V8dc 0 Postad 23 Juni , 2004 Läste i ett inlägg att vattenskotrar har blivit förbjudna, stämmer det? Jag har inget emot skotrarna, däremot så har vi en dåre i våran hamn som inte fattar att man inte gasar för fullt utanför bryggorna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Juni , 2004 Lider nästan med dig. Vattenskotrar är förbjudna sedan länge i vår insjö, men folk som inte respekterar hastighetsbegränsingar vid bryggorna finns det. Är det nån som kan bekräfta förbudet med nån länk så skulle det va schysst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 24 Juni , 2004 Om jag inte har helt fel så fanns det tidigare ett förbud mot vattenskotrar. Men detta förbud hävdes i och med att vi gick med i EU. Rätta mig gärna om jag har fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jasy 0 Postad 24 Juni , 2004 Dessvärre tror jag att du har rätt... :-? Men kan i alla fall begränsas tydligen. Läs mer här http://www.sjofartsverket.se/tabla-d/htm/d11/d110/2004-06-10.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Lord Postad 6 Juli , 2004 Njaa, ungefär såhär har det väl gått till: Vattenskotrar förbjöds någongång 1993-94 cirka pågrund av främst tre skäl: 1. De ansågs olämpliga för miljön eftersom de kunde köras på ganska grunt vatten och därmed kunde de störa fågelliv etc. 2. De gick att köra på grundare vatten, därmed kunde de köras närmare stränder vilket dels störde de som bor nära vattnet (de lät ganska förskräckligt), men de ansågs farliga för badande etc. 3. De ansågs vara en helt onödig produkt som enbart utgjorde en leksak och inte gick att använda till ex transporter. Sverige gick med i EU 1995 och det som hänt med vattenskoterförordningen är att den prövades juridiskt i svensk domstol år 2002 efter att två personer hade bestritt brott i samband med vattenskoteråkning. De blev ertappade av polisen sommaren 2001. Domstolen kom fram till att vattenskoterförordningen inte gällde de moderna vattenskotrar som killarna hade åkt på, eftersom definitionen av en vattenskoter sade att det skulle vara en vattenfarkost som inte flyter när den ligger stilla. Alltså blev de frikända och domen blev prejudicerande, d v s skoteråkning blev tillåten. Sedan dess har den svenska regeringen kommit med två nya förslag till förbud, bägge blev avvisade av EU-kommisionen eftersom Sverige inte kan totalförbjuda en produkt som är tillåten inom EU. En EU-medborgare ska kunna köpa varor inom unionen och använda dem hemma hos sig. Lösningen blev att de nya skoterreglerna säger att vissa vatten kan vara belagda med skoterförbud. Tillåtet är nu, att köra vattenskoter i farleder och vatten som redan är utsatta för miljöpåverkan eller vad de kallade det för. Personligen har jag svårt att förstå det här, de nya skotrarna, i synnerhet de med 4-taktsmotor, går ju mycket tyst, tystare än motorbåtar, och att skotrar skulle vara farligare än småbåtar är ju löjligt med tanke på att skotern saknar propeller som man kan skada sig på. Men men, det återstår att se hur det kommer fungera, jag är osäker på om det är generellt förbud utom på de vatten som blir anvisade, eller om det är tvärtom... eventuellt är det länsstyrelsen som beslutar i varje län??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Lord Postad 6 Juli , 2004 2004-06-10 Regeringen beslutade idag om nya bestämmelser i förordningen om användning av vattenskoter. Beslutet innebär att vattenskoteråkning begränsas och enbart tillåts i vattenområden som bestäms av länsstyrelserna samt i allmänna farleder. En ny definition av vattenskoter gör att det åter blir möjligt att tillämpa de regler i förordningen som begränsar användningen till miljömässigt lämpliga vattenområden. Användningen av vattenskotrar orsakar miljöstörningar och ska därför begränsas till sådana vattenområden där dessa störningar är acceptabla, säger miljöminister Lena Sommestad. Sjöfartsverket får ge dispens för sjöräddning och annan samhällsnyttig användning av vattenskotrar. Liksom tidigare gäller att den som bryter mot bestämmelserna kan dömas till penningböter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pepsi Postad 7 Juli , 2004 Kanske något matnyttigt att läsa: http://www.snowrider.se/default.asp?page=/news.asp?ID=986 Trevlig sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser