nmop 0 Postad 11 Februari , 2009 Hej. Vilken typ av dåckskontakter kan man använda för VHF och TVkablaget dvs koaxialkabel. Fungerar vanliga kromade tvåtråds eller måste det var något special. Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Februari , 2009 Med risk för att ha missförstått dig totalt, men varför inte istället en däcksgenomföring och sedan en för ändamålet korrekt kontakt på insidan, alternativt diretktframdraget till avsedd apparatur? Men visst fungerar de kontakter du menar, effektförlusten är nog knappt mätbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 11 Februari , 2009 Hej. Tanken är att göra så- men jag undrar vilken typ av kontakt jag bör använda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 Februari , 2009 Du kan använda en vattentät däcksgenomföring som koaxialkabeln kan löpa genom, utan kontakt. Tror det är det som Terrafobica syftar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 12 Februari , 2009 Jag står själv inför samma fråga. Vad jag förstått är det aldrig helt bra att skarva koaxen med kontaktdon. Bäst är att dra den igenom nån smart genomföring hela vägen till radion. Ändå - jag kör nog på en enkel koaxdäckgenomföring trots allt. Ganska enkelt att täta kontakten men man lär nog få byta kontakter med jämna mellanrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Februari , 2009 jag kör med glomex unf kontakter monterade på däck. Smörjer denna med kontaktfett och det verkar fubgera bra! var dock noga med märkning, att köra vfn en i tv anennen går inte så bra! (har testat) men det finns ju nya antenner på elfa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 13 Februari , 2009 Hej. Var finns Glomex-kontakterna att köpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 Februari , 2009 bestälde från maxibryggan där jag köpt båten , men tex hjertmans borde ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 Februari , 2009 hjertmans art 5637-5 borde fungera bra både till vhf och tv/radio om inte kabeln är tjockare än vad kontakten klarar!http://www.go2marine.com/product.do?no=93233F Denna har jag. tror att navship är agent i sverige Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser