Niklas08 0 Postad 11 Februari , 2009 Hejsan. Har en Evinrude 70 från 89. Gick bra i tills slutet av sommaren. Då den helt plötsligt inte gick att starta varje gång jag vred på nyckel brännde jag säkringen. Den åkte då upp på land en vända, körde den där i muffar och då gick den hur bra som helst. Men sen när den åkte ner i vattent blev det samma sak igen. Jag är inte så insatt i El men skulle vilja säga att de är ett jord fel. Någon annan som har bra koll? tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Februari , 2009 mycket vanligt att den där modellen som du har är utsatt för kolvskärningar kolla kompressionen,kan gå bra på land men när det blir mot tryck i avgassystemet med motorn i vattnet så orkar den inte gå . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 11 Februari , 2009 Chansen att säkringen går för att hela motorn skurit tycker inte jag låter helt troligt. Har du haft loss och kollat tändningslåset? Om en säkring bränner av brukar något vara fel, t.ex något som kortsluts eller drar mer ström än säkringen är dimentionerad för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Februari , 2009 Läs vad han skriver på ,körde den med muffar det btyder att avgas systemet får inget motstånd då orkar motorn gå så blir det om det är dålig effekt på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas08 0 Postad 11 Februari , 2009 Ska kolla kompet imorgon återkommer tackar för svaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 11 Februari , 2009 Att säkringen går tyder på kortslutning någonstans i elsystemet. Kan vara kabelfel, men den första komponenten som måste testas är solinoiden. Om motorn går runt så är det väldigt långsökt att tro att den har skurit, om motorn skulle gå onaturligt trögt så belastas naturligtvis startmotorn, men startmotorn är inte avsäkrad. Försök att låna en solenoid av en snäll kompis. Man kan föstås med lite kunskaper i el koppla bort solenoiden och driva startmotorn med startkablar direkt på batteriet. Lycka till. Waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 12 Februari , 2009 Håller med vaxholm. Om du tar en bild vid startmotorn så kan vi se om det ser likadant ut som på min evinrude 70, isåfall kan jag nog ge dig ett hett tips. Och bäste wanmar, jag läser alltid innan jag besvarar inlägg, jag håller dock fortfarande inte med dig om att en skuren motor är en trolig orsak men det blir spännande att se. Mvh // Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Februari , 2009 det fattar väl jag också att går det en säkring så är det väl ett el fel ,men att motorn går på land med spolmuffar men ej i vattnet de är ju nått annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas08 0 Postad 12 Februari , 2009 Kollade kompet idag och det såg bra ut. Vad som såg mindre bra ut va att det såg ut som om det har droppat smält plast ner från svänghjulet. Kan det vara så att någon kabel har brunnit av och det blir kortis där. Men kan inte förstå hur de kan påverka om den ligger i sjön eller inte. Samt om någon har tips på hur man får bort svänghjulet. Har bara lossat stora bulten uppe på svänghjulet och försökt med en dålig avdragare. Ska ta en bild imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Februari , 2009 Du har 3st hål i svänghjulet som du ska dra i skruvar i ,de är till ett specialverktyg de är tumgänga i hålen,fast det går även med en så kallad kuko avdragare.de smältaplasten är från statorlindningen den innehåller laddspolar o matarspole. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Februari , 2009 lite stavfel kukko avdragare ska de vara en sådan med två eller 3 armar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Februari , 2009 Är det statorn som brunnit så är det ingen billig historia.. fick byta den på min Johnsson. Kom fram till att man tjänade mycket på att beställa från USA.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Februari , 2009 den kostar 3350:-,finns beg att få tag på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Februari , 2009 Angav fel pris ska vara 4520:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 Februari , 2009 Jag betalade 171,6 dollar frakt, tull och moms... vad det blev kommer jag inte ihåg just nu, men jag tjänade betydligt på det jämfört med att köpa här i Sverige.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas08 0 Postad 15 Februari , 2009 Tittar man nog ser man den smälta plasten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas08 0 Postad 15 Februari , 2009 en bild på snurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser