Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
catinca

Vad drar era båtar per NM

Rekommendera Poster

Vid 3000 varv ca 1liter nm och 20knop, gick från Örebro till möja på 108 liter men då ca 70nm i 7knop då låg jag på strax under en liter nm. Uppgraderad 41 med ny turbo och nya spridare mm.

Magnus Flipper 850

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 999 med KAD 44, ca 1,8 - 1,9 l/nm på marschfart 22 - 24 knop.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Chris Craft drar ca 4,5 l /nm vid marschfart 16 knop. I lägre farter har inte mätt.

Då är det 14 meter båt, 13 ton och 2 x375hk Caterpillar (Diesel).

 

Min Sunseeker drar enligt tillverkaren 6 l /nm vid marschfart 27 knop.

14 meter, 11 ton och 2 x 550 hl Detroit (Diesel).

 

Helt klart så blir det dyrare ju snabbare man ska åka Obestämd

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mors

Flipper 570 med Yamaha 2 takt 2004. Drar ca 0.8 vid 22 knopp (toppar 31 knopp).

Min Dynalift 21 styrpuplet (tom båt 6.30*2.5, 700kg) med Mercury 2 takt 135hk V6 från 1986 drar ganska exakt 0,91 vid marchfart 30 knopp.
Det är en lättdriven stegbåt, därav den låga förbrukningen med såpass tung båt och gammal snurra.

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 666 HT (1380 kg) med 160 hp diesel,

0,53 L/NM vid 19 knop enl. Volvos diagram. Har ej mätt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viking 28 ca 5 ton. 0,97 x 2 (1,94 L/NM) Snitt över hela säsongen 2009.
Mestadels glidit lugnt fram i skärgården.

2st VP290A (GM350) med nyservade Rochester förgasare.
Tror inte jag kommer längre ner i förbrukning... Känns ganska ok.
Nästa motorbyte blir nog till en elmotor om 3-4 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea  Ray 290 sundancer 1996 496 mpi

Drar vid 4,5 knop 1000 varv 1.72 L/nm

Drar vid 25 knop  3620 varv 2,44 L/nm

Enligt smartcraft och floscan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I snitt 21,6 liter diesel i timman vid 17-18 knop.

Det blir avrundat omkring 1,3 l/nm.

Då är det en KAD43 som skjuter en lättplanande 29 fotsbåt framför sig som är 9,5 meter lång och väger 4,5-ton.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starfisher 790. Ca 2,5 ton lastad.

Motor: Verado 250hk

Drar ca 35l/h vid marchfart 23knop, blir ca 1,6 l/nm

Ligger då på runt 4500 varv.

 

Vid WOT drar den ca 98l/h. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 6/23/2017 på 8:19 AM, stratto säger:

 

 

 

Redigerad av stratto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timförbrukningen vid varje givet varvtal är i princip proportionerlig till hästkraftantalet:

http://www.boat-fuel-economy.com/utombordare-test

 

Vad det blir för förbrukning per distans beror i sin tur på vilken fart din båt gör vid respektive varvtal. Så det är rätt lätt att räkna på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NW410, 2xTamd74 2,68L/nm sett över säsong, körning, värmare, elverk.

körmönster 70/30, 7 knop eller 26 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 68DC

Yamaha 225 hk

Nästan 2 ton fullastad

Vid 4400 varv o 27-28 knop ca 1.3/nm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Flipper 760 med 137 timmar "gammal" V8 drar 1,7lit/nm vid 26 knop. Toppar ca 35 knop med 1,9 i förbrukning i spelblankt vatten... inte illa...:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-23 på 8:19 AM, stratto säger:

Sea  Ray 290 sundancer 1996 496 mpi

Drar vid 4,5 knop 1000 varv 1.72 L/nm

Drar vid 25 knop  3620 varv 2,44 L/nm

Enligt smartcraft och floscan.

