Stream 1 Postad 11 Februari , 2009 Vet någon om man kan modifiera Spinlock XAS avlastare för 8-12mm lina så att man kan använda tunnare linor, t.ex 6 mm? Går det att byta kammen i avlastaren? Mina avlastare är inköpta 2007, se bifogad bild. MVH, Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 11 Februari , 2009 Hadde samma funderingar när jag bytte fall. Ville ha tunnare fall utan att behöva byta avlastare. Pratade på båtmässan med personal för ett känt företag som säljer linor. Fick tippset att ta en meter av tjockare tamp, och ta av ytterhöljet på denna. Trä sedan över det tomma höljet på den klenare linan, och sy sedan fast det på den. Då kan man använda ett tunt och starkt dynemafall i den gamla avlastaren. Tydligen vanligt sätt bland kappseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 11 Februari , 2009 Ja det är ända settet, men jobbigt och inte så säkert om man seglar off coast. sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 12 Februari , 2009 går det inte att plocka isär och svetsa på nåt som gör att den kan nypa om en tunnare tamp. ? kan ju kolla en på jobbet imon hur dom ser ut lite. mvh johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 12 Februari , 2009 Fick svar från Robship som distribuerar Spinlock. Det funkar med 6 mm om tampen är kryssflätad och tillräckligt hård, som t.ex Globe 5000 eller Sirius 500. Har inte hunnit verifiera detta i mina avlastare ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser