Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
luugen

Hydraul/teleflex till bella 601

Rekommendera Poster

Tjenare!!

Vajerstyrningen till vår båt håller på att ge upp. Styrningen glappar väldigt mycket och båten är enormt trögstyrd. En ny styrning ska inhandlas men vi vet inte vad vi ska satsa på. Valet står mellan en Hydraulstyrning och en Teleflex med nfb. Båten är en Bella 601 HT från 89 med en 150 hk v6 från samma år. Att hydraulstyrning är bra råder inga tvivel om men den är så fruktansvärt dyr (15 000 med jobb) pga att vi måste byta ut det rostiga tilt-röret för att få dit hydraulstyrningen. Därav intresset för teleflex med nfb (Tilt-röret används ju inte vid vajerstyrning) samt att jag kan montera styrningen själv.

Så till frågan. Hur bra är dagens moderna teleflexstyrningar med nfb jämfört med gamla vajerstyrningar utan nfb??

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nfb styrning är mig veterligen avsedd enbart för montering i tiltröret så där blir ingen skillnad.

Har haft både vanlig teleflexstyrning,NFB styrning och har nu Seastar Hydraulstyrning.

NFB är ok men kan inte jämföras med Hydraulstyrning som är glappfri, mycket lättstyrd och exakt.

Med 150Hk V6 hade jag inte tvekat att välja Hydraulstyrning trots priset.

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Vår nuvarande vajerstyrning sitter inte i tiltröret och man kan köpa så kallade motbrunsfästen eller akterspelfästen till vajerstyrningar. Tror vi har en av dessa lösningar nu.

Men du låter väldigt säker på din sak så jag får väll kolla om ekonomin tillåter hydraulstyrning.

Tack för svaret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...