 

 

Hyfsad trådbump från 2009 till 2017 :-)

 

(och ingen seglare i tråden än)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria 28 sport med D4 300. 1,6 - 1,7l/nm i 25 knops marschfart och snitt på ca 1,55 l/nm totalt över säsong enligt EVC-panelen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-24 på 9:56 AM, Ljusdans säger:

Timförbrukningen vid varje givet varvtal är i princip proportionerlig till hästkraftantalet:

http://www.boat-fuel-economy.com/utombordare-test

 

Vad det blir för förbrukning per distans beror i sin tur på vilken fart din båt gör vid respektive varvtal. Så det är rätt lätt att räkna på :)

Visst är det så. Men den siffran blir ju ändå ganska ointressant precis som du själv skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, lawea säger:

 

Hyfsad trådbump från 2009 till 2017 :-)

 

(och ingen seglare i tråden än)

Här kommer en seglares förbrukning vid motorgång.

Bavaria 30 med VP D1-20, 0,35 l/Nm i 5,5 knop och 2100 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, SE2517 säger:

Här kommer en seglares förbrukning vid motorgång.

Bavaria 30 med VP D1-20, 0,35 l/Nm i 5,5 knop och 2100 varv.

 

Jag saknade några inlägg i stil med noll liter/Nm vid lätt bris :-) Men0,35 är snålt för 4 ton båt! Flera motordrivna farkoster i samma viktklass i tråden ligger på ca 2  l/Nm (men är iofs dimensionerade för högre toppfart)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en nybliven ägare till en Örnvik 535.

Hyfsat V-bottnad och det sitter en Evinrude 70 hk - 1993 på.

 

Förvånansvärt snål - knappa 0.7 per distans.

 

Trodde äldre tvåtaktare var betydligt törstigare...:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina olika båtar...

 

En gammal Selco med 40HK Suzuki-92, 0,6 per distans, marschfart ca 20 knop.

 

Segelbåt, Kingscuiser 33 med 30HK Lombardini-2013, 0,3 per distans, 3000 varv och 6,5-7 knop.

En gammal dam från -75 som väger drygt 5 ton under semestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vator 17 HT med Mercruiser 140 drar cirka 0,9 L/Nm i 20-25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fjord 900 Dolphin 4 ton + semesterpackning och KAD 44 blandad körning 200 nm 1,39 L/nm.

 

Om jag seglat skulle det blivit billigare men då hade jag inte hunnit dit vi ville under semestern, avvägningar och fria val :-)

 

Mvh

Jocke

Redigerad av Slowrider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy 32 Grand Tornado

dubbla d4-260

 

0.6-0.8 l/nm vid 7 knop

1.6 l/nm vid 25 knop

1.8 l/nm vid 30 knop

1.9-2.0 l/nm vid 35 knop 

2.4 l/nm vid 44 knop 

 

siffrorna ovan är totalt för bägge maskinerna tillsammans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2017-06-27 på 11:30 PM, thundergod säger:

Visst är det så. Men den siffran blir ju ändå ganska ointressant precis som du själv skriver.

 

Ointressant är den bara om

man sen inte orkar dividera med uppmätt fart vid respektive varvtal.

 

Vid 3500 rpm drar min motor enligt dessa uppgifter 52,5 l/h.

 

Vid 3500 rpm gör min båt 25-26 knop på GPS:en med full semesterpackning alt två familjer ombord.

 

52,5/25 = 2,1 liter distansen.

 

Vid 1000 rpm gör den 4,5 knop och drar 7,1 l/h.

 

7,1/4,5= 1,6 liter distansen.

 

Stämmer hyggligt vid pumpen sen också :-)

 

Edit: Siffrorna gäller 25 fot och ca 3 tons midkabinbåt (Doral Monticello) med VP 5,7 GXi 320 hk. Lade till siffrorna för 1000 rpm.

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 310, Yanmar 4LH-STE 230hk år 2000.

1500rpm 7kn 1,0L/nm

3000rpm 18kn 1,8L/nm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Broson, 8 meter alubåt, 3500 kilo, AD41P:

1,28 l/M i snitt på cirka 10000 M. Snittfart 17 knop fördelat på marsch på cirka 24 och bogsering på cirka 6 knop.

14 l/h i snitt på 1000 h.

 

Capo, 9,5 meter alubåt, 5500 kilo, Mermaid Turbo Plus (Ford 2728 TIM):

1,61 l/M i snitt på cirka 1000 M. Snitt 14 knop, marsch på 19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...