högre toppfart ska man ju inte få med den, däremot bättre grepp...men jag vet inte hur man ska märka det i praktiken... tror inte det är mindre slip de menar. Tror det har med styrning i låg fart att göra.

Ang. stigningen så är det faktiskt en punkt som jag tycker är bra. Att kunna finjustera stigningen dels för att hitta rätt varv men även om man drar mycket wakeboard t ex...men å andra sidan är det helt värdelöst om bladen ändå går av när man ska dra upp nån på en skida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med faktatråd var tanken att slippa ifrån alla rykten där man känner någons mosters kompis som hade en propulse och som kastade den för den var värdelös.
När man frågar varför så får man svaret att bladen är av plast och det vet väl alla att plast inte funkar i propeller...osv osv.

Det finns ingen här som påstår att PP skulle vara bättre än någon annan propp, däremot skulle den kunna vara ett bra alternativ, rent ekonomiskt.

Dels är den ganska billig i inköp med tanke på att den är 4-bladig. Ca 2500kr.
Dels ska den vara ekonomisk på det viset att den ger en högre marschfart vid samma varv. Eller lägre varv vid marschfart om man så vill. Vilket ger en lägre bensinförbrukning vid marschfart. På topp brukar den inte kunna mäta sig alls, snarare tappar man flera knop jämfört med alu eller rf.
Slår man i en sten med ett blad så kan man köpa ett nytt för 2-300:- istället för 1000-1500 för att laga en alu eller rf-propp.
Det skulle vara de ekonomiska fördelarna.

Jagar man toppfart så funkar inte PP alls. Jagar man bränsleförbrukning vid marschfart till lägre pris än rf, då kan det vara ett alternativ.

Sen kan man som nämnts ändra stigningen själv på PP, jag behöver alltså inte en extra propeller för att dra wakeboard...vilket också är en enorm fördel för de som har olika användningsområden. 
Antagligen en totalt onödig finess om man bara använder sin båt på ett sätt.

Det är vad som lockar med PP. 
Det ska vägas mot att den verkar ha haft problem, främst vid större båtar/motorer, att bladen gått av för lätt.

Det svåra verkar vara att få en neutral uppfattning. De som inte gillar den verkar nästan förbannade för att man frågar om den och överdriver gärna de dåliga sidorna...

De som är positiva är däremot mer neutrala och kan även nämna nackdelar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan försöka vara lite neutral i detta inlägg... få se hur det går ;)

 

Angående marsfart/bränsleförbrukning. Med rätt alupropp uppnår man med all säkerhet ett bättre resulat. Med tanke på att den har rätt stigning för just den förutsättnignen och bätte utformade blad.

Jag vet att jag aldrig kommer att hoppa i spat för att ändra stigningen vid vattenskidor eller wakeboard. Där av faller det argumentet, för mig.

I sommar fyller jag 30år och har sen 6-7 års ålder fått köra båt. Först runt bojen med jollen och senre lite större svängar. En gång har jag kört på grund. Ingen gång har min propp pajat. på över 20 års båtåkande. Där föll argumentet att en propuls är billig och laga, för mig.

 

Att bladen är utbytbara var förövrigt den anledning att polarn köppte den. Han körde sönder två alu-proppar på en sommar om jag inte mins tokigt. Men sen att proppen inte fixar att köra över att lass med plank var tydligen värre.

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det gick ganska hyggligt att vara neutral...=)

Problemet för mig är att jag inte hittat 4-bladiga alu-proppar som jag kan få testa ut på min båt, under 2500kr...

Då är PP enda alternativet, speciellt med tanke på att jag kan ställa in den själv och slipper testa - lämna tillbaka - testa osv...
Dessvärre har den ett dåligt rykte och då vill jag ta reda på hur mycket av ryktet som verkligen stämmer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en propuls och testa då. Gärna med GPS och flödesmätare om du har. Sen kan du posta resultaten här, det vore kul och se skillnaden. :)

Och att du inte hittar en fyrbladig för under 2500 spänn. Räkna ut vad de propparna kostar per blad så blir det nog inte lika blodigt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna tester finns ju redan, kolla på propulse hemsida... de har även länk till nåt test gjort av en båttidning tror jag.

Mycket mindre slip än alu, men jag tyckte de hade jämfört med olika förutsättningar så det gick inte riktigt att få en rättvis bild på förbrukningen. Olika varvtal och olika marschfart...hur ska man kunna jämföra då?

Kanske var gjort av ViBåtägare? haha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker med att titta på pp så ser man att konstruktionen är vek!

post-17497-1394235783,3658_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OK, jag känner inte någon mosters kompis som kastat en PP, men jag känner en man som kastade sin för att bladen gick av till synes helt utan anledning.

PP är inte billig i inköp, alu är billigare men rostrfri något dyrare. Du skriver att PP ger en högre marschfart vid samma varv. Jämfört med vadå? En aluprop av samma storlek, och med samma antal och utformning på bladen? Eller med vilken propeller som helst?

Om man vill ha lägre varvtal sätter man på en större propeller, oavsett vilket fabrikat och typ man har. Om det skulle ge lägre förbrukning så skulle ju alla köra omkring med jättepropellrar. Det är inte så enkelt. Motorn ska gå på det optimala varvtalet, och för det behövs ingen PP.

Enl. dig ger PP högre fart på låga varv, men lägre på toppvarv i jämförelse. Vad beror det på? Jag har en teori, men den skriver jag inte här för det är ju inte fakta.

Om man slå i en sten kan man köpa ett nytt blad? Dom få gånger jag kört i, så har samtliga blad skadats. Skulle det vara annorlunda med en PP? Skadas bara ett blad på dom?

Att ändra stigningen är inte aktuellt för mig. Om jag skulle köra tungt nån gång skulle jag ändå inte hoppa i vattnet för att ställa om bladen på en PP.

Jag kan fortfarande inte se något vettigt och hållbart argument för att köpa en PP.

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 14 februari 2009 | 11:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...