Trophy2 0 Postad 12 Februari , 2009 Hej alla Behöver hjälp i min beslutsångest! Funderar på att uppgradera båten till nästa säsong, men ekonomin tillåter ju inte att göra allt man vill,så nu står jag i valet mellan att montera trimplan eller sötvattenkylning. Båt och motor är nya, från 2008, och motorn är en Mercruiser 4;3MPI. Båda har ju sina fördelar, men om man nu måste välja, vilket tycker ni med erfarenhet att man bör satsa på? Ytterst tacksam för åsikter som kan få mig att välja rätt! Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Februari , 2009 .....varför behöver du trimplan ? börja svara på den frågan , så utvecklar vi sen ditt val av investering! JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prigge 0 Postad 12 Februari , 2009 Hej ! Enligt min åsikt utan tvekan sötvattenkylning då det spar motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonB 0 Postad 12 Februari , 2009 Om du vill bevara värdte på båten så mycket som möjligt skulle jag rekommendera sötvattenkylning. Trimplan kan möjligen påverka bränsleförbrukningen lite, men sjövattenkylningen bromsar värdeminskningen / ökar livslängden på motorn, så det skulle jag göra först. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Februari , 2009 Om jag skulle välja mellan en åtgärd som besparar min motor slitage (=slippa saltvatten som kylning) eller som ger båten fler inställningsmöjligheter i sjön så skulle jag välja att åtgärda kylningen. Det kanske inte är lika roligt om man ser till resultatet på kort sikt, för du märker ju inte så stor skillnad om du byter till slutet kylsystem, medan trimplan blir en mer påtaglig förändring. Men min åsikt är att satsa på slutet kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trophy2 0 Postad 12 Februari , 2009 Jaa, varför behöver jag trimplan egentligen?Har väl hört nånstans att det ger bättre bränsleekonomi, högre fart mm. Men som nån också skrev kanske bara ytterligare en inställning att göra...och ytterligare ytor som det kan växa sjögräs på Skämt åsido, så verkar det vara klar ledning för kylningen hittills! Tacksam för ert engagemang i frågan, och ser fram emot ytterligare synpunkter. Hälsar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 12 Februari , 2009 Aha, jag har förstått fördelen med trimplan annorlunda. Jag har uppfattat det som att den vid planing ger ökad bränsleförbrukning pga ökad våt yta jämfört med att plana utan trimplan... Fördelen ska i så fall vara att man kommer snabbare upp i plan om man har en båt med en klen motor sett till båtens storlek/last, och på så vis har en bättre bränsleekonomi pga att man kan åka i plan istället för att ploga hela sjön framför sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